آفتاب عمرتان را زیاد می‌کند

 

شاید برایتان جالب باشد بدانید سازمان صحت جهانی این سال را سال جهانی نور نامگذاری نموده است تا توجه عمومی را به تاثیر و اهمیت نور طبیعی در زندگی جلب کند، نوری که میزان هورمون ملاتونین را که باعث خواب‌آلودگی در شب می‌شود، کاهش می‌دهد و ابتدای روز به بدن کمک می‌کند تا از خواب بیدار شود.

متخصصان می گویند که نور آفتاب نقش مهمی در کنترل ساعت بیولوژیکی یا همان ساعت داخلی بدن دارد و باعث تنظیم چرخه خواب و بیداری، ضربان قلب، ترشح هورمون‌ها می گردد. این در حالی است که بی‌نظمی در ساعت بیولوژیک بدن بروز اختلالات خواب، به هم خوردن هوشیاری و نشاط فرد، اختلال در حافظه، افسردگی و حتی مشکلات قلبی ـ عروقی را به همراه دارد و به همین سادگی می‌تواند از عوامل موثر در کاهش طول عمر باشد است.

نور آقتاب منبع اصلی ویتامین دی است. ویتامینی که به تامین کلسیم و فسفر در استخوان‌ها سبب می‌شود و جلوی بروز پوکی استخوان و عوارض ناشی از آن را می‌گیرد. به همین دلیل هم متخصصان توصیه می‌کنند روزانه حداقل ۱۰ دقیقه در معرض آفتاب قرار بگیرید به طوری که نور را از طریق پوست و کف دست‌ها جذب کنید. البته این به معنی بی‌خطر بودن اشعه‌های مضر آفتاب نیست. پس استفاده از ضد آفتاب را هرگز نباید فراموش کنید و خطر بروز سرطان پوست تهدیدتان نکند.

به اساس یافته های محققان، استفاده مفید از آفتاب نه‌ تنها در کاهش خطر بروز پوکی استخوان موثر است، بلکه با کاهش فشار از حمله قلبی و سکته پیشگیری می‌کند و به این ترتیب یک گام بزرگ به ۱۰۰ ساله شدن نزدیک خواهید شد.

your ads

نوردرمانی همچنان یکی از شیوه های مقابله با افسردگی است. همچنین قرار گرفتن در معرض نور آفتاب تا حد زیادی از بروز افسردگی پیشگیری می‌کند. نباید فراموش کرد که بیماری شایعی که سلامت روانی افراد را به خطر مواجه میکند،حداقل پنج سال طول عمرشان را کاهش می‌دهد.

تحقیقات متعدد نشان میدهد، افرادی که در مناطق سردتر زندگی می‌کنند یک برابر و نیم بیشتر از افرادی که هر روز حتی به میزان کم در معرض نور آفتاب قرار دارند دچار سکته مغزی می‌شوند. البته درباره این موضوع فرضیه‌های زیادی مطرح است، اما دلیل اصلی این موضوع هنوز به طور کامل مشخص نشده و تحقیقات بیشتر ادامه دارد، اما نتیجه تحقیق به قوت خود باقی است، چراکه این آزمایش روی ۵۰۰ نفر طی ۱۵ سال صورد گرفته است.

تهیه: امین امیني

your ads

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب