خشونت عليه زنان و راه هاي حل اين بحران

قبل از اين كه به خشونت ها عليه زنان اشاره كنم بهتر است كه نخست تعريف خشونت را بشناسيم

خشونت علیه زنان اصطلاح تخصصی است که برای توصیف کلی کارهای خشونت آمیز علیه زنان به کار می رود. مجمع عمومی سازمان ملل متحد خشونت علیه زنان را این گونه تعریف نموده است:

هرگونه عمل خشونت آمیز بر پایه جنسیت که بتواند منجر به آسیب فزیکی (بدنی)، جنسی، یا روانی زنان بشود.

اعلامیه رفع خشونت علیه زنان در سال 1993م بیان می کند که این خشونت ممکن است توسط افراد از همان جنس، اعضای خانواده، وحکومت اعمال شود.

شایع ترین گونه های خشونت:

خشونت در یکی از گونه های زیر ممکن است پدیدار گردد:
1- خشونت های جسمی. این نوع از خشونت در دو نوع آشکار و پنهان نمایان می شود. خشونت جسمی آشکار مانند: لت وکوب، گازگرفتن، سیلی زدن، کشیدن موی سر، لگد زدن…..و خشونت جسمی پنهان مانند: اخراج از خانه، پرت وپاره کردن، ویا شکستن اشیاء، به هم زدن سفره….. ..

2- تهدید وارعاب. مانند تهدید به طلاق، ترک خانه، تهدید به خود کشی، تهدید دیگر کشی، کنترل ونظارتهای آزار دهنده نظیر چک کردن تيليفون شخصی، سرکشی های نابه هنگام وناگهان به خانه واتاق نظارت بر رفت وآمدهای اجتماعی وغیره…

3- خشونت های جنسی. یعنی اجبار کردن زن به هرگونه رفتارهای جنسی بر خلاف میل…

4- خشونت های مالی. یعنی در تنگنا قرار دادن اعضای خانواده علی رغم توان مالی.

5- ممانعت از رشد وپیشرفتهای آموزشی وتعلیمی واجتماعی.. مانند اعمال محدودیت در ادامه تحصیل، مخالفت ورزی از کاریابی ویا ادامه شغل، محدود ساختن زن در یادگیری مهارتهای اجتماعی و یا آموزشی….

6- خشونتهای روانی. مانند توهین، دشنام، به کار گیری کلمات رکیک و تحقیر آمیز، بهانه گیری های مداوم، عدم مسؤولیت پذیری، رفتارهای آمرانه و تحکم آمیز و ازدواجهای اجباري.

علل واسباب خشونت علیه زنان:
اگر به علل این خشونتها بپردازیم عوامل واسباب مختلفی را در مي یابیم مانند:
1- تبعیض جنسی وترویج هر نوع نا برابری در میان زنان ومردان.
2- شیوع کم تحملی و عدم مدارا.
3- فقر وبیکاری.
4- اختلافات روانی.
5- جهل وبی سوادی از تعالیم دینی و علوم دنیوی.
6- ضعف فرهنگی.
7- آثار منفی برنامه های خشن تلويزیونی.

پیامد های این گونه خشونتها:
1- روی آوردن به خود کشی؛
2- دیگر کشی؛
3- خود سوزی؛
4- فرار از منزل؛
5- اختلالات روانی وجسمی؛
6- طلاق؛
7- ترویج فرهنگ خشونتگري.

خشونت عليه زنان در افغانستان:
با یک نگاه حتی گذرا به وضعیت زنان درافغانستان درمی يابیم که خشونت علیه زنان در بسیاری از مناطق افغانستان به اوج خود رسیده است؛ از ضرب وشتم گرفته تا قتل و از محاکمه صحرایی تا شلاق زدن واندام بریدن. وزارت امور زنان در شش ماه نخست سال جاری 3500حالت خشونت را ثبت نموده است. این تنها همان حالاتی است که در دسترس این وزارت قرار گرفته ولی حالاتی که در ثبت قرار نگرفته به مراتب بیشتر از این می باشد.

راه علاج:
اگر قرار باشد كه به راه علاج اين بحران توجه كنيم مؤثرين راه براي رفع اين مشكل زنان همانا عمل كردن به اسلام است و روي بردن به تعاليم ناب اسلامي و حاكم ساختن اسلام در فضاي خانواده مي باشد.

اسلام خشونت عليه زنان را رد مي كند و همواره توصيه مي كند كه مردان با زنان رفتار نيكو داشته باشند، خداوند مي فرمايد: و عاشروهن بالمعروف. يعني با زنان رفتار نيكو و زندگي شايسته نماييد. و رسول الله صلي الله صلي الله عليه وسلم با قول و فعل خود تاكيد دارد كه با زنان رفتار نيكو نمايند، در آخرين حج خود توصيه داشت كه با زنان تان رفتار نيكو نماييد.

و اساسي ترين عامل رفتارهاي تحقيرآميز با زنان و خشونت عليه آنان از جهل به دين است و فهم دين و تعميم ارزش هاي اسلامي در از بين بردن اين مشكل كمك مي نمايد.

و نكته مهم ديگر اين است كه حكومت در اين رابطه احساس مسئوليت نمايد و در زمينه رفع خشونت عليه زنان مبارزه نمايد و از طرق مختلف و با كارگرفت مطبوعات و منابر و … فهم درست براي مردان در رابطه به معاشرت و زندگي با زنان و حيثيت زن و حقوق او بدهد و فرهنگ رفتاربا خانواده را تعميم بخشد.

your ads

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب