فواید وفا به عهد

آثار و فواید التزام به عهد و میثاق و پیمان متنوع و متعدد می باشد، شماری از آثار وجود دارند که به فرد فایده می رسانند و شمار دیگری اند که به جمع مفید تمام می شوند، عده ای اند که به زندگی این جهانی ثمر بخش اند و برخی دیگر زندگی اخروی را می سازند که در مجموع آثار آن را در نکات ذیل خلاصه می نماییم:

1- ایمان:

آیات متعددی در قرآن کریم وارد شده که ایمان را از ناقضین عهد و پیمان نفی می کند و برای ایشان صفت کفر را به اثبات می رساند…. و در مقابل الله متعال وفا کنندگان به عهد و میثاق را به ایمانداری وصف می نماید. چنانچه الله متعال می فرماید:« وَمَا لَكُمْ لا تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالرَّسُولُ يَدْعُوكُمْ لِتُؤْمِنُوا بِرَبِّكُمْ وَقَدْ أَخَذَ مِيثَاقَكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ»[الحديد: 8].( چرا نباید به خدا ایمان بیاورید؟ درحالی که پیغمبر شما را برای ایمان به پروردگار تان دعوت می کند؟ و(خداوند هم) ازشما پیمان گرفته است، اگر خواهان ایمان آوردن هستید؟

2- کسب تقوی:

تقوی و پرهیزکاری یکی از آثار وفاداری به عهد و پیمان ویکی از ثمرات التزام به میثاق می باشد، چنانچه الله متعال می فرماید: « وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُواْ مَا آتَيْنَاكُم بِقُوَّةٍ وَاذْكُرُواْ مَا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ » [البقرة: 63]. یعنی: و ( ای بنی اسرائیل!) به یاد آورید زمانی را که از شما عهد و پیمان گرفتیم و بر بالای سرتان کوه طور را قرار دادیم، (وبه شما دستور دادیم که) آنچه را که به شما دادیم محکم و استوار نگهدارید و آنچه که در آن است را به خاطر داشته باشید ومد نظر دارید، تا برای تان تقوی حاصل آید.

3- حصول محبت الله متعال:

الله متعال محبت و دوستی خود را با پرهیزکاران و فادار به عهد و پیمان، آنانی که بر عهد و میثاق خویش استقامت نشان می دهند، هرچند که با دشمنان شان باشد، ثابت ساخته و می فرماید:« فَمَا اسْتَقَامُواْ لَكُمْ فَاسْتَقِيمُواْ لَهُمْ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ»[توبه: 7]. یعنی: ما دامی که آنها با شما راست و وفادار هستند شما هم با آنها راست و وفادار باشید، خداوند پرهیزکاران را دوست می دارد.

4- بدست آوردن امنیت در دنیا و حفاظت خونها:

آثار و فوائد وفاء به عهد و میثاق صرف به مسلمانان منحصر نمانده بلکه عدل الله متعال کافرانی را هم در بر می گیرد که در اسلام داخل نشده اند ولی با مسلمانان پیمان و تعهد دارند، و آیات قرآنی با صراحت بیان میدارد که باید با ایشان وفاء صورت گیرد و جان ومال ایشان مصون و محفوظ بماند.

5- کسب پاداش اخروی:

الله متعال وفاداران به عهد را به پاداش بزرگ وعده داده است، همچنان می فرماید:« وَمَنْ أَوْفَى بِمَا عَاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا»[الفتح: 10]. یعنی: و هر کسی که بر عهد و پیمانی که با خدا بسته است وفادار باشد، برای او پاداشی بزرگ خواهد داد.

6-داخل شدن به بهشت:

در آیات متعددی برای کسانی که به عهد و پیمان خود وفاء می کنند بهشت وعده داده شده است، چنانچه الله متعال می فرماید:« وَأَوْفُواْ بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ »[البقرة: 40]. ابن جریر در تفسیر این آیت گفته است: وعده الله با ایشان این است که اگر به عهد خود وفا کنند، ایشان را به بهشت داخل خواهد کرد.

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe



ترنم یوتیوب چینل

نوې ویدیو هره ورځ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب