نظریات سلف در باره اخلاق و علایم اخلاق

ديدگاه پيشينيان درباره اخلاق خوب:‏

حسن بصرى؛ مى‏گويد: حسن خلق عبارت است از: گشادگى چهره، همنشينى با دوستان و خوددارى از آزار و اذيت ديگران.
عبداللّه بن مبارك مى‏گويد: حسن خلق در سه چيز است: 1- دورى كردن از محرمات، 2- طلب حلال و سخاوت 3- گشاده دستى نسبت به زن و فرزندان.
يكى ديگر از برزگان مى‏گويد: حسن خلق يعنى با مردم نزديك شدن و در ميان آنان بيگانه نماندن. بعضى‏ها گفته‏اند: حسن خلق عبارت است از: آزار و نرساندن و بردبارى با برادر مؤمن خويش. و بعضى‏ها مى‏گويند: اخلاق حسنه يعنى بجز رسيدن به رضايت پروردگار غم و اندوهى داشته نباشى.

همه اينها كه بيان گرديد بخشى از تعريف حسن اخلاق مى‏باشند، اما تعريف حسن اخلاق باعتبار ذات ماهيتش همان است كه در شروع اين فصل بيان گرديد.

در مورد نشانى‏ها و علامات شخصى كه داراى اخلاق زيبا است. چنين گفته شده است: بسيار با حيا باشد، اذيت و آزار نرساند، صلاح و شايستگى‏اش زياد باشد، راستگو باشد، اندك گويد، كمتر خطا و لغزش كند، فضول و شرور نباشد، نيك باشد، صله رحمى را رعايت كند، با وقار و با حوصله باشد، قدردان، خشنود و بردبار باشد، به عهد و پيمان خود وفادار و پاك دامن باشد، غيبت نكند، سخن چين و بدگو نباشد، ديگران را لعن و نفرين نكند، شتاب كار نباشد، كينه و حسد نداشته باشد، بخيل نباشد، همواره خوشحال و شادمان باشد، محبت، عداوت، خشنودى و ناراضگى‏اش فقط بخاطر خداوند باشد.

وصلی الله وسلم علی نبینا محمد وعلی آله وصحبه أجمعین.‏

وآخر دعوانا أن الحمدلله رب العالیمن.‏

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب