تعامل با همسر در روشنایی دستورات نبی رحمتﷺ

۱- لبخند زدن در مقابل همسر:

رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمودند: لبخند تو در مقابل برادرت صدقه است. روایت از ترمذی. وقتی لبخند در مقابل برادر ایمانی این گونه باشد، لبخند در مقابل همسر چگونه خواهد بود؟

۲- خوشحال نمودن همسر با نهادن غذا در دهانش:

رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمودند: هر آن چه انفاق نمایی، پاداش آن را به دست می آوری؛ حتی لقمه نانی که به دهان همسرت می گذاری. متفق علیه.

۳- خوشحال نمودن همسر با یکجا نوشیدن آب:

حضرت عائشه رضی الله عنها فرمود: من در حالی که حیض ( عادت ماهانه ) بودم، از ظرفی آب می نوشیدم و سپس ظرف را به رسول الله صلی الله علیه و سلم می دادم و ایشان از جای که من نوشیده بودم، از آب ظرف می نوشیدند. روایت از مسلم.

۴- تکیه نمودن در پهلویش:

حضرت عائشه رضی الله عنها فرمود: رسول الله صلی الله علیه و سلم در پهلوی من تکیه می نمود و قرآن کریم تلاوت می کرد، در حالی که من حیض بودم. متفق علیه..

۵- بازی و خوش طبعی با همسر:

رسول الله صلی الله علیه و سلم برای حضرت جابر بن عبدالله فرمودند: چرا با دوشیزه ی ازدواج نکردی تا باهم بازی و شوخی می نمودید. متفق علیه.

حضرت عائشه رضی الله عنها روایت نموده که او در یک سفری همراه رسول الله صلی الله علیه و سلم بودند، رسول الله صلی الله علیه و سلم برای اصحاب شان فرمودند: جلو بروید و آن ها جلو رفتند، سپس رسول الله صلی الله علیه و سلم برای حضرت عائشه فرمودند: بیا که مسابقه دوش داشته باشیم. روایت از احمد.

۶- همکاری با او در امور خانه:

از حضرت عائشه رضی الله عنها در مورد کار های پیامبر صلی الله علیه و سلم در خانه پرسیده شد؟ حضرت عائشه فرمود: رسول الله صلی الله علیه و سلم بشر بوده و مثل دیگر انسان ها در خانه کار می کرد، لباسش را می دوخت، گوسفندش را می دوشید و کارهای شخصی اش را انجام می داد. روایت از احمد.

۷- نظافت دهان به خاطر همسر:

حضرت عائشه رضی الله عنها می گوید: هرگاه رسول الله صلی الله علیه و سلم به خانه وارد می شد، اول مسواک استفاده می کرد. روایت از مسلم.
خوشبویی و زینت نیز شامل آن می گردد؛ حضرت عبدالله بن عباس رضی الله عنه می گوید: دوست دارم همان گونه خود را برای همسرم آرایش کنم که دوست دارم او خود را برایم آرایش نماید

ترجمه:‌ استاد عبدالخالق احسان

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب