جوانان عامل سر نوشت ساز جوامع است

هر گاه كلمه جوان از دهن بيرون شود، پيكري از قدرت و توانائي و هيكل از جبروت و بزرگي در پرده تصور و خيال ، شكل و صورت بسته مي كند ، كه مملو از نشاط، طرب ، مستي، شور و هلهله مي باشد.
جوانان كتله يي پر كار و طبقه خستگي نا پذير بوده و مشت و بازوي جامعه را تشكيل ميدهند، اگر جوانان را روح جامعه بگويم، فكر مي كنم، امواج فروكش مبالغه ما را نه بلعيده و در ميدان حقيقت و راستي قدم ميزنيم، زيرا بعد از جوانان و نوجوانان در جامعه دو طبقه از مردم زيست مي كنند، كه عبارت از موسفيدان و خورد سالان مي باشند، كه چيزي از دست شان پوره نخواهد بود، مگر انشا الله!
ديگر گوني گوارا و ناپسند يك جامعه به جوانان همان جامعه بستگي دارد، و اين ها ميتوانند از دو گزينه فوق يكي را اختيار نموده و محيط خود را يا به جاده كمال و خوشنودي مسير بدهند، و يا هم در پرتگاه خواري و زبوني سقوط داده، همه كس را پريشان خاطر سازند.

جوانان مرا ياري رسانيد
سخنان بالا، اين گفته را مهر تصديق مينهد كه جوانان شاه تيري كمر جامعه را تشكيل ميدهند.
در آن زمان كه بشريت، زير فشار كفر خورد و ريز مي شد، و با تاريكي هاي جهالت عصر تيره خود دست و پنجه نرم مي كرد، جوانان ژوليده و پريشان خاطر كه از نابساماني هاي وقت به ستوه آمده بود، با ناجي خويش(پيامبرصلي الله عليه و سلم) يكجاه شده، كشتي غرق شده بشريت را به ساحل نجات رسانيده اند.
پيامبر پيامبرصلي الله عليه و سلم مي فرمايند:« نصرت بالشباب»
يعني جوانان مرا ياري رسانيده اند.

جرأت حق جوان
نكات پائين از جمله حقوق جوانان مي باشند:
الف- پروش فكري: جوانان امروزي، كه تمامي جهان با همه دام هاي مكر و حيله خود، برسر راه آنان نشسته اند، تا اين نيرو و سرمايه عظيم الشان را فاسد ساخته و شكار نمايند، برما حق دارند،كه درست پرورش شوند، تا خود را از دام هاي مكر و حيله اجانب رهايي بخشند.
ب- پاكي ضمير و اخلاص در نيت: پاكي از آلودگي ها، ضرورت هر فرد جامعه مي باشد، خصوصاً آنانكه براي فرداي جامعه خود تقديم مي شوند، زيرا پاكي نهاني و اخلاص در نيت صفات لازمي هر آنكسي مي باشد، كه مي خواهد خود و جامعه را از طوفان هاي بد فرجام زمانه ها، نجات بخشد، تا بر آنها اعتماد كرده شود.
پس برماست، تا پاكي دروني و اخلاص نيت را در جوانان و نوجوانان خويش ترزيق نمايم.
ج- جرأت مردانگي: هر جواني با احساس و چيز فهم بايد براي خود، نصب العين داشته باشد؛ نصب العين مقدس و آنچه كه مايه سعادت منديش در هر دوجهان قرار گيرد، هميشه در كوشش باشد؛ كه در جاده طولاني زندگي خود را به مرام و نصب العين و مقصد خود برساند، براي اينكه به هدف ولاي زندگي نائل آيند، بايد صفت مردانگي و جرأت را با خود داشته باشند.
بلي! در مقابل پادشاه ظالم، گفتن حق را پيامبر اسلام صلي الله عليه و سلم جهاد بزرگ خوانده است، كه اين عبادت جز داشتن ايمان قوي و جرأت و مردانگي امكان پذير نيست.
اين مسؤليت مربيان، بزرگان و مؤلين امور مي باشد، كه ارزش هاي والا و مفاهيم ارزنده را در جوانان و نوجوانان غرس نمايند، تا فرداي آرام، مرفه و مملو از همه خوبي ها داشته باشيم.


نقيب الله

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب