شركت در مراسم عروسي با رقص و موسيقي

سوال:
حكم شركت در مراسم عروسى كه موسيقى و رقص و منكرات ديگر باشد چيست؟ مخصوصا اگر به حجت حرام بودن اين منكرات در آن مراسم شركت نكنيم بيشتر مردم از ما متنفر ميشوند و ما را به مسخره ميگيرند و ديگر كسى ما را به جشن عروسيشان دعوت نميكند، پس لطفا مرا در اين مورد راهنمايى كنيد كه آيا شركت كنيم يا نه؟

جواب:

اجابت و شرکت در وليمة و مراسم عروسى براى كسى كه دعوت شده باشد واجب ميباشد، پيامبر صلى الله عليه و سلم فرموده است: “إذا دعي أحدكم إلى الوليمة فليأتها” (متفق عليه)، يعنى: “اگر يكى از شما به وليمة (غذاى عروسى) دعوت شد بايد قبول كند”.

ولى اگر در آن جشن و مراسم عروسى حرام و منكرات وجود داشته باشد، مانند موسيقى، شراب، رقص، و غيره، در اين صورت شركت کردن در آن نه تنها واجب نيست بلكه حرام است، مگر اينكه متاكد باشد كه ميتواند در آن جشن عروسى نهى از منكر كند و سبب شود كه دست از آن منكرات بكشند، ولى اگر نتواند، جائز نيست كه حضور پيدا كند هر چند اهل و خانواده زوجين و بقيه مردم نگران شوند و او را به مسخره بگيرند و طعن بزنند، زيرا هدف ما بايد رضاى خداوند متعال ميباشد و نه مخلوقاتش.

بنابراين در مورد مسئله شما اگر براى جشن عروسى كه منكرات باشد دعوت شده باشيد و بتوانيد منكرات موجود در آن را تغيير دهيد و نهى از منكر را بجاى آوريد بس بر شما واجب ميشود كه حضور پيدا كنيد و از منكرات نهى كنيد، و در اين صورت دو امر واجب را انجام داده ايد، يكى اجابت دعوت وليمة، و ديگرى نهى از منكر، ولى اگر نتوانيد، نبايد حضور پيدا كنيد هر چند مردم شما را به مسخره بگيرند زيرا پيامبر صلى الله عليه و سلم و اصحابش نيز بخاطر دين اسلام مورد طعن و مسخره قرار گرفته بودند ولى صبر كردند و اثرى روى آنها نگذاشت، و اين از سنتهاى خداوندى است كه كسى که راه دين را بگيرد مورد ابتلا و امتحان قرار ميگيرد، و اگر به علت آن منكرات شما را به وليمة و جشن عروسى دعوت نكنند، اين در واقع يك شَرّى است كه خداوند شما را از آن نجات داده است، پس جاى نگرانى نيست.

تهيه: مولوي نبي الله حقجو

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب