اگر الله (ج) یکتاست، چرا در قرآن ضمیر “ما” استعمال شده؟ (جواب ذاکر نایک)

سوال: آیا دین اسلام بر وجود چندین خدا باور دارد زیرا قرآنکریم واژه “ما” را هنگام صحبت از الله (ج) بکار می برد؟

جواب: اسلام دینی است که بصورت قطعی به توحید عقیده دارد؛ توحید اصل و شیرازه ی دین اسلام است و روح اسلام باور دارد که الله (ج) یک است و در ذات و صفات خود شریک ندارد. الله (ج) در اکثر جاهای قرآنکریم خطاب به خود کلمه ی “ما” را استعمال می کند اما این امر به هیچ وجه دلالت به وجود چندین الهه در اسلام ندارد.
– اسم جمع دو نوع است:
در اکثر زبان ها دو نوع اسم جمع وجود دارد، نوع اول آن برای جمع اعداد استعمال می شود که دلالت بر کمیت بیشتر از “یک” دارد و نوع دیگر آن برای اظهار احترام بکار می رود.
الف: ملکه کشور انگلستان هنگام سخنرانی زمانی که به خود خطاب می کند لفظ we را که معادل “ما” در زبان دری است استعمال می کند. این قاعده بنام “Royal Plural” یاد می شود.
ب: صدر اعظم اسبق هندوستان، راجیف گاندی، بزبان هندی چنین می گفت: “هم دیکهنا چاهتی هین” که به معنای “ما می خواهیم ببینیم/بدانیم” است. کلمه “هم” در زبان هندی معادل “ما” در زبان دری است که به منظور احترام و نشان دادن بزرگی در بین هندی ها استعمال می شود.
ج: مشابه به این قاعده در زبان عربی نیز چنین چیزی وجود دارد و زمانیکه الله (ج) به خود اشاره می کند، در اکثر موارد کلمه “نحن” را که معادل “ما” در زبان دری است، بکار برده است. این قاعده در مواردی که ذکر شد نشان دهنده ی بزرگی و جلال است، نه تعدد!.
توحید یکی از اساسات اسلام است. دین اسلام به وجود و وحدانیت تنها وتنها یک خدا عقیده دارد چنانچه واضح آمده است:
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ
ترجمه: بگو اوست‏خداى يگانه. {قرآنکریم 112: 1}

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب