حکم استفاده از اموال زکات برای تأسیس مدارس، مکاتب و شفاخانه ها!؟

فیصله پنجم: در مورد ” استفاده از اموال زکات برای تأسیس مدارس، مکاتب و شفاخانه ها در کشورهای اروپایی، و ایجاد صندوق جمع آوری زکات برای این کار در آن کشورها”
الحمد لله وحده، والصلاة والسلام على من لانبي بعده, سيدنا و نبينا محمد و علی آله وصحبه اجمعین.
امابعد:
مجلس مجمع فقهی اسلامی در جلسه نووم 9 خویش که در مقر رابطه عالم اسلامی واقع مکه مکرمه ، از روز شنبه 12 رجب سال 1406 هـ الی روز شنبه 19 رجب 1406هـ تدویر یافته بود، پیشنهاد مجمع تحقیقات فقهی اروپا که عضویت اداره عالی بین المللی مساجد را دارد، تحت غور وبررسی گرفت، که در مورد امکان استفاده از اموال زکات برای اعمار مکاتب، و شفاخانه ها در کشورهای اورپایی بود.
بعد از شنیدن، غور و مباحثه نظریات اعضاء، مجلس فیصله جلسه دور هشتم را تایید کرد، که در مورد داخل شدن دعوت الی الله، و هر چیزیکه در این راستا همکار باشد، و در جمله مصارف (فی سبیل الله) میاید، چیزیکه از جمله هشت موارد مصرف منصوص در کتاب الله میباشد ( ایت 60 سورت توبه)، و استناد به اینکه جهاد در اسلام منحصر به جنگ با شمشیر نمیباشد، بلکه شامل دعوت، و تبلیغ دین و صبر بر سختیهایش نیز میباشد.zakah
الله متعال به پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم در مورد قرآن کریم میگوید: فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا [الفرقان : 52] متابعت کفار را مکن، وبا آنان جهاد بزرگ کن.
و در حدیث شریف آمده است: السنن الصغرى – (3 / 46) جَاهِدُوا الْمُشْرِكِينَ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ وَأَلْسِنَتِكُمْ. با مشرکین با اموال، نفسها و زبان جهاد کنید.
این معنی در عصر حاضر از هر عصر دیگر مطابقت خوبی دارد، چراکه مسلمانان در خانه های شان مورد تهاجم  فکری، ثقافی و فلسفه های باطل قرار گرفته اند، نه توسط سلاح، با ایجاد موسسات تعلیمی و اجتماعی، نه با ایجاد موسسات عسکری.
آهن توسط آهن بریده میشود، پس باید دعوت به سوی باطل با دعوت به سوی الله مقابله شود، و تعلیم باطل با تعلیم حق، و فکر کفری با فکر اسلامی. طوریکه حضرت ابوبکر الصدیق به حضرت خالد گفت: “حاربهم بمثل مایحاربونک به: السیف بالسیف، والرمح بالرمح..” با آنان طوری بجنگ که با تو میجنگند، شمشیر با شمشیر، و تیر با تیر.
بدون شک که وسائل دعوت در عصر ما متنوع است، که تنها منحصر به گفتن، نشر اخبار، یا تألیف کتاب نمیباشد،- با اینکه اینها نیز از وسائل مهم شمرده میشود- بلکه در عصر حاضر ایجاد مکاتب، که افکار طبقه نو جوان را مورد هدف قرار میدهد، تمایلات و اذواق آنانرا دیگرگون میسازد، و افکار و اصولی را ذهن نشین آنان میسازد که اصحاب این موسسات میخواهد. همچنان شفاخانه ها که سر وکار ایشان با طبقه مریض است، و کوشش میکند که تحت نام خدمات انسانی، افکار خویش را به آنان تزریق نمایند، از وسائل مهم و خطرناک عصر میباشد.
دشمنان اسلام  منجمله دعوتگران تنصیر بطور گسترده از این وسائل در جنگ با اولاد امت اسلامی استفاده میکند، تا شخصیت آنانرا مسخ کند، عقائد آنانرا خراب نماید، به همین منظور مکاتب، و شفاخانه ها را تاسیس کردند، و ده ها و صدها میلیون دالر در این راستا بمصرف میرسد، و اکثراً آنعده جوانان مسلمان به این خطر مواجه میشود که در خارج از دیار اسلام زنده گی میکنند.
به همین خاطر این مجلس، فیصله میکند که موسسات تعلیمی واجتماعی از قبیل مکاتب و شفاخانه ها و امثال آن، در کشورهای اسلامی وغیر اسلامی، امروز از جمله لوازم دعوت و جهاد در راه الله به شمار میرود، که نه تنها در همکاری و تقویت دعوت مثمر میباشد، بلکه در حفظ عقائد و شخصیت اسلامی ایشان، در مقابل تخریب عقیدوی و فکری که مکاتب و ادارات تنصیر در آن کار میکند، لازم و مهم میباشد.
اما بشرط اینکه این موسسات خالص اسلامی باشد، برای اهداف دعوت و منفعت عموم مسلمانان باشد، نه برای اهداف تجارتی یا برای منافع افراد و اشخاص مشخص.
و از آنجائیکه مربوط به موضوع صندوق زکات، جمع آوری اش از واجد شرایط زکات، و مصرفش در موارد شرعی از جمله که فوق ذکر گردید ، این یک کار نیک است، چرا که در این برای عموم مسلمین نفع میرسد، اما با شروط، که افراد مسؤول باید معتمد، امین، و به احکام شرعی در جمع آوری وتوزیع زکات آگاه باشند. والله اعلم
والله ولی التوفیق وصلی الله علی سیدنا محمد وعلی آله وصحبه وسلم تسلیما کثیرا والحمد لله رب العالمین.

برگردان: سیدهاشم سادات

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe



ترنم یوتیوب چینل

نوې ویدیو هره ورځ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب