دشنام های معاصر

بعضی مردم طوری عادت کرده اند که خيلی درنده خو، تند مزاج و سخت طبع بوده و از الفاظ تند و تیز استفاده نموده طوری که اين الفاظ و کلمات از نگاه استدلال و برهان چندان قوی و شدید به نظر نرسیده ولی از آنها همیشه در چهار چوب دشنام و فحش و ناسزا استفاده می شود.

آنانيکه ديگران را دشنام و نفرين می کنند به درستی که روز رستاخير هرگز جايگاه و مقام گواهان و شفاعت کننده گان را نمی گيرند چنانچه در يک حديث شريف به روايت مسلم آمده هست که پيامبراکرم صلی الله علیه وسلم طوری فرمود: دشنام کننده گان هرگز روز رستاخیز شفیع و شهید (شفاعت کننده و گواه) شده نمی توانند.
در يک حديث ديگری به روايت ترمذی و احمد از پيامبر اعظم اسلام صلی الله علیه و سلم روايت شده هست که می فرمايد: مسلمان هیچگاه دشنام دهنده، طعنه دهنده، نفرين گر و بد زبان نمی باشد.

هر كسي كه پيامبر صلی الله علیه وسلم را دوست داشته و آرزو دارد که شايد روز رستاخير با پیامبر اکرم يکجا در ميدان حشر حضور يابد، پس بايست به راه و روش آن بزرگوار اقتداء نموده و لسان خويش را از کلمات زشت و پليد حفظ نمايد، چنانچه پيامبر اکرم صلی الله علیه وسلم فرموده هست هر آنکه به خدا و رسول اش ايمان داشته باشد پس یا باید سخن نیک گوید و یا اینکه خاموشی اختیار نماید.

باکی ندارد که مسلمانان روی ایجاد حل برای مشکلات و مصیبت های عمده جهان اسلام اختلاف نظر داشته باشند لکن مهم اینست که مکانیزم حل و معالجه همچو مشکلات و چالش ها متکی بر استدلال آشکار، سخن نیک و واژه های انسان دوستانه باشد که از صفا و صمیمیت نفس و برتری عقل و دانایی طبیعت سرچشمه گیرد.
چنانچه مبرهن هست که امت اسلامی با بحران های شدید دست به گريبان بوده که این بحران ها شباهت به یک کشتی داشته که در وسط بحر سرگردان بوده و باد ها آنرا بدین سو و آنسو پرتاب نموده و نزدیک است که مسافرین آن غرق شوند که درین هنگام سر و صدای سواران آن بالا شده که یکی آنها دارای صدای نرم، دیگری دارای صدای آرام و لطیف و دیگری دارای صدای خشمگین بوده و عده دیگر با استفاده از الفاظ زشت و پلید صدا می کنند.
خداوند متعال می فرماید: چرا هنگامى كه آن [بهتان] را شنيديد مردان و زنان مؤمن گمان نيك به خود نبردند و نگفتند اين بهتانى آشكار است.

و همچنان خداوند عزوجل در جای دیگری می فرمايد: پس چون به خانه‏هايى [كه گفته شد] درآمديد به يكديگر سلام كنيد درودى كه نزد خدا مبارك و خوش است‏. خداوند آيات [خود] را اين گونه براى شما بيان مى‏كند اميد كه بينديشيد و در جای دیگری اینطور می فرماید:
از يكديگر عيب مگيريد و به همديگر لقبهاى زشت مدهيد چه ناپسنديده است نام زشت پس از ايمان و هر كه توبه نكرد آنان خود ستمكارند.

دشنام الکترونی و هوایی
در عصر حاضر دشنام های الکترونی در صفحات انترنت بدون حساب رواج یافته که کاملاً از الفاظ و واژه های ناپسند استفاده می شود که می توان آنرا به نام اعتراف علنی گناهان خطاب کرد.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم درین باره می فرماید: تمام افراد امت من معاف خواهند شد مگر آنانیکه آشکارا اعتراف به گناه می کنند.

دشنام دیگری نیز وجود دارد که ذریعه امواج هوایی تلیفون های موبايل صورت می گیرد که بسا اوقات نزد بعضی افراد این گونه دشنام ها و الفاظ زشت دلاوری و شجاعت پنداشته می شود و اگر به آن بنگریم واقعاً که جرأت و دلاوری هست… بلی… جرأت دزد که به خانه های مردم رفته و بر علیه داشته های آن بدون کدام تردد تجاوز می کند.. بلی این یک نوع جرأت و شهامت هست که نابودی و هلاکت را به بار می آورد.

این چنین مواقف و موضع گیری به عنوان دلیل غیاب اصول و مبادی و ضیاع ارزشها و حاکمیت وحشی گری و خشم نابینا و انتقام جویی شخصی پنداشته شده و هیچگاه برای نصرت حق و دین تمام نمی شود.

نويسنده: دوکتور سلمان العودة

your ads

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب