دختران ازدواج میکنند ولی اکثریت‌ شان…

از ۱۰۰٪ محصلین اناث بیشترش ازدواج میکنند و خانواده دار می‌شنوند، زندگی زناشویی را به پیش میبرند و فرزندان‌شان را بزرگ میکنند. ولی از این تعداد بیشترش هیچ‌گونه معلوماتی در مورد درست زندگی کردن ندارند. فقط روز را شب میکنند و شب را روز.

حسینه عبدالله

نمی‌گویم کیمیا و فیزیک و الجبر و هندسه بدرد نخور است ولی آنچه در اولویت باید قرار بگیرد اصلا وجود ندارد. از همین لحاظ است که در مکتب فقط علم می‌آموزند نه تربیه و اخلاق، نه خانه‌داری و هنر…

ما در مکتب مضامینی داشتیم بنام اخلاق و منطق، آنچه در آن یاد مان دادن مفاهیم مغلقی بود که نه در آن زمان بدرد مان خورد و نه حالا دردی را درمان میکند. مضمون دیگر ما بیولوژی بود، فقط دو یا سه صنف مطالب مفید و کارا در آن موجود بود که معلمان ما از سر شرم (والله اعلم) تدریس ناکرده از آن می‌گذشتند.

دختران ازدواج میکنند ولی اکثریت‌شان نمی‌دانند چگونه با شوهر و خانواده شوهرشان برخورد کنند، طفل بدنیا می‌آورند ولی هیچ معلوماتی در مورد دوران حاملگی و چگونگی بزرگ کردن نوزاد‌شان ندارند. طفل‌شان را به مکتب میفرستند و به همان اکتفا میکنند، یا اینکه برای آرام شدن آنها وسایل الکترونیکی را برای‌شان داده و هیچگونه توجهی در عرصه تربیه و اخلاق فرزندان‌شان بخرچ نمی‌دهد.

your ads

نه تنها که از شخصیت های اسلامی الگویی ندارند، بلکه هنوز از زنان غرب نیز تقلید و پیروی میکنند. همین زنان استند که با قلت معلومات دینی و تربیتی‌شان نافهمیده به بسیاری از مشکلات جامعه دامن میزنند، نه خود زنان شایسته استند و نه تعدد زوجات را می‌پذیرند. نه نصیحت ‌پذیر استند و نه نصیحت شنو. آخر ۱۲ سال عمر‌شان در حاشیه گذشته است، نهال نورسی بودند که ۱۲ سال دروس بی‌ربط مکتب آنها را کج ببار آورده است.

ابن قیم رحمة الله علیه می گوید: … هر کس که از آموختن چیزهای لازم و مفید به فرزندش کوتاهی کند و او را به حال خود رها سازد، بدترین کار و اهانت را کرده است.

بنابر این نیاز اشد است که دختران مسلمان در کنار مضامین مکتب (ساینس و الجبر) به فراگیری دروس دینی، اخلاقی و هنری نیز بپردازند تا در آینده زنان و مادران شایسته‌ی شوند. بدانند که آنها نیمی از جامعه را تشکیل میدهند و نیمی دیگر را تربیت می‌کنند. بدانند که زندگی، مخصوصا ازدواج و طفل بزرگ کردن، بازی کودکانه نیست و باری از مسوولیت را در کنار خود دارد. رسول الله صلی الله علیه وسلم می‌فرماید: “همه شما مسئولیت دارید و در قبال کسانی که تحت نظر شما هستند، مورد بازخواست قرار می گیرید…” متفق علیه.

Afghan School Textbooks

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب