راه علاج قهر وغضب

قهر وغضب  يک رويه  زشت وناشايسته است ،انسان را به ظلم،تجاوز،ومعصيت ميکشاند. ولی قهر و غضب در برابر دشمن کارنیکوست تا خشم نباشد انسان در مقابل تجاوز دشمن و کارکردهای ستمگرانه آن به پا نمی خیزد. اما غضب و قهر در میان خود یعنی میان مسلمانان بدون کدام موجب شرعی امری است نکوهیده و نادرست.

حضرت ابي هريره(رضي الله عنه) روايت ميکند که شخصي به پيامبر(صلى الله عليه سلم) گفت:مرا نصيحت نما ، پيامبر(صلى الله عليه سلم) فرمود:غضبناک مشو،او چندين بارهمين سوال را تکرار نمود وپيامبر(صلى الله عليه سلم) نيزبرايش همين جواب را ميگفت که غضبناک مشو.(بروايت بخاري )

درحديث ديگري پيامبر(صلى الله عليه سلم) ميفرمايد: انسان قوي کسي نيست که جانب مقابل خود را بزمين بزند ، بلکه نيرومند و قوي کسي است که در وقت غضب خودرا کنترول بتواند .( بروايت بخاري )
حضرت ابي ذر غفاری (رضي الله عنه) ميفرمايد:  پيامبر(صلى الله عليه سلم) ارشاد فرمودند: هرگاه کسي ازشما خشمگين شود، اگرايستاده بود بنشيند، واگراز نشستن خشمش فروننشست پس به پهلواستراحت نمايد .( بروايت ابي  داوود )

حضرت عبدالله پسر عباس (رضي الله عنهما ) ميفرمايد: پيامبر(صلى الله عليه سلم) ارشاد فرمودند: به مردم دين را بفهمانيد، برايشان خوش خبري بدهيد, وسختي مکنيد، وهرگاه يکي ازشما غضبناک ميشود بايد سکوت را اختيار نمايد ( مسند احمد )

حضرت عطيه (رضي الله عنه ) ميفرمايد که رسول الله (صلى الله عليه سلم) فرمود: خشم کار شيطان است , وشيطان هم از آتش آفريده شده ، وآتش هم با آب خاموش ميگردد، هرگاه يکي ازشما خشمگين ميشود پس بايد وضو نمايد. (ابوداود)

در وقت غضب نباید کنترول خود را از دست داد بلکه تلاش کرد که مقاوم بود و زود به عکس العمل و واکنش نپردازیم.  معمولا کارهای که در وقت قهر و غضب از انسان صادر می شود بیشتر منفی و احساساتی می باشد و اثرات زننده و تبهگر می داشته باشد.

بناء ، کوشش شود که در حین رو به رو شدن به کارهای غضب آفرین و قهربرانگیز حواس خود را از دست ندهیم و احساساتی نشویم تا از ارتکاب کارهای خلاف عقل و شرع و خلاف خواسته های جانب مقابل در امان قرار گیریم.

تهیه: حمیدزاد

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب