لباس اسلامي براى زن، كدام است؟

علمای محترم!
آیا زن مسلمان می تواند لباس های بپوشد كه کوتاه بوده چون دامن کوتاه با پطلون، يا بلوز های آستین دراز با چادر که شانه ها و تخته سینه شان را کاملا بپوشاند، یا اینکه بالای آن پوشيدن عبا یا جلباب ضروري است؟
من شاگردى هستم که اکنون رخصتی های خویش را سپری می نمایم و ماه مکمل رمضان را عبا (جلباب) پوشیدم چون من در مورد لباس مناسب (اسلامی) درست نمی دانم اما به زودی به پوهنتون خود بر میگردم و برایم مشکل خواهد بود که با عبا به هر طرف بروم، لطفا این موضوع را برایم هر چه زود تر توضیح نمایيد.
تشكر

جواب
وعلیکم السلام و رحمة الله و برکاته!
بنام خداوند که نهایت بخشاینده و مهربان است
حمد و ستایش براى ذات پاک الله و درود و صلوات بر رسول الله صلى الله عليه وسلم
خواهر عزیز! اولتر از همه می خواهم از اعتماد که بالای ما نمودید اظهار امتنان نمایم و از الله متعال خواستار کمک در راستای خدمت دين او و انجام کار خویش بخاطر رضای وی هستیم.
اسلام خانم ها را از رفتن به خارج از منزل برای تکمیل نمودن ضروریات مشروع شان منع نمی نماید، اما با داشتن یک برخورد مناسب که اساسآ این برخورد باعث حفظ عفت، وقار و شرف زنان و مردان می گردد.
در جواب سوال فوق بايد خاطر نشان ساخت که هدف حجاب در اسلام منع زنان از اشتراک در فعالیت های جامعه و جدا نگهداشتن زنان از مردان یا ایجاد مشکلات برای زنان در انجام فعالیت های زنده گی شان نبوده بلکه هدف اساسی حجاب کمک به طبقه اناث در حفظ وقار و عزت شان به شکل افراد آزاد و انجام ضروریات مشروع شان بطور راحت می باشد.
پس ضروریات حجاب به هیچ وجه رنج آور و مانع نمی باشند.
در ذیل شرايط لباس مناسب اسلامی برای زنان مسلمان ذکر شده اند:
•    حجاب یا لباس طوری باشد که تمام بدن وی به استثناء روی و دست ها را بپوشاند.
•    باید آزاد باشد (چسپ نباشد)
•    نازک و شفاف نباشد.
•    لباس که مشخص براى مردان است، نباشد.
پس تا جائیکه لباس شما به این چهار نکته مطابقت نماید درست می باشد.
به خاطر داشته باشید که خداوند جل جلاله مذهب یا دین را بخاطر مشکل ساختن زنده گی نه بلکه برای رفاع و سهولت زندگی ما به وجود آورده است.
الله متعال می فرماید:
وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِّلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمينَ مِن قَبْلُ وَفِي هَذَا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ فَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلَاكُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلَى وَنِعْمَ النَّصِيرُ – سوره حج، آيت ۷۸
و در راه خدا جهاد كنيد، و حق جهادش را ادا نماييد! او شما را برگزيد، و در دين (اسلام) كار سنگين و سختى بر شما قرار ندارد; از آيين پدرتان ابراهيم پيروى كنيد; خداوند شما را در كتابهاى پيشين و در اين كتاب آسمانى «مسلمان‏» ناميد، تا پيامبر گواه بر شما باشد، و شما گواهان بر مردم! پس نماز را برپا داريد، و زكات را بدهيد، و به خدا تمسك جوييد، كه او مولا و سرپرست شماست! چه مولاى خوب، و چه ياور شايسته‏اى!
يُرِيدُ اللّهُ أَن يُخَفِّفَ عَنكُمْ وَخُلِقَ الإِنسَانُ ضَعِيفًا
خدا ميخواهد كار را بر شما سبك كند; و انسان، ضعيف آفريده شده- سوره نسا آيه

منبع: اسلام آنلاين
ترجمه: هوسۍ هوتكي

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب