مسئوليت مرد در خانواده اش

مردان امروزي در دنياي غرب اصلا رغبتي به ازدواج ندارند , زيرا اگر مسألة پوره كردن شهوت باشد به بسيار سهولت ميسر ميگردد , پس چرا اين همه زحمات ؟ و چرا تحمل اين همه مسئوليت ها ؟!

به اين ترتيب در بسياري از كشور هاي اروپايي كه در فساد از تمام امت ها پيشي گرفته اند كار بجايي رسيده است كه پسران و دختران جوان هيچ رغبتي به ازدواج ندارند و اگر مسألة دست يابي به مساعدت هاي حكومتي نباشد شايد هيچ كسي حاضر به ازدواج نباشد درين جوامع بعوض فكر شوهر و همسر , اصطلاح رفيق و رفيقه شايع گرديده است كه بر اساس آن زن و مرد مدتي را باهم يكجا زندگي ميكنند و كراية اطاق را هم مناصفه مي پردازند و هر كدام مسئوليت خود را بعهده دارند …

اين شيوة زندگي در جوامع غربي سبب شده است كه از يك طرف نسبت مواليد را در برابر وفيات شديداً سقوط نمايد تا اندازة كه موجوديت اين ملت ها را با خطر نابودي كامل مواجه ساخته است و از سوي ديگر مفكورة خود خواهي و خود پرستي را تا حدي افزايش داده است كه هر شخص فقط بخود مي انديشد و در فكر ديگران اصلاً نميباشد . و تحت همين مفكوره است كه از فروش تمام ارزشها هيچ باكي نداشته و تمام آنها را چون متاعي قابل خريد و فروش ميدانند .

اما اسلام , اين دين جاودان الهي , خانواده را تهداب و اساس بناي امت دانسته معتقد است كه اگر خانواده اصلاح بود , تمام جامعه اصلاح ميشود و اگر خانواده بسوي فساد رفت تمام جامعه فاسد ميشود .

و بخاطر اصلاح خانواده در بين اعضاي تشكيل دهندة آن نظمي را ايجاد كرده و تحت همين نظم مسئوليت هاي مرد , زن و فرزندان را تعين نموده و حقوق هركدام را مشخص ساخته است و اين مسئوليت ها و حقوق را با ايمان پيوند داده است .
مسئوليت هاي مرد در برابر خانواده ازين قرار ميباشد :

• همسر نيك انتخاب كند . همسري كه چون بسويش بنگرد او را مسرور سازد و چون شوهر از خانه غايب باشد , زن نفس خود و مال شوهر را حفظ كند .

• نام خوبي بر فرزندانش گذاشته و در تربية و تعليم شان بكوشد .

• اهل و فرزندان خود را به نماز و ساير عبادات امر نموده و درين كار مداومت نمايد .
• تمام اعضاي خانواده را ملزم به احكام اسلامي نموده و در عبادات و معاملات , در قول و عمل پابند به اسلام بگرداند .

• بر فرزندان و همسر خود ظلم و تجاوز نكند . زيرا اسلام حقوق اجتماعي و اقتصادي ثابتي براي شان تعين كرده است كه هيچ فردي نميتواند از آن سركشي نمايد .

• مصارف خانوادة خود را بطريقة نيكوي اي بپردازد .

• اگر توانايي داشت براي پسران خود عروسي نمايد و دختران خود را به اشخاص متدين و بعد از موافقة ايشان به ازدواج دهد .

• فضاي خانواده را مملوء از محبت , عطوفت و ترحم بسازد . زيرا خانواده بر اساس بدبيني بوجود نميآيد و روابط نيك بر اساس بغض و كينه ايجاد نميشود.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

از کتاب: ويژگيهاي مسلمان معاصر

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب