چندین بار یک عضو را میشویم اما باز هم شک میکنم، آیا وضو من صحیح است؟

۱- اگر در وقت غسل کردن به دهن آب انداختن فراموش شود یعنی به یاد نباشد که ایا اب را به دهند اداخته و یانه و بعدآ متوجه شود و مشکوک باشد چند نماز را هم بخواند و یا بخواهد که نماز و یا عبادات خود را بکند میتواند و یا غسل نماید؟

۲- در شهر ها تشناب های وجود دارد که بخاطر پوشیدن پطلون باید به ایستادن معذرت نماید ایا جواز دارد یا با پطلون ویا بی پطلون؟

جواب:

السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
برابردر عزیز! اول اینکه شیطان همیشه کوشش می کند که عبادات مسلمان را ضایع نماید، و یکی از راههای آن اینست که انسان را وسوسه می کند، و به او شک می اندازد، و اکثرا شک در وضو، غسل و نماز می باشد، پس اگر یقین نداشته باشد، و فقط شک کند که دهن خود را نه شسته است، وآن هم چند وقت بعد، ان شاء الله غسلش صحیح است، ونماز های که ادا نموده نیز صحیح است.

برخی از علما فرموده اند: ‌نباید ایستاده ادرار کرد، زیرا با وقار و عادات نیکو منافات دارد و امکان دارد که قطرات ادرار به وی اصابت‌ کند. اگر از آلوده شدن به قطرات ادرار ایمن باشد، ایستاده ادرار کردن اشکال ندارد.
پس ایستاده ادرار کردن جایز است ولی نشسته بهتر است، زیرا از حذیفه رضی الله عنه روایت است که: (أن النبی صلی الله علیه وسلم انتهی إلی سباطة قوم فبال قائما، فتنحیت فقال ادنه، فدنوت حتی قمت عند عقبیه، فتوضا و مسح علی خفیه) «پیامبر صلی الله علیه وسلم به محل ریختن زباله (سباطه) قومی آمد و ایستاده ادرار کرد، خودم را کنار کشیدم، فرمود : نزدیک شو، نزدیک شدم تا جایی که پشت سرش قرار گرفتم، سپس وضو گرفت و بر خفهایش مسح کشید». بخاری (255)
{سُباطه: گودالی بود که هرخانه یا چند خانه باهم زباله‌هایشان را آنجا می‌ریختند. فتح الباری (1/428).}

و اینکه گفتیم به حالت نشسته بهتر است بدان جهت است که پیامبر غالباً نشسته ادرار می‌کرده تا جایی که عایشه (رضی الله عنه) می‌گوید: (من حدثکم أن رسول الله صلی الله علیه وسلم بال قائما فلاتصدقوه، ما کان یبول إلا جالسا). «هرکس به شما گفت که پیامبر صلی الله علیه وسلم به حالت ایستاده ادرار کرده است، سخن او را باور نکنید، چون پیامبر صلی الله علیه وسلم تنها به حالت نشسته ادرار می‌کرد». نسایی (26) و ترمذی. ترمذی به جای «إلا جالساً» عبارت «ذلا قاعداً» را ذکر کرده است.

این سخن عایشه، حدیث حذیفه رانفی نمی‌کند؛ چون عایشه از چیزی که دیده سخن گفته و حذیفه هم از مشاهدات خود خبر داده است و معلوم است که اثبات کننده مقدم بر نفی‌کننده است چون با او (اثبات کننده) خبری اضافه است.
امام نووی فرموده است‌: ادرار کردن بحالت نشسته را بیشتر دوست دارم و ادرار کردن به حالت ایستاده نیز مباح است‌، هر دو حالت از پیامبر صلی الله علیه و سلم دیده شده است‌.

بعضی دیگر از آداب ادرار کردن:
– قضای حاجت در محل عبور مردم و در (سایه‌ی) جای استراحتشان حرام است :
از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : (اتقوا اللاعنین، قالوا : ا اللاعنان یا رسول الله؟ قال : الذی یتخلی فی طریق الناس أو فی ظلهم). «از دو چیز که باعث لعنت می‌شوند بپرهیزید، گفتند : ای رسول خدا آن دو کدامند؟ فرمود : آن دو راه مردم یا در سایه‌ای که می‌نشیننند قضای حاجت می‌کند». مسلم (269).
– ادرار کردن در محل استحمام مکروه است :

از حمید حمیری روایت است که گفت : مردی را که همانند ابوهریره درمصاحبت پیامبر صلی الله علیه وسلم بود دیدم گفت : (نهی رسول الله صلی الله علیه وسلم أن یمتشط أحدنا کل یوم، أو یبول فی مغتسله). «پیامبر صلی الله علیه وسلم از اینکه هر روز موهایمان را شانه زده و یا در محل استحمام ادرار کنیم نهی کرده است». نسایی (130).

– ادرار کردن در آب راکد حرام است :
جابر از پیامبر صلی الله علیه وسلم روایت کره که فرمود : (أنه نهی أن یبال فی الماء الراکد) «پیامبر صلی الله علیه وسلم از ادرار کردن در آب راکد نهی کرده است». مسلم (281).

– ‌باید از قضای حاجت در جای سایه‌داری‌ که مردم آنجا جمع سشونله و در راه عبور و مرور- و در مکبانی که مردم گرد هم می‌آیند، خودداری کرد، زیرا ا*‌-‌هریره‌وظ روایت‌کرده است‌که پعامبر فرمود: (اتقوا اللاعنین، قالوا: وما اللاعنان یا رسول الله؟ قال: الذی یتخلی فی طریق الناس أو ظلتهم) [از دو چیز که سبب می‌شود مادام شما را لعنت و نفرین ‌کنند پرهیز کنید. گفتند: آن دوچیز که مایه‌ی نفرین می‌گردد چیستند؟ فرمود‌: ‌کسی که در راه مردم یا سایه‌ی آنها قضای حاجت می‌کند]‌‌. احمد و ابوداود و مسلم آنرا روایت کرده‌اند.
والله اعلم

your ads

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب