د احزاب غزا | سیرت النبي

٤- د احزاب غزا:

  د احزاب غزا د خندق غزا هم بلله کيږي، نوموړې غزا د هجرت په پنځم کال د شوال په مياشت کې شوې وه. سبب يې دا ؤ کله چې بني نضير له وطن نه وشړل شول، څو مشران يې مکې ته له قريشو سره د خبرو اترو لپاره لاړل، تر څو هغوى له رسول الله (صلى الله عليه وسلم)  سره د جګړې لپاره ولمسوي، قريشو موافقه ور سره وکړه. بيا يهودي مشران غطفان ته ورغلل چې بنو فزاره او بنو مرة او اشجع ورسره موافق شول او پدې ترتيب سره ټول د مدينې په لور روان شول. کله چې رسول (صلى الله عليه وسلم) لدي پيښې نه خبر شو نو يې له خپلو اصحابو (رضي الله عنهم) سره مشوره وکړه، پدې جريان کې سلمان (رضي الله عنه) له مدينې نه شا او خوا د خندق کيندلو رايه وړاندې کړه. رسول الله (صلى الله عليه وسلم) دا نظريه تائيد او د خندق کيندلو امر يې وکړ، او پخپله يې هم پکې کار کاوه. کله چې قريش او ورسره ملګري احزاب (ډلې) مدينې ته راورسيدل د خندق په ليدلو حيران شول او وويريدل ځکه عربو لدينه مخکې دا شان خندق نه ؤ ليدلى. د قريشو او ملګرو شمير يې لس زره کسه او د مسلمانانو شمير درى زره کسان وو. د يهودو له مشرانو نه يو تن چې حيي بن اخطب نوميده د بني قريظه مشر کعب بن اسد ته ورغى او ور نه ويې وغوښتل چې له مسلمانانو سره خپل  د سولې  تړون مات کړي، هغوى يې بالاخره په چل او ول کې ديته آماده کړل چې تړون مات کړي او له احزابو سره يو ځاې شي، نو حالت پر مسلمانانو نور هم سخت شو. پدې وخت کې رسول الله (صلى الله عليه وسلم) له بني قريظه سره د سولې پخاطر داسې نظريه وړاندي کړه چې که هغوى سوله ومني نو د مدينې د ميوو دريمه برخه  به ورکړي ، خو انصارو د ديني عزت او غيرت په وجه دا و نه منله او قبوله يې نکړه چې خائنو، عهد ماتوونکو ته دا شي ورکړي.  نو جنګ پيل شو د قريشو ځنې سپاره د خندق له يو تنګ ځاې نه مدينې ته ننوتل، مسلمانانو يې مقابله وکړه_  جنګ يې ورسره وکړ. بيا نعيم بن مسعود بن عامر رسول الله (صلى الله عليه وسلم) ته راغى او ورته ويې ويل: زه مسلمان يم خو قوم مې تر اوسه په اسلام نه دى خبر شوى، زه د بني قريظه ملګرى يم، هغوى راباندې پوره باور او اعتماد لري، نو امر راته کوه چې څه وکړم؟ رسول الله (صلى الله عليه وسلم) ورته وفرمايل:

((انما انت فينا رجل  واحد، فخذل عنا ان استطعت فان الحرب خدعة)).    (ته په مونږ کې يو کس يې، نو په هر څه دې چې وس وي زمونږ کومک وکړه، جنګ خو چل دى).

نعيم له خپلې پوهې او ځيرکۍ نه کار واخيست،  قريشو او د هغوى  د حليفانو او بني قريظه تر مينځ يې درز پيدا کړ، يو پر بل يې اعتماد ختم شو،  الله (جل جلاله) په احزابو باندې په توره او ډيره يخه شپه کې شديد باد او طوفان مسلط کړ، باد يې خيمې څيرې کړې، ديګونه يې چپه کړل، په زړونو کې يې ويره ولويده او په همدي شپه کې يې مخه واخيسته، کله چې سهار شو مسلمانانو وکتل چې يو مشرک هم نشته، ټولو کوچيدلي دي.[irp][irp]

ددې جګړې په اړه الله (جل جلاله) پخپله کتاب کې دا آيتونه نازل کړيدي:

((يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ جَاءَتْكُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحاً وَجُنُوداً لَمْ تَرَوْهَا وَكَانَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيراً (9) إِذْ جَاءُوكُمْ مِنْ فَوْقِكُمْ وَمِنْ أَسْفَلَ مِنْكُمْ وَإِذْ زَاغَتْ الأَبْصَارُ وَبَلَغَتْ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ وَتَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَ (10) هُنَالِكَ ابْتُلِيَ الْمُؤْمِنُونَ وَزُلْزِلُوا زِلْزَالاً شَدِيداً (11)). (الاحزاب:٩-١١)

(اې مؤمنانو د الله هغه پيرزوينه در په زړه کړئ چې (همدا اوس اوس ) هغه پر تاسې کړې ده، کله چې لښکرو پر تاسې يرغل وکړ نو مونږ پر هغو يو سخت طوفان وليږه او داسې پوځونه مو وليږل چې ستاسې  په نظر نه راتلل الله هغه  هر څه ليدل چې تاسې په دې وخت کې کول کله چې هغوى له پاسه او له لاندې پر تاسې يرغل وکړ کله چې سترګې له ويرى ټيغې وختلې، زړونه خولې ته راغلل او تاسې د الله په باب راز راز ګومانونه وکړل په هغه کې مؤمنان ښه وآزمايل شول او سخت ولړزول شول). ورپسې د منافقينو دريز او له ميدانه ( جنګ) نه تيښته بيانوي، بيا د مؤمنانو په وصف کې وايي:

((وَلَمَّا رَأَى الْمُؤْمِنُونَ الأَحْزَابَ قَالُوا هَذَا مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَصَدَقَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَمَا زَادَهُمْ إِلاَّ إِيمَاناً وَتَسْلِيماً (22) مِنْ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلاً (23) لِيَجْزِيَ اللَّهُ الصَّادِقِينَ بِصِدْقِهِمْ وَيُعَذِّبَ الْمُنَافِقِينَ إِنْ شَاءَ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُوراً رَحِيماً (24) وَرَدَّ اللَّهُ الَّذِينَ كَفَرُوا بِغَيْظِهِمْ لَمْ يَنَالُوا خَيْراً وَكَفَى اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ الْقِتَالَ وَكَانَ اللَّهُ قَوِيّاً عَزِيزاً (25) وَلَمَّا رَأَى الْمُؤْمِنُونَ الأَحْزَابَ قَالُوا هَذَا مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَصَدَقَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَمَا زَادَهُمْ إِلاَّ إِيمَاناً وَتَسْلِيماً (22) مِنْ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلاً (23) لِيَجْزِيَ اللَّهُ الصَّادِقِينَ بِصِدْقِهِمْ وَيُعَذِّبَ الْمُنَافِقِينَ إِنْ شَاءَ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُوراً رَحِيماً (24) وَرَدَّ اللَّهُ الَّذِينَ كَفَرُوا بِغَيْظِهِمْ لَمْ يَنَالُوا خَيْراً وَكَفَى اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ الْقِتَالَ وَكَانَ اللَّهُ قَوِيّاً عَزِيزاً (25)). الاحزاب: ٢٢/٢٥)

(او د ريښتينو مؤمنانو (حال هغه وخت کې دا ؤ) چې کله هغوى يرغلګر وليدل نو ويې ويل چې ((دا هماغه څه دي چې الله او د هغه رسول له مونږ سره د هغه وعده کړې وه د الله او د هغه رسول (صلى الله عليه وسلم) خبره رښتيا وه )) دغې پيښې د  هغو ايمان او غاړه ايښودل لا زيات کړل.له مؤمنانو څخه چې هغوى له الله سره کړې ژمنه رښتيا کړې ده له هغو نه چا خپل نذر پوره کړ او څوک د وخت راتلو ته انتظار باسي هغوى په خپله کړنلاره کې هيڅ تبديلي رانه وستله (دا هر څه ددې لپاره وشول) تر څو چې الله  صادقانو ته د هغو د صداقت مکافات ورکړي او منافقانو ته که يې خوښه شي سزا ورکړي او که يې خوښه شي نو د هغو توبه قبوله کړي بيشکه الله غفور او رحيم دى.  الله د کافرانو مخ واړوه هغوى له کومې ګټې تر لاسه کولو پرته د خپلو زړونو له تاو سره همداسې بيرته ستانه شول، او د مؤمنانو لخوا هماغه الله د جنګيدو لپاره کافي شو  الله ډير زورور او برلاسى دى).

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب