صبر محمد (صلی الله علیه وسلم)

▪️واللهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ (146 / آل‌عمران)
▫️ و خدا شكيبايان را دوست دارد.

?اما «موارد صبر محمّد صلی الله علیه و سلم در قرآن مجید» ?

? 1️⃣ صبر در مقابل اذیّت و آزار دشمنان، از موارد صبر محمّد (صلی الله علیه وسلم) بود. (نحل / آیه 127)

? 2️⃣ پیامبر (صلی الله علیه وسلم)، مأمور صبر در برابر بدیهاى دیگران و دفع آن به بهترین وجه ممکن بود؛ خصلتی که در این قرن بسیار کم‌یاب است. (فصلت / آیه 34)

? 3️⃣ پیامبر (صلی الله علیه وسلم)، مأمور صبر در اقامه نماز. (هود / آیه 115)

? 4️⃣ پیامبر (صلی الله علیه وسلم)، مأمور صبر در برابر مشکلات تبلیغ رسالت الهى. (يونس / آیه 109)

? 5️⃣ پیامبر (صلی الله علیه وسلم)، ملزم به تبعیت کامل از وحی و صبر در تبعیت از وحی. (يونس / آیه 109)

? 6️⃣ پیامبر (صلی الله علیه وسلم)، مأمور صبر در برابر تکذیب دشمنان. (انعام / آیه 34)

? 7️⃣ پیامبر (صلی الله علیه وسلم)، مأمور شکیبایى، در برابر زخم زبان‌ها و سخنان نارواى دشمنان، درباره خویش. (ق / آیه 39)
و ده‌ها مورد دیگر …

یکی از دلایل اخلاق عظیم رسول الله (صلی الله علیه وسلم) صبر عظیم ایشان بود، صبری که منتهی به جهانی‌ شدن اسلام و مسلمان شدن میلیاردها نفر در طی 1454 سال از شروع رسالت شده است؛ اسلام در بیش از 200 کشور از حدود 230 کشور صاحب پرچم سازمان ملل، صاحب مسجد و منبر و مناره است و هر روز صدها هزار مسجد در تمام جهان نوای «أشهد أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمّداً رسول الله» را از اعماق جان سر داده و الله اکبر گویان، به نماز و رکوع و سجود دعوت می‌نمایند به طوریکه صدای اذان هیچگاه در طول شبانه روز در کره زمین قطع نمی‌شود (به دلیل کروی بودن و تقسیم شبانه روز به دو قسمت در کره زمین به طوریکه هر لحظه در جای مشرق است و در جای دیگر مغرب و…).

تا جاییکه الله متعال این آیه را در شان و عظمت و جایگاه نبی اکرم (صلی الله علیه وسلم) نازل نمود و ایشان را الگوی حسنه‌ی امتی عظیم و میلیاردی در طول تاریخ قرار داد.

▪️ قلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ (آل‌عمران / آیه 31)
▫️ بگو: اگر خدا را دوست می‌دارید، از من پیروی کنید تا خدا شما را دوست بدارد و گناهانتان را ببخشاید، و خداوند آمرزنده‌ی مهربان است.

▪️ لقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللهَ وَالْيَوْمَ الآخِرَ وَذَكَرَ اللهَ كَثِيرًا (الاحزاب / آیه 21)
▫️ سرمشق و الگوی زیبائی در (شیوه‌ی پندار و گفتار و کردار) پیغمبر خدا برای شما است. برای کسانی که (دارای سه ویژگی باشند:) امید به خدا داشته، و جویای قیامت باشند، و خدای را بسیار یاد کنند

محمّد (صلی الله علیه وسلم) با صبر و اخلاق و عفو و…، هم نشان داد که پیامبری دلسوز و فرستاده‌ی بر حق است و هم مُصلحی که قیمت صبر و اخلاق و عفو و… او برابر هدایت و اسلام و ایمان و احسان میلیاردها هم نوع خودش بود و هست و خواهد بود.

▪️ وإِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ (القلم / آیه 4)
▫️ و تو دارای اخلاق بسیار بزرگوارانه‌ای هستی‌.

▪️ فبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللهِ إِنَّ اللهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ (آل عمران / آیه 159)
▫️ به سبب رحمت خداست كه تو با آنها اينچنين خوشخوى و مهربان هستى. اگر تندخو و سخت‌دل مى‌بودى از گرد تو پراكنده مى‌شدند. پس بر آنها ببخشاى و برايشان آمرزش بخواه و در كارها با ايشان مشورت كن و چون قصد كارى كنى بر خداى توكل كن، كه خدا توكل‌كنندگان را دوست دارد.

? تقدیم به خلیل و حبیب و رفیق و رسول و نبی رب العالمین محمّد مصطفی (صلی الله علیه وسلم):

▪️ (إن الله اتخذنی خلیلاً کما اتخذ إبراهیم خلیلاً) (مسلم / 532)
▫️ الله تعالی من را به عنوان خلیل خود انتخاب کرد چنانکه ابراهیم را انتخاب کرد.
? خلیل دارای کمال محبت بوده و فراتر از حبیب است.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

محمّد عزیز فتحی

 

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب