چرا گوشت خنزير حرام شده است؟

سوال:
من مسلمان هستم و در کشور مالطا زندگی می کنم و می خواهم که بدانم که  سبب حرام بودن گوشت خنزیر چیست؟ زیرا دوستانی که با من یکجا کار می کنند از این موضوع از من همیشه سوال می کنند، امیداست که در این مورد برایم پاسخ فرمایید.

جواب:
دوست عزیز!  در گام نخست برای مسلمان سزاوار است که از اوامر پروردگار و از منهیاتش اطاعت و فرمان برداری نماید، بدون در نظرداشت شناخت و درک حکمت و فلسفه دساتیر و نواهی اوتعالی، و هیچگاه برای مسلمانی اجازه نیست که به خاطر عدم شناخت فلسفه و حکمت دستور الهی، آن را فروگذاشت نماید و یا توقف و ایستایی در تنفیذ و تطبیق آن کند، و بر او لازم است زمانی که نص شرعی برایش در زمینه حلال و حرام بودن چیزی و حیوانی و … برسد بشتابد به تحقق و انجام دادن آن و بهانه برای گریز از زیربار انجام دادن آن برای خود نجوید و نتراشد.
خداوند می فرماید: إِنَّمَا كَانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِينَ إِذَا دُعُوا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ أَن يَقُولُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ. (سوره نورآیه 51)
ترجمه: گفتار مؤمنان وقتى به سوى خدا و پيامبرش خوانده شوند تا ميانشان داورى كند تنها اين است كه مى‏گويند شنيديم و اطاعت كرديم اينانند كه رستگارند.
حرمت گوشت خنزیر به نص قطعی قرآن کریم ثابت شده است و مسلمانان از آن برحذرداشته شده اند خداوند می فرماید:  إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنزِيرِ وَمَا أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللّهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلاَ عَادٍ فَلا إِثْمَ عَلَيْهِ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ سوره بقره آیه173
ترجمه : [خداوند] تنها مردار و خون و گوشت‏خوك و آنچه را كه [هنگام سر بريدن] نام غير خدا بر آن برده شده بر شما حرام گردانيده است [ولى] كسى كه [براى حفظ جان خود به خوردن آنها] ناچار شود در صورتى كه ستمگر و متجاوز نباشد بر او گناهى نيست زيرا خدا آمرزنده و مهربان است.
بناء، برای مسلمان در هیچ حالی جایز نیست که از آن تناول نماید، جز در حالتی که انسان در گرسنگی شدید قرار گیرد و ترس هلاکت او پیش آید و بدون از گوشت خنزیر، دیگر هیچ چیز خوردنی برای او دست ندهد، آن هم به اندازه رفع حاجت و از بین بردن حالت اضطرار درگرسنگی و از قدر رفع حاجت، بیشتر اجازه تناول نیست، چون قاعده کلی وجود دارد که الضرورات تبیح المحظورات، یعنی نیازمندی ها امور ممنوعه را مباح می سازد. 

و یا خداوند به تعقیب حرمت خنزیر می فرماید: فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلاَ عَادٍ فَلا إِثْمَ عَلَيْهِ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ. سوره بقره آیه 173
یعنی [ولى] كسى كه [براى حفظ جان خود به خوردن آنها] ناچار شود در صورتى كه ستمگر و متجاوز نباشد بر او گناهى نيست زيرا خدا آمرزنده و مهربان است.
در زمینه حکمت حرمت آن در نصوص شرع هیچ چیزی نیامده است جز اینکه به دنبال حرمت آن این جمله آمده است: فانه رجس. یعنی همانا در آن پلیدی است.

واژه رجس برای همه امور و پدیده های بکار می رود که شرعیت آن قبیح و زشت بخواند و از دید سالم و فطرت سلیمه انسانی قبیح باشد و به طور عام در قرآن کریم در مورد علت حلال و حرام بودن اشیای خوردنی و نوشیدن آمده است: و یحل لهم الطیبات و یحرم علیهم الخبائث. (سوره اعراف آیه 157)
یعنی و براى آنان چيزهاى پاكيزه را حلال و چيزهاى ناپاك را بر ايشان حرام مى‏گرداند.
این آیه شامل گوشت خنزیر نیز می گردد که خداوند آن را حرام قرار داده است چون از جمله خبائث می باشد.
خبائث در آیه مبارک برای چیزی به کار می رود که از ناحیه صحت، مال و اخلاق برای انسان ضرر رساند و هر پدیده ای که چنین زیان رسان برای بشریت باشد دراین کلمه داخل می گردد.

بحث های علمی و طبی ثابت کرده است که خنزیر به نسبت همه حیوانات حامل چراثیم و مکروب های ضرر رسان برای جسم انسان است که به گونه مختصر می شود به امراض ویروسی و چراثیم چنین اشاره کرد که گوشت خنزیر از چنین امراض سرشار بوده و حیات انسانی را تهدید می کند.
همچنان طب ثابت کرده است که خوردن گوشت خوک در تمام مناطق مخصوصاً مناطق گرمسیر زیان آور است  و به تجربه ثابت شده است که خوردن آن باعث واردن شدن یک نوع کرم کشنده و کرم های دیگر به بدن انسان می باشد.
برخی محققین می گویند که مداومت برخوردن گوشت خنزیر باعث ضعف غیرت ناموسی و بی تفاوتی در برابر تجاوز زنان محرم انسان می گردد، طوری که در جهان غرب چنین چیز واقع شده است و برای همه ملموس و مشهود است.
بنابراین، شارع حکیم تناول گوشت این حیوان پر از چراثیم و مکروب را برای انسان حرام قرار داده است و این امر، دلالت براین دارد که شریعت غرای محمدی در راستای پاسداری از زیان مندی انسان و نجات او از دست بردن به امور هلاکت بار تلاش می ورزد و برنامه میدهد.

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب