این گونه ازدواج نمودم! | خاطره

جوانی که با عزم راسخ با رسم و رسوم ناپسند مبارزه کرد!
ازدواج و تشکیل خانواده یک امر فطری و پسندیده یی است که به عنوان یک رکن دینی و اجتماعی مورد تأکید متون دینی ما قرار گرفته است. زیرا انسان در محیط گرم خـانـواده است که آرامش می یابد و به تکامل می رسد.
(وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجاً لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ) (روم/21)
»و يكي از نشانه‌هاي الله اين است كه از جنس خودتان همسراني را براي شما آفريد تا در كنار آنان بياراميد، و در ميان شما و ايشان مهر و محبّت انداخت. مسلّماً در اين (امور) نشانه‌ها و دلائلي (بر عظمت الله) است براي افرادي كه (درباره پديده‌ها) مي‌انديشند«.‏

اما متأسفانه در عرصه ی ازدواج و تشکیل خانواده امروزه جوانان ما با مشکلات بزرگی رو برو هستند. مهریه های گزاف، مخارج هنگفت، رسم و رسوم کمر شکن و اصراف های بی جا در مراسم های عروسی از خرید طلا و جواهرات گرفته تا تهیه ی غذا و کرایه ی تالارهایی مجلل همه و همه پله های صعب العبوری را تشکیل داده اند که هر جوان وقتی تصمیم به ازدواج می گیرد، به مجردی که بلندای این پله ها را می بیند، خودش را در مقابل ناتوان دیده و صرف نظر می کند. همین امر باعث گردیده تا بسیاری از جوانان ما از نعمت ازدواج و آرامش در زنده گی مشترک محروم بمانند.

رسول گرامی مان صلی الله علیه وسلم  می فرمایند: »پر برکت ترین عروسی آن است که کم خرج و آسان باشد«. (مسند ابی داود الطیالسی)

حال بیایید قضاوت کنید که چرا ازدواج های امروزی ما بی برکت است، نزاع های خانواده گی بیداد می کند و آمار طلاق متأسفانه بلند می-رود! چون مایه ی برکت که همانا آسان گیری و مخارج کم است، را فراموش نموده ایم و از همه رنج آورتر این که ازدواج به صورت چشم و هم چشمی به راه انداخته می شود و هدف متعالی در ازدواج که همانا استحکام بنای جامعه ی اسلامی است، به فراموشی سپرده شده است.

چه گونه زنده گی مان با برکت شود در حالی که در روز اول زنده گی مان به جای عبادت و دعا برای خوشبختی دو جوان، به معصیت و ساز و رقص و پای کوبی و اختلاط زن و مرد روی می آوریم؟!

در این میان، در گزارش حاضر بر آنیم تا گفتگویی داشته باشیم با یکی از جوانانی که با وصف این همه نابسامانی ها در جامعه، با رسم و رسوم ناپسند مبارزه نموده و توانسته است با همان ساده گی و دور از اصراف و تجمل ازدواج نماید. امید این روش پسندیده الگویی برای خانواده های جامعه ی ما قرار بگیرد.

برادر گرامی لطف نموده خود تان را معرفی نمایید:

با عرض سلام خدمت خواننده گان عزیز مجله ی معرفت؛ این جانب محمود اسلامیار محصل سال سوم پوهنحئی شرعیات هستم.

در راستای ازدواج تان با چه مشکلاتی برخوردید و چه  راه حلی را در پیش گرفتید؟
واقعاً من هم مانند سایر جوانان از ازدواج می ترسیدم. وقتی قصدم را از ازدواج، با پدرم مطرح نمودم او لبخندی تلخی زد و گفت: خیلی خوب! اما معلوم بود که خوش به نظر نمی رسید. علت را پرسان کردم. گفت: با این همه رسم و رواج جامعه چه می کنی، مخارج را از کجا تأمین می کنی؟ گفتم: همین رسم و رواج های ناپسند است که همه ی مشکلات را در جامعه ی ما بوجود آورده؛ تالار، موسیقی، شیرینی خوری و عروسی تجملی و غیره این ها که شرط ازدواج نیست. من می خواهم که این رسوم را کنار بزنم.

با پدر و مادرم از دیدگـاه اسلام در مورد ازدواج صحبت نمودم با آن که آن ها از چشم و هم چشمی ها بیم داشتند اما نگرانی اصلی آن ها از فامیل طرف بود، هر طور بود راضی شدند تا به خواستگاری برویم.

در جلسات خواستگاری نیز در مورد ازدواج اسلامی با فامیل طرف صحبت نمودم و گفتم که معیار من شریعت اسلام است؛ نه آن طوری-که بعضی مردم به رسم و رسومات روی آورده و توصیه های دینی را فراموش نموده اند. در همان ابتدا تمام شرایط را به آن ها باز گو نمودم.

خوشبختانه آن ها بعد از دو روز قبول کردند. از آغاز مرحله ی خواستگاری بعد از مدت سه هفته یک عروسی ساده مطابق به سنت پیامبر صلی الله علیه وسلم  گرفتم و نکاح کردیم. در عروسی ما به تعداد50 نفر مرد و50 نفر زن شرکت نمودند. محفل عروسی با فضای ایمانی که آیات ملکوتی قرآن کریم آغاز گردید و با سخنرانی ادامه یافت و با دعاء ختم شد.

سنت حسنه ی دیگر این بود که در هر دو مجلس زنانه و مردانه، مهمانان نماز را اداء نمودند.

 

در اخیر پیام تان برای سایر جوانان و خانواده ها چیست؟
پیام من برای خانواد ه ها این است که از رسم و رسومی که دست و پای خود شان را هم بسته است و مشکلات بزرگی را در جامعه ی ما به وجود آورده، بگذرند. زیرا هیچ خانواده ای نیست که دختر و یا پسر نداشته باشد و روزی برای ازدواج آن ها اقدام نکند، اگر پایبند رسم و رسومات باشند و به چشم و هم چشمی ها ادامه دهند و مشکل آفرینی کنند، همین مشکلات روی دوش خود شان هم گذاشته می-شود.

پیامم برای جوانان این است که اگر می خواهید در زنده گی خود آرامش داشته باشید، صفا و صمیمیت در زنده گی مشترک شما وجود داشته باشد و یک زنده گی بدون رسم های ناپسند و رقابت های منفی داشته باشید، به سنت پیامبر صلی الله علیه وسلم  عمل کنید، از تجمل گرایی و فخر فروشی بپرهیزید و در برابر مشکلات ازدواج استوار باشید و سعی کنید تا با دلایل منطقی، خانواده های تان را قانع سازید.

گزارش: احمد فرید فرزاد هروی.

your ads

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب