رسانه، به حیث منبر دعوت؛ ذاکر نایک

ذاکر نایک، دعوتگر مسلمان هندی، دوکتور، جراح، دعوتگر و مربی ای که آوازه اش در اطراف و اکناف جهان طنین انداز است. ایشان از آوان طفولیت، مسؤولیت دعوتگری را بر عهده گرفته و در راه نیل به این هدف بزرگ تربیت شده و رشد یافته است.

ذاکر نایک، در 18 اکتوبر سال 1965م در یکی از نواحی شهر بمبئی که یکی از بزرگترین شهر های هند می باشد، چشم به جهان گشوده و پیش از راه یافتن به دانشگاه بمبئی، از چشمه سار علوم شرعی در مدارس دینی، سیراب گردیده و از دانشگاه دو سند فراغت (طب و جراحی) دریافت نموده است.

در سال 1991م، دوکتور ذاکر نایک، توجه به تحلیل مقارنه و مقایسه ادیان را آغاز نموده و به این علم اهتمام ویژه مبذول داشته و به نبوغ و فرزانگی رسیده و قوت و نیرومندی اش در میدان دعوت اسلامی به اوج رسید. ایشان به این نظر بودند که جوانان مسلمان خیلی نیازمند کسی اند که آنان را از حالت نابودی و شکست نجات دهد، چون این سردرگمی جوانان، تأثیر دردآوری بر اندیشه و دیدگاه شان نسبت به دین اسلام دارد.

دوکتور نایک، در سال 1991م انستیتوت اسلامیIslamic Research Foundation (IRF) را تأسیس نمود که به حیث مرکز شناخت حقیقت اسلام بدون تحریف و تزویر، برای مسلمانان و غیر مسلمانان محسوب می گردید؛ هم چنان یکی از اهداف بزرگ این مرکز آموزشی، نشر مفاهیم صحیح اسلامی در جهان آلوده با افکار مسموم و زهرآگین نسبت به اسلام بود، این انستیتوت، از تکنولوژی معاصر برای تحقق اهداف خود بهره گرفته و توسط آن به نشر ویدیوها، برنامه های تلویزیونی، برنامه های رادیویی، انترنت و… می پرداختند.

فلسفه‏ی داعیانه‏ی این دعوتگر نامدار، بر حمایت علم به گونه اساسی و فراهم کردن فرصت های آموزشی برای جوانان، استوار بوده و مدرسه‏ی اسلامی بین المللی را تأسیس نموده و هم چنان مرکز اسلامی همکاری را به هدف آموزش جوانان و نوجوانان فقیر در بمبئی اساس گذاشت.

رسانه، به حیث منبر دعوت

دکتور ذاکر نایک در نتیجه ذکاوت و هوشمندی فوق العاده و تجربه کامیاب و موفق در میدان دعوت، به این نظر شد که ضرورت است، رسانه به حیث منبری از منابر دعوت و ایستگاه برای رساندن حق و نشر آگهی بین مسلمانان مورد استفاده قرار گیرد و اندیشه را ازین دریچه نشر و پخش نماید؛ لذا شبکه تلویزیونی صلح “Peace TV”را راه اندازی نمود، و تمام برنامه های آن به زبان انگلیسی نشر می گردید، در مدت اندکی نشرات این تلویزیون در بیش از 200 دولت در قاره های مختلف گسترش یافت و در واقع پروژه‏ معرفی کننده‏‏ی بزرگی بود که اسلام را به صورت صحیح و درست آن به ملت های جهانی تقدیم می نمود.

در سال 2009م فرع جدیدی برای این تلویزیون افتتاح گردید که به زبان اردو نشرات داشت و اردوزبانان را مخاطب قرار می داد، و این گستردگی ها ادامه یافت تا اینکه بخش دیگری به زبان بنگالی فعال گردید.

این شبکه تلویزیونی به صورت مستقیم، سخنرانی ها و کنفرانس‏ها و برنامه‏های مرتبط به جوانان را پوشش می داد و برنامه های آموزشی برای اطفال نیز داشت؛ دعوتگر توانا ذاکر نایک این شبکه را به “Edutainemt Channel” نامگذاری نمود، و این اصطلاح جدیدی بود که برنامه‏ی تفریحی را در خدمت آموزش قرار می داد؛ اما متأسفانه در سال 2016م نشر این کانال های تلویزیونی در هند و بنگلادیش متوقف گردید.

ذاکر نایک، دعوتگر کاریزما
دوکتور ذاکر نایک، زیاد از شیخ و دعوتگر متوفا، شیخ احمد دیدات متأثر بوده و او را استاد و مرجع خود در دعوت می پنداشت، ذاکر نایک به حفظ سریع، قوت حافظه و حضور ذهن امتیاز یافته و به آسانی می تواند، مفاهیم را با هم مرتبط ساخته و بین آن ها مقارنه و مقایسه نماید، این توانایی از او خطیب توانا، مناظره کننده‏ی قوی ساخته که در مناقشه و گفتگوها، طرف مقابل را با روش های بی نظیر و کمیاب وادار به شکست و عقب نشینی می کرد.

دانشمند دنمارکی توماس هانسن در مورد ذاکر نایک می گوید: روشی را که دوکتور ذاکر نایک در حفظ قرآنکریم و احادیث نبوی به زبان های مختلف به کار می‏گیرد و به آسانی می‏تواند مفاهیم را شرح و بیان نماید، از او شخصیت بسیار مشهوری در جهان ساخته و بسیاری از محاضره ها و گفتگو هایش توسط ویدیوها در انترنت به صورت گسترده نشر گردیده است، مهمترین موضوعاتی که بسیار در موردش صحبت نموده است، موضوعات اسلام و علوم جدید، اسلام و مسیحیت، و اسلام و سکولاریزم، می باشد.

Afghan School Textbooks

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب