حکم پوشيدن لباس كوتاه و پتلون براى زنان؟
سوال: پوشيدن لباس كوتاه با پتلون براى زنان چه حكم دارد؟
جواب:
لباس, بدن نرم و نازك اّدمى را از بسيارى اّفات و از سردى و گرمى حفظ مى كند, زينتى است كه به او زيبائى و وقار انسانى مى بخشد, طوريكه بدون اّن از دايره انسانيت بر اّمده و به عالم حيوانيت مى پيوندد, وحتى يك چهار پا هم به مراتب از او زيباتر و با وقار بيشتر نمايان مى شود, زيرا خداوند (ج) بدن چهار پايان را با پوشش هاى از پشم, موى و… پوشانده و اعضاى بدن شان را طورى تنظيم نموده كه شرمگاه هاى شان پوشيده مانده و كمتر به چشم ميخورد, در حاليكه از انسان چنين نيست.لباس است كه عفت انسانى را محفوظ داشته و از كرامت وحيثيت او پاسدارى مى كند, وچون سپرى است كه او را از تيرهاى زهر اّلود شيطان و از فرو افتادن در لجنزار شهوت ورزايل اخلاقى نگه ميدارد, حياء و شرم را كه به انسان سرفرازى مى بخشد, در چشم او ماندگار مى سازد.از همين جهت است كه اولين اقدام شيطان در نابودى انسان, كشيدن لباس از تن اولين زن و مرد اّن( اّدم وحوا) از طريق وسوسه هاى فريبنده و اغفالگر بود.( سوره اعراف اّيه 22)تابا نشان دادن شرمگاه هاى شان به يكديگر اّنها, هر گونه حساسيت اخلاقى و حياء انسانى را از ايشان گرفته و بتواند بدون زحمت زيادى, نقشه هاى بعدى اش را روى ايشان پياده كند.درگذر تاريخ تاكنون نيز, شيطان پيوسته كوشيده است تا از هر راه ممكن اين هدف شومش را بر اّورده كند. چنانچه قبل از اسلام در جزيره العرب لباس برخى زنان و مردان عرب را در وقت طواف خانهء خدا مى كشيد و اّن ها را وامى داشت تا برهنه طواف كنند به اين بهانه كه ” لباسيكه با اّن گناه صورت گرفته است, نبايد در وقت اين عبادت به تن داشت”در عصر حاضر نيز با سوء استفاده از حس اّزادى خواهى انسان وبه نام تمدن و ترقى, زن بيچاره را برهنه ساخته و چون عروسكى او را بازيچهء دست مردان شهوت ران و استفاده جو قرار داده, و در خرمن زندگى بشريت اّتش شهوت انداخته, او رااز خدا بيگانه و از ايمان و معنويت تهى و با بحران هاى گوناگونى مواجه ساخته است.روى دلايلى ازين دست است كه دين ماندگار اسلام, مسئله لباس را جدى گرفته و به اّن توجه زياد نموده, بخصوص براى زنان, تا ازين رهگذر شيطان هيچ گونه فتنه اى به پا كرده نتوانسته وزن و مرد مسلمان با خاطرى اّرام و قبلى پر از ايمان و با جدوجهدى فراوان, به اهداف عالى اسلامى شان كه عبارتست از عبادت و بندگى خدا” ( سوره ذاريات اّيه 56) خلافت الهى در اجراى احكام او در زمينش ( سوره بقره اّيه 30) و اّبادانى مادى و معنوى زمين ( سوره هود اّيه 6) جامهء عمل پوشانند.و اينك برخى از اّداب اسلامى در پوشش زن ها:لباس زن مسلمان بايد:1_ تمام بدنش رابپوشد. البته جمعى از علماء امت, برهنه بودن روى و از سر انگشتان تا بند دست در حضور نا محرمان را, چون ضرورت است, روامى دانند, اّنهم در صورتى كه خالى از هر گونه اّرايش و عشوه گرى بوده و از بروز فتنه مطمئن باشد.2_ تنگ نباشد كه اعضاى حساس بدن زن, مانند ران ها, پستان ها و بر اّمدگيهاى پشت سر را نمايان كند.پس پوشيدن پتلون و جاكت هاى چسپ خاصه بادامن هاى تنگ و كوتاه قطعاً در شان زن مسلمانى كه بخدا و روز اّخرت ايمان داشته باشد نيست, بلكه بايد بلند و فراخ باشد.3_ نازك نباشد كه جسم زن از زير اّن ديده شود, رسول خدا فرمودند: ( از جمله زنان جهنمى زنانى اند كه به ظاهر پوشيده و در حقيقت برهنه اند.. بوى بهشت را نخواهد يات”.البته زنى كه لباس تنگ و كوتاه مى پوشد, نيز شامل اين حديث مى شود.4_ شبيه و همانند لباس مرد نباشد, طوريكه اگر كسى از پشت سر, و يا از فاصله كمى دور تر نگاهش بر او افتد, نداند كه او زن است يا مرد.رسول خدا مردانيكه خود را به زنان و زنانى كه خود را به مردان شبيه و همانند مى سازند لعنت كرده و فرمودند:” اّن ها را از خانه هاى خود اخراج كنيد.5_ لباسى كه در بيرون منزل و يا نزد نامحرمان به تن دارد, نبايد طورى جذاب باشد كه توجه همگان را بخود جلب كند.رسول خدا صلى الله عليه وسلم به زنانى كه قصد رفتن به مسجد را دارند فرمودند:” بيرون شوند, اما با لباس و سيماى عادى و متواضعانه.6_ لباس شهرت نباشد, يعنى طورى نباشد كه بااّن لباس قصد تفاخر و خود را بزرگ جلوه دادن داشته و نزد زنانى كه او را دران ديده اند, مشهور وانگشت نما شود. رسول خدا فرمودند: ” هركس لباس شهرت و نمايش را در دنيا بپوشد, خداوند ( ج) او را در روز قيامت لباس ذلت و رسوايى خواهد پوشاند.7_ لباس اسراف نباشد كه بالاتر از حد متعارف ميان زنان متوسط الحال و به دون نظر داشت توان مالى و حال جامعه باشد.8_ از لباس زنان فاسق و بدكار و لباس زنان كفار اگر علامه و بيانگر كفر شان باشد, تقليد نشده باشد.” هر كس خود را به گروهى تشبيه كند, او هم از سر اّنها است. ( حديث شريف)نكته: والدين دلسوز ما كوشش كنند از زمانيكه دختران خورد سال شان هوشيار مى شوند, اّنها را به رعايت اّداب فوق عادت دهند.رعايت اين اّداب اگر چه تا زمانيكه اّنقدر بزرگ نشده باشند كه مورد توجه مردان قرار بگيرند, فرض نمى شود اما كار بسيار پسنديده اى است كه به اّن عادت نموده و در كلان سالى براحتى اّنها را رعايت خواهد كرد.
و اگر تا قبل از سن رشد بر اّنها لباس نيمه برهنه و تنگ و كوتاه بپوشانيم, ديگر مشكل است كه از اّن بعد به حفظ حجاب ولباس اسلامى بپردازند, و اگر بى حجابى بسيارى از زنان بى حجاب را ريشه يابى كنيد خواهيد ديد كه همين امر بوده است.