چرا در اسلام نوشيدن شراب ممنوع قرار داده شده؟

جواب:شراب منحيث بلاى جامعه انسانى و وسيله بد بختى جامعه از زمانه هاى ديرين به اينسو شناخته شده و به قيمت جان مليون ها انسان تمام شده است.  شراب منبع اصلى بسيارى از مشكلات در جامعه است. آمار بلند رفتن جرايم، بالا رفتن شواهد مرض هاى عصبى و وجود مليون ها خانواده ى شكسته در سراسر دنيا به خاموشى گواه بر قدرت تباهكار شراب مى باشد.

نوشته: ذاكر نايك

ترجمه: مسيح

منع نوشيدن شراب در قرآنكريم

قرآن عظيم الشان نوشيدن شراب را در آيت زير ممنوع قرار داده:

[أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ]

“اى كسانى كه ايمان آورده ايد! شراب،قمار بت ها و ازلام (نوعى بخت آزمايي)، پليد و از عمل شيطان است، از آنها دورى كنيد تا رستگار شويد!” {قرآنكريم 90:5}

شراب مركز بازداشتى را از بروز احساسات باز مى دارد

انسان ها داراى مركز بروز احساسات در مغز خود هستند و اين مركز انسان را از اجراى كار هاى كه در نظراو ناشايسته پنداشته مى شوند باز مى دارد. به گونه مثال يك شخص در حالت عادى از زبان بد در مقابل والدين و بزرگ سالان كار نمى گيرد و اگر او به رفع حاجت نياز داشته باشد، مركز بازداشتى او را از اجراى چنين عملى در محضر عام باز داشته از همين سبب از بيت الخلا استفاده مى كند.

هنگاميكه شراب نوشيده مى شود، مركز بازداشتى خود بازداشت مى شود و از فعاليت باز مى ماند. دقيقا همين دليل است كه شخص مخمور اكثرا در حالت افراط ديده شده و كاملا غير معمول به نظر مى رسد. به گونه ى مثال شخص مست كلمات ناشايسته، ناگوار و شنيع  به زبان مى آورد و به اشتباهات خود پى نمى برد حتا اگر با والدين خود مخاطب باشد. بعضى ها در لباس خود قضاى حاجت مى كنند، نه درست صحبت مى كنند و نه درست گام بر مى دارند، بد رفتارى نيز مى كنند تا آنجا كه كار هاى دور از ادب را هم مرتكب مى شوند.

زنا با محصنه ها، تجاوز جنسي، زنا با محارم و ايدز در بين اشخاص شرابى بيشتر بچشم ميرسد

به نقل ازگزارش دفتر بررسى قربانيان جرايم ملى سارنوالى ايالات متحده در سال 1996 روزانه به طور اوسط 2713 قضيه ى تجاوز صورت گرفته است. احصائيه متذكره نشان مى دهد كه اكثريت متجاوزان جنسى هنگام ارتكاب جرم مست بوده اند در حاليكه همين حقيقت در موارد اذيت و آزار هم ديده شده.

نظر به احصائيه 8% امريكائيان مرتكب زنا با محارم مى شوند به عباره ى ديگر در هر 12 تا 13 نفر در ايالات متحده يك نفر گرفتار زنا با نزديكان خود است و اكثرا عمل زنا با محرمان در حالى صورت مى گيرد كه يك و يا هر دو طرف قضيه مست مى باشند.

همچنان يكى از عوامل عمده ى ايدز كه از جمله مدهشترين مرض ها است اعتياد به نوشيدن شراب است.

هرشرابى در ابتدا يك دو بار نوشيده

بعضى اشخاص به طرفدارى از نوشيدن شراب مى گويند كه آنها صرف در بعضى مواقع مى نوشند و آن هم به اندازه كم – يك و يا دو پيمانه – و خود را كاملا اداره كرده، هيچ گاهى مست نمى شوند. در اوايل هيچ شرابى يى به منظور اينكه در آينده شرابى و ميخوار دائمى شود، به نوشيدن شراب آغاز نمى كند. هيچ يك از شرابى ها نمى توانند ادعا كنند كه ساليان متمادى شراب نوشيده اند و بالاى خود آنقدر اعتماد و اداره داشته اند كه هيچگاهى حتا يكبار هم مست نگرديده باشند!

اگر شخصى صرف يكبار مست شود و مرتكب يك عمل ننگين شود، شرم او را تا آخر عمر همراهى مى كند

فرض كنيد يك ميخوارى كه ادعا دارد گاه گاه مى نوشد اداره ى خود را صرف يك بار از دست دهد و در حال مستى مرتكب زنا و يا تجاوز به محرمان خود گردد؛ اگر بعد تر از عمل خود پشيمان هم شود، خطا ى خود را قسما در تمام عمر بياد مى داشته باشد. به هر دو طرف قضيه، هم به مرتكب جرم و هم به قربانى جرم خساره ى جبران ناپذير و فراموش  نشدنى وارد مى شود.

تحريم نوشيدن شراب در احاديث شريف

پيغمبر اسلام حضرت محمد (ص) فرموده اند:

“شراب مادر تمام بدى ها است و از همه بدى ها ننگين تر است.”

{سنن ابن ماجه جلد 3 كتاب مسكرات،  فصل 30 حديث شماره 3371}

[عن أبي هريرة قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم مدمن الخمر كعابد وثن] از ابو هریره رضی الله عنه روایت است که گفت رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود : کسیکه خمر (شراب) می نوشد مانند بت پرست است . راواه ابن ماجة ، کتاب الاشربة ، برقم 3375

همچنان در حدیثی رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرماید : [لا يدخل الجنة مدمن خمر] شرابخور به جنت داخل نه میشود. این حدیث راهم ابن ماجه روایت کرده .

امام بخاری در صحیح بخاری کتاب الاشربة روایت می کند ، [عن عبد الله بن عمر رضي الله عنهما أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال من شرب الخمر في الدنيا ثم لم يتب منها حرمها في الآخرة] که عبد الله بن عمر رضی الله عنهما روایت می کنید که رسول الله صلی الله علیه وسلم گفت : کسیکه در دنیا شراب (خمر) نوشید و بعد از آن توبه نکرد در آخرت از شراب جنت محروم خواهد شد.

” هر آن چيزيكه پيمانه ى زياد آن مست مى سازد (حرام است)، پيمانه ى كم آن نيز حرام است.”

{سنن ابن ماجه جلد 3، كتاب مسكرات، فصل 30 حديث شماره 3392}

پس هيچ عذرى در چشيدن و يا نوشيدن زياد شراب وجود ندارد.

نه تنها كسانيكه شراب مى نوشند لعنت شده اند بلكه هر آن كسى كه با آن بصورت مستقيم و يا غير مستقيم معامله دارد لعين است.

درسنن ابن ماجه جلد 3، كتاب مسكرات، فصل 30 حديث شماره 3380 چنين آمده:

از انس ابن مالك (رض) روايت است كه پيغمبر (ص) فرمودند:

“لعنت خداوند (ج) شامل حال 10 طبقه مردم است كه با شراب بصورت مستقيم و يا غير مستقيم سروكار دارند:

آنكه شراب مى سازد، براى كسيكه ساخته مى شود، كسيكه آنرا مى نوشد، كسيكه آنرا حمل مى كند، براى كسيكه آورده مى شود، كسيكه آنرا توزيع مى كند، كسيكه آنرا به فروش مى رساند، كسيكه از آن پول بدست مى آورد، كسيكه آنرا مى خَرَد و كسيكه آنرا براى كسى ديگرى مى خَرَد.

1.    مرض هاى كه از نوشيدن شراب بروز مى كنند

دليل هاى زياد علمى براى منع نوشيدن شراب وجود دارد و نيزبايد يادآور شد كه برزگترين عامل مرگ و مير در جهان ناشى از نوشيدن شراب است. سالانه مليون ها نفر از سبب نوشيدن شراب از بين مى روند.

در اينجا ضرور نمى دانيم كه بالاى تمام جزئيات، مرض ها و تاثيرات سوء شراب بحث كنيم زيرا اكثريت آنها عموما شناخته شده اند. در پائين فهرست خلاصه ى چند مرض مرتبط با شراب نوشى را بيان مى كنيم:

1)     سيروز جگر يكى از امراضى است كه ارتباط آن با مصرف الكول كاملا آشكار گرديده است.

1)    سرطان مري، سرطان رأس و عنق، سرطان كبد و سرطان امعا و ساير سرطان ها نيز با مصرف الكول ارتباط دارند.

2)    التهاب مري، التهاب معده، التهاب پانكراس و التهاب كبد با مصرف الكول ارتباط دارند.

3)    Cardiomyopathy (امراض قلبى با منشاء نا معلوم)،  فرط فشار خون، تصلب شراين اكليلي، خناق صدرى و حملات قلبى با مصرف شديد الكول ارتباط دارند.

4)    سكته مغزي، اپوپلكسي، حملات (fits) و انواع مختلف فلج با مصرف الكول ارتباط دارند.

5)    نيوروپتى محيطي، cortical Atrophy,Cerebellar Atrophy از جمله سندروم هاى شناخته شده اى اند كه به اثر مصرف الكول بوجود مى آيند.

6)    Wernicke-Korsakoff syndromeتوام با فراموشى حوادث اخير حيات و صحبت در مورد حوادث گذشته هاى دور همراه با انواع فلج عمدتا بر اثرفقدان Thiamine مى باشد كه فقدان Thiamine در اثر مصرف شديد الكول ايجاد مى گردد.

7)    Beriberi  و فقدان بعضى ويتامين هاى ديگر در نزد اشخاص الكولى ايجاد مى شوند و حتا واقعات Pellagra نيز در آنها ديده شده است.

8)    Delerium Tremens يك اختلاط جدى و خطرناكى است كه در اثناى التهاب نكس كننده و يا بعد از عمليات در نزد افراد الكولى ايجاد مى شود. همچنان اين حالت در هنگام ترك مصرف الكول به مشاهده مى رسد.

9)    تشوشات متعدد غدوات افراز داخلى با شراب نوشى ارتباط دارند كه از Myxodema تا به فرط افراز غده تايرايد و Florid Cushing Syndrome فرق مى نمايد.

10)    تاثيرات سوء الكول بالاى خون طولانى و متنوع است. به هر حال فقدان فوليك اسيد از جمله معمول ترين تظاهر سوء استفاده از الكول است كه منجر به كمخونى نوع Macrocytic ميگردد. Zeive’ syndrome عبارت از يكجا بودن Hemolytic Anemia، زردى و Hyperlipaedemia مى باشد كه به دنبال مى گسارى هاى شديد ايجاد مى شود.

11)    Thrombocytopenia (كاهش صفحات دمويه) و ساير تشوشات صفحات دمويه در نزد افراد شرابى نيز ديده شده است.

12)    تابليت Metronidazole كه عموما بيشتر مورد استفاده خانواده ها قرار ميگيرد با شراب تعامل شديد زيان آور خواهد داشت.

13)     نكس التهابات نزد اشخاص شرابى بسيار عام مى باشد و بايد گفت كه نوشيدن شراب باعث كاهش مقاومت بدن در مقابل امراض مى گردد.

14)     انتانات صدرى در نزد افراد شرابى عموميت دارد. نمونيا، آبسه ريه، Emphysema و توبركلوز ريوى همه در نزد افراد شرابى معمول مى باشند.

15)    در اثناى تسمم حاد با شراب، شخص معمولا استفراغ مى نمايد و عكسه هاى سرفه كه رول محافظوى دارند، فلج مى شوند. مواد استفراغ شده به اين ترتيب به سادگى داخل ريه ها شده باعث نمونيا و آبسه ريه مى گردد. گاهگاهى حتا اين حالت باعث خفقان و مرگ شده مى تواند.

16)    تاثيرات سوء شراب بالاى خانم ها شايان توجه ويژه اى مى باشد. خانم ها نسبت به مرد ها بيشتر آسيب پذير و مستعد به سيروز مى باشند. در اثناى حاملگى مصرف شراب تاثير شديد و زيان آورى بالاى جنين دارد.Foetal alchohol syndrome در اين اواخر بيشتر شناخته شده است.

17)     بعضى امراض جلدى نيز در اثر استفاده شراب ايجاد مى شوند.

18)    Eczema، Alopecia(كَلي)، Dystrophy (سوءشكل) ناخن ها، Paronychia (التهاب كنار ناخن ها) و التهاب زواياى دهن از جمله امراض شايع بين اشخاص شرابى مى باشد.

2.    شراب نوشى يك نوع مرض است

امروز داكتران در باره ى شرابى ها فكر روشنتر دارند و شراب نوشى را بيشتر يك نوع مريضى مى شمارند نه اعتياد.

بنياد تحقيقات اسلامى يك جزوه ى تحت عنوان “آيا شراب نوشى مرض است؟” به نشر رسانيده كه در آن نگاشته شده:

“اگر شراب نوشى مرض است، پس يگانه مرضى است كه:

–    در بوتل ها فروخته مى شود.

–    در رورنامه ها، مجله ها، راديو و تلوزيون اعلان مى شود.

–    مركز هاى مجوز براى پخش آن موجود است.

–    توليدات آن عايد براى دولت است.

–    سبب مرگ در شاهراه ها مى گردد.

–    زندگى خانوادگى را تباه ساخته و جرايم را افزايش مى بخشد.

–    هيچ نوع علت ويروسى و مكروبى ندارد.”

3.    شراب نوشى مرض نيست – كاردستى شيطان است

الله متعال با حكمت بيكران خود ما انسان ها را در برابر دام هاى شيطان هشدار داده. اسلام بنام “دين فطرت” يعنى دين طبيعى بشر ياد مى شود و تمام نواهى آن متوجه نگهداشت حالت طبيعى انسان مى باشد. شراب نوشى سبب انحراف حالت طبيعى افراد و جامعه مى گردد و حتا انسان را به درجه ى پايان تر از حيوانيت مى كشاند كه انسان ادعاى مافوق بودن آنرا دارد. از همين سبب نوشيدن شراب در دين اسلام منع قرار داده شده.

نوشته: ذاكر نايك

ترجمه: مسيح

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب