توازن بین حقوق مادر و همسر را بايد حفظ كرد

اسلام عزيز در هر عرصه حيات بشر رهنمود هاي دارد كه نميگذارد برخي افراد بالاي برخي ديگري تجاوز نمايد. حقوق و وجايب هر فردي را چه در جامعه و چه در خانواده تعين نموده، تا هر شخص در جهان راهي را كه برايش ترسيم شده بپيمايد و حقوق ديگران را تلف ننمايد، كه در اين زمره حقوق پدر و مادر و حقوق همسر و… مي باشد.
اغلب افراد جامعه ما حقوق و جايب خود در برابر مادر، همسر و اعضاي ديگر فاميل را درك نمي نمايد، كه در نتيجه احياناً كشمكش ها و جنجال بين افراد يك خانواده بروز مي كند و فضاي ارام خانواده را بر هم مي زند.
من جمله غفلت از حقوق مادر و همچنان بي خبري از حقوق همسر گاهي چنان مي شود كه يكي از آنها نا راضي مي شود و سبب دشمني بين همسر و شوهر و يا نا رضايتي مادر مي گردد، از همين رو فشرده حقوق مادر و همسر در اينجا توزيع مي شود تا در زندگي عادي خود آن را در نظر گرفته و از  برهم خوردن فضاي آرام فاميل خود جلوگيري نماييم:
پسر در برابر مادر خود حقوق ذيل را بايد مراعت نمايد:
1-    احترام وي را بكند و كلمات ذشت و نا پسند را برايش استعمال نكند، حتي و لو كافر هم باشد اعزاز و خدمتش بالاي پسر لازم است. خداوند تعالي مي فرمايد: (و حكم كرد پروردگار تو  كه عبادت نكنيد مگر او تعالي را و با پدر و مادر نيكو كاري كنيد، و اگر برسد نزديك تو به كلان سالي، يكي از ايشان يا هر دو ايشان، پس مگو براي ايشان اف و بانگ (چيغ) مزن براي ايشان و بگو مرايشان را سخن نيكو) سوره اسراء، ايت 23.
2-    نفقه پدر و مادر ناتوان بالاي اولاد واجب مي باشد، آيات و  احاديث زياد در مورد احترام و اكرام والدين وارد شده كه از لا بلاي آن علماي كرام اين حكم را استخراج نموده كه نفقه پدر و مادر ناتوانو فقير اعم او طعام، لباس، و مسكن بالاي پسرش واجب بوده، حتي اگر به رضامندي اين كار را انجام نمي داد، حكومت اسلامي و محكمه شرعي آن را مجبور سازد، تا اين كار را انجام بدهد، و مصارف نفقه آن ها را بپردازد، پس هر حركتي كه حرمان والدين از اين حقوق مي شود بايد صورت نگيرد، و اگر همسر تقاضاي آن را داشته باشد بايد از طرف شوهر فهمانده شود و موضوع برايش روشن گردد، حتي اگر گاهي در مسئله خانوادگي كه مربوط حقوق نباشد بين همسر و مادر اختلاف مي افتد، فرزند بايد نظر مادر را انتخاب نمايد
به همين قسم همسر بالاي شوهر خود حقوقي دارد كه در رويه و كردار نيك با وي، تهيه نمودن لباس، طعام، و خانه بود و باش، تعليم و مسايل ضروري، دين برايش و زيستن همرايش خلاصه مي شود، كه اگر مادر احياناً تقاضاي محروميت همسر را از اين حقوق مي نمايد پس بايد آن را بفهماند و مسائل را به حكمت و رويه نيك برايش واضح سازد.
بدين ترتيب مي توان حقوق جانبين را مراعات نموده توازن را در آن حفظ كرده و مانع بروز حوادث و مشكلات فاميلي شويم.

استاد محمد يونس  ابراهيمي

your ads

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب