پشت کانکوری ها بخوانند!

هر انساني در زنده گي اش با نشيب و فراز ها، شرايط و اتفاقات گوناگون و متنوعي رو به رو مي شود كه برخي از آن ها تلخ و بخش ديگر شيرين است؛ اما برخي از اين دست امور چه زيبا و چه زشت گاه سرنوشت ساز بوده و يا در ظاهر چنين به نظر مي رسد.

يكي از اين موضوعات مهم و نوعاً سرنوشت ساز -در زمان حاضر- امتحان كانكور است كه همه ساله فكر و وقت تعداد قابل ملاحظه اي از جوانان و خانواده هاي شان را به خود مشغول مي سازد؛ فارغان مكاتب و مدارس در حالي به سراغ اين آزمون مي روند كه اغلب آنان اولين بار است كه با اين پديده رو برو مي شوند و طبيعي است نوعي دلهره و دغدغه را در پي دارد، اما گاه متوجه مي شويم كه اين دغدغه ها به نگراني و اضطراب تبديل شده و از آن حالت عادي عبور نموده به درجات بالاتري مي رسد كه جاي تأمل داشته و نيازمند چاره انديشي است.
مشمولين كانكور را از يك نگاه مي توان به دو دسته تقسيم بندي كرد، يك مجموعه كساني اند كه به ورود شان به تحصيلات عالي تا حد زيادي باور دارند اما اين نگراني را دارند كه آيا به رشته ي مورد نظر شان پذيرفته مي شوند و يا خير؟ دسته ي ديگر اين دلهره را دارند كه آيا اساساً از اين گردنه عبور خواهند نمود و يا كه نه پشت اين ديوار دو باره و… به انتظار خواهند نشست.

اين يك امر زيبا و نيكويي است كه يك جوان مسلمان داراي همت عالي بوده و به اوجناي قله هاي كمال و مؤفقيت بيانديشد و درآسمان آن به پرواز در آيد و درهاي بسته ی متعددي را با قدرت و جديت و تلاش بگشايد و خط هاي زيادي را بشكند و سنگرهاي متعددي را فتح نمايد و در اين راستا از نظرات و مشوره-هاي ديگران نيز بهره مند شود.
اما چند مشكل سر راه اين عزيزان هست كه اگر به آن توجه اساسي نشود گاه مشكلات بزرگ تر و دوام داري را در پي خواهد داشت، در كنار رنج درس و يادگيري و آماده گي براي كانكور گاه موارد ديگري هم سر بر مي آورد و ذهن آنان را به خود مشغول مي سازد و چه بسا سبب تشويش و نگراني زايد الوصفي مي شود، از جمله: خواسته هاي اطرافيان مخصوصاً اعضاي خانواده كه از فرزندان-شان انتظار دارند كه حتماً به تحصيلات عالي راه يافته و رشته ي كه آن ها فكر مي كنند به نفع وي است، را انتخاب نمايند، از طرف ديگر وقتي در كنار دوستانش مي نشيند باز همين قضيه مطرح مي شود و خواسته هاي گاه متفاوت سر بر مي آورد و…

اغلب فكر مي شود كه اگر به فلان رشته كامياب شود حتماً موقعيت اجتماعي خوبي را كسب خواهد كرد و يا به مدارج اقتصادي بالاي خواهد رسيد و از همه مهم تر در پيش دوست و قوم و همسايه سر بلند خواهد شد؛ نكته يی كه در اينجا سر بر مي آورد اين است كه در بسا موارد به اساس گفته و خواسته ی ديگران به تعيين رشته و برنامه ی آينده ی خود مي پردازيم، متأسفانه اين مورد اخير در بسا از كارهاي اجتماعي ما نقش اساسي دارد كه هميشه ديد ديگران، نظر ديگران اين كه ديگران چه مي گويند براي اين كه فلاني ها چه نظر دارند و فلاني ها چه مي انديشند و آيا رضايت آنان جلب شده است و يا چگونه و…، در تصميم ها و عمل كردهاي ما اثر مي گذارد.

اما يك انسان مؤمن و يك جوان مسلمان هميشه بايد به اين فكر باشد كه چگونه مي تواند رضايت و خشنودي الله متعال را به دست آورد و از چه راهي مي-تواند موافق با شرع الهي و دستورات اسلامي حركت نمايد؛ براي روشن شدن بيشتر موضوع توجه و دقت شما را به دو سخن از سخنان گهر بار رسول گرامي اسلام صلی الله علیه وسلم جلب مي نمايم:
اين حديث مبارك را هر جوان مسلمان بايد سر مشق زنده گي خود قرار دهد: حضرت معاويه رضی الله عنه براي ام المؤمنين عايشه ی صديقه(رضي الله عنها) نامه ي مي نويسد و خواستار نصيحت كوتاه و مختصر مي شود، مادر مؤمنان هم در پاسخش مي نويسد: سلام عليك؛ اما بعد: از رسول الله صلی الله علیه وسلم شنيدم كه مي فرمودند: «هر كس خشنودي الله-متعال را در برابر خشم مردم به دست آورد، الله متعال وي را از گزند مردم در امان نگه مي دارد و هر كس خشنودي مردم را در برابر خشم الله متعال طلب نمايد الله تعالی وي را به مردم مي سپارد» والسلام عليك. (سنن ترمذي-5130)

انسان مؤمن هر كاري را كه در نظر دارد، آغاز نمايد هميشه در تلاش است در حد توان خود به بهترين وجه و به بالاترين كيفيت آن را به انجام برساند اما اگر گاه اوضاع طبق خواسته و بر وفق مرادش رقم نخورد مأيوس نشده و در جا نمي زند بلكه از يك سو به فكر جبران آن بر مي آيد و از طرف ديگر صبر و شكيبايي به خرچ مي دهد و به اين حديث رسول اكرم صلی الله علیه وسلم نهايت باورمند است كه مي-فرمايند: «شگفتا به حال انسان مؤمن، کار و بارش همه خير و خوبي است. اين مزيت براي کسي جز مؤمن نمي باشد، اگر شادي و خوشي به وي برسد سپاس گزاري مي کند، و براي او خير و خوبي خواهد بود و اگر زيان و ضرري به او برسد صبر و شکيبایي مي نمايد و باز هم خير او را دربر خواهد داشت«.(صحيح مسلم)
در پايان اين مقال مختصر به چند نكته ي كوتاه اشاره مي شود كه هميشه مي توان در موضوعات خورد و بزرگ زنده گي از آن بهره برد:
  هميشه رضايت و خشنودي الله متعال را بالاترين هدف در زنده گي خود قرار دهید.
  براي تصميم گرفتن در مورد كاري به خوبي انديشه و تفكر نمایید.
  از مشوره هاي سالم و سازنده ي ديگران استفاده كنید.
  چه درس و يا امور ديگر را به اتقان و پخته گي انجام دهید.
  براي حل مشكلات در كنار تلاش و جديت دست به دعا بلند كنید و خواستار دعا از ديگران باشید به ويژه پدر و مادر و دوستان اهل ايمان و تقوا.
  براي تصميم بهتر و نيكو تر دست به استخاره در پيش گاه الله متعال بلند نمایید.
  برنامه ريزي و تلاش را در پيش بگیرید اما باور قطعي داشته باشید به اين كه روزي و عزت را الله متعال عنايت مي فرمايد و در پرتو ايمان و اعمال شايسته دست يافتني است.

به اميد موفقت تان

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب