علامه دکتور یوسف قرضاوی، امام میانه روی و اعتدال

شاید عده ای با دکتور یوسف قرضاوی در برخی اجتهادات فقهی اش، مخالفت داشته باشند؛ اما این حقیقت قابل انکار نیست و تردیدی وجود ندارد که علامه قرضاوی با دانش دایرة المعارفی، اندیشه اصیل اسلامی و منهج متوازن و مخالفت با زیاده روی و افراط و تفریط؛ نماد و امام وسطیت و اعتدال در زمانه معاصر محسوب می گردد، تألیفات، سخنرانی ها و تلاش های دعوتی اش به فضل و توفیق الهی، تأثیر زیادی در نهادینه کردن منهج اعتدال فکری و سلوکی برای فرهنگیان و جوانان در جهان اسلام داشته است.

الله متعال به نوشته های استاد قرضاوی و نشر اندیشه و منهجش، برکت داده و مورد قبول و پذیرش مردم قرار داده است، بهترین گواه این مدعا، ترجمه کتاب هایش به دهها زبان متداول جهان در اقصی نقاط دنیا و کسب نمودن جائزه های جهانی است، مثل: جائزه خدمت به اسلام از مرکز ملک فیصل رحمه الله در عربستان سعودی و جائزه دبی در دولت امارات متحده عربی و …، علاوه بر آن ها، شیخ یوسف قرضاوی به تعدادی از مراکز بزرگ علمی و دعوتی عضویت دارد، مثل: هیأت کبار علماء در ازهر شریف، مجمع فقهی در رابطه عالم اسلامی در مکه مکرمه، مجمع فقهی سازمان همکاری اسلامی در جده، مجلس افتای اروپا، سازمان خیریه اسلامی جهانی در دولت کویت و …

علامه یوسف قرضاوی ریاست اتحادیه جهانی علمای مسلمین را بر عهده دارد که بزرگترین تجمع دانشمندان اسلامی در جهان است و تعدادی اعضای آن بیش از هزاران عالم در تمام جهان می باشد.

استاد قرضاوی از طرف موافقان و مخالفان مورد احترام و توجه است و به اتخاذ موقف های به موقع و مناسب نسبت به قضایای اسلامی و انسانی و نصرت ستمدیدگان و مظلومان و پشتیبانی از حق و حقیقت معروف و مشهور می باشد.

علامه یوسف قرضاوی از بزرگترین دعوتگران صلح و گفتگو بین ملت ها و تمدن ها بوده و مخالف سرسخت استفاده از روش های خشن و قهرآمیز می باشد.

استاد یوسف قرضاوی همیشه به بازبودن فضای فکری فراخوانده و خواهان آسانگیری و پایبندی به اصول شرعی در فتوا بوده و تمام شیوه های تشدد، سخت گیری و جمود فکری و تقلید کورکورانه را مردود می داند.

قرضاوی را از خلال کتاب ها، سخنرانی ها، موقف گیری و سخنانش چنین می شناسیم، البته این گونه نسبت به ایشان باور داریم و کسی را نزد خداوند تزکیه نمی کنیم و از الله متعال می طلبیم برای همه ما و ایشان ثبات و استقامت و فرجام نیکو نصیب فرماید، او تعالی شنوا و نزدیک و اجابت کننده است.

نویسنده: دکتور فضل الهادی وزین، عضو هیأت رهبری مجمع علمی علمای افغانستان

ترجمه: عبدالخالق احسان

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب