بالای قبر نوشتن و برافراشتن پرچم سبز جایز است؟

قبر باید چطور باشد از نظر اسلام؟

آیا گذاشتن قطعه ای آهن یا تخته سنگ بر قبر میت و نوشتن آیاتی از قرآن به همراه نام میت و تاریخ وفاتش بر آن،  و هم چنان برافراشتن پرچم بالای قبر جایز است؟

جایز نیست بر قبر میت چیزی نوشته شود، چه آیات قرآن باشد و چه هر چیز دیگر و چه بر روی تکه آهن و چه بر روی لوح و چیزهای دیگر. دلیل آن نیز این حدیث است که:
(نهی رسول الله صلی الله علیه و سلم أن یجصص القبر و أن یقعد علیه و أن یبنی علیه )
یعنی: رسول الله صلی الله علیه و سلم نهی کرد که قبر گچکاری شده و بر روی آن نشسته شود و بر آن بنایی درست شود.

قبر اصحابان
قبر اصحابان

روایت مسلم. ترمذی و نسائی با سند صحیح، لفظ ( و أن یکتب علیه ) یعنی: و اینکه بر روی آن بنویسند، را به آن افزوده اند
همچنان باید گفت که برافراشتن علم و پرچم سبز نیز کاری است نادرست  و هیچ سودی برای مرده نمی رساند و این اشتباه است که نوشته ها و علم برای مرده فایده می رساند، بهتر این است که پولی که در این موارد مصرف می شود، به نام شخص وفات شده صدقه و خیرات داده شود که چنین کار برای مرده  فایده می رسد، انسان باید کاری انجام دهد که ثواب داشته باشد و برای زندگی دینا و آخرتش سودی بخشد، یا برای خودش و یا هم برای دیگران و کارهای که امروز در قبرها و بالای قبرها صورت می گیرد از چنین چیز تهی است. و صدر اسلام و عملکرد رسول الله و یاران ایشان برای ما در این زمینه درس و رهنماست که هیچگاه چنین کاری، ایشان برسر قبرها نمی کردند و حتی از کاربرد خشت پخته در قبر منع نموده اند.
بناء نه بالای قبر شمع برافروزیم و نه علمی برافرازیم و نه در سنگ آن کلمه و آیات بنویسم و نه قبر را پخته کنیم.

نقيب الله حميد

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب