اسباب شقاوت قلب

مثال قلب همچون صفحه سفیدی است که هر گناه یک لکه روی ان ایجاد میکند با افزایش گناه لکه های سیاه زیاد می شوند و سر انجام قلب کدر و تاریک می شود به گونه ای که هیچ وعظ و نصیحتی بر ان تاثیر نمی گذارد و چون قلب فاسد شد همه اعضا فاسد می شوند. رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود :”در جسد تکه گوشتی است چون فاسد شد تمام بدن فاسد می شود و ان قلب است.

اموری که باعث قساوت و تاریکی قلب می شوند

گناه پی گناه : محمد بن واسع می گوید: گناه بعد گناه قلب را می میراند کسی که بعد از ارتکاب گناه بار دیگر انرا انجام دهد سرانجام چنان می شود که به گناه کردن معتاد می شود و ممکن است به جای برسد که برگشت او غیر ممکن باشد”کلا بل ران علی قلوبهم و ما کانو یکسبون”(مطففین/14) نه چنین است بلکه مرتکب می شوند زنگار بر دلهایشان بسته می شود.

کدام گناهان بر دل زنگار می بندند:

1.سستی در ادای نمازهای دراول وقت و شرکت نکردن در جماعت.
2. ترک کردن عمدی سنت ها و نوافل.
3.ترک کردن قران تلاوت نکردن عدم تدبر در معانی و تفسیر ایات و عمل نکردن به دستورات این کتاب اسمانی که باعث مهر و غفلت بر قلب ها می شود.(افلایتدبرون القران ام علی قلوب اقفالها)قران(ایا به ایات ما نمی اندیشید یا مگر بر دلهایشان فقل هایی نهاده شده)
4. چشم چرانی: ونگاه کردن به عورت نامحرمان در اینترنت یا کانالهای ماهواره ای ومشاهده برنامه های لهوولعب.
5- ضایع کردن وقت با شنیدن موسیقی حرام دیدن فلم ها و برنامه هی مبتذل تیری مسموم ازتیرهای شیطان اند که قلب راپاره و تاریک می کنند.
6- ازاد گذاشتن زبان در غیبت سخن چینی دروغ تهمت …
7- ربا خواری وبه ناحق مال مردم را خوردن.
8- فرامش کردن گناه: که فراموش کردن گناه ازخود گناه بدتر است. چون فرد برانجام مجدد کناه جری و در محارم الهی واقع می شود وقلب او سخت می گردد.
9- بی حجابی : بلاشک موخب نارضایتی پروردگار رادر پی دارد و زن را از دین دور می کند وقلب او را از نور ایمان محروم می کند.
10- تعلق قلب به غیرالله:” وتخذوا من دون الله الهه لیکونوا لهم عزا”(مریم/81)
11- حریص بودن به جمع اوری دنیا: داشتن امید و ارزوهای طولانی(فطال علیهم الامد فقست قلوبهم وکثیر منهم فاسقون)”حدید/16″ مانند کسانی نباشید که از پیش به انها کتاب داده شد و(عمر)انیظار برانان اه درازا کشید و دلهایشان سخت گردید وبسیاری از انها فاسق بودند.
12- دوستان بد: روز که ستمکار دستهای خود را می گزد و می گوید. ای کاش با پیامبر همراهی می کردم ای کاش فلانی را دوست خود نمی گرفتم او بود که مرا به گمراهی کشید پس از انکه قران بمن رسید بود شیطان همواره فروگذارنده انسان است.

اما راه علاج

چرا هنگام که عذاب ما به انها رسید تضرع نکردند حقیقت این است که دلهایشان سخت شده و شیطان انچه را انجام می دهند بر ایشان اراسته است.
ابن قیم می فرماید : از اسبابی که سینه را تنگ و سبب اعراض الله می شود تعلق قلب بغیرالله است هر کسی چیزی را غیر الله دوست داشته باشد بهمان وسیله عذاب می شود. توبه و استغفار از اسبابی هستند که انشراح صدر می اورند و دل را نورانی می کنند همچنین تلاوت قران و ذکر خدا از عوامل بسیار مهم برای علاج قساوت قلب اند.
بزرگان یک عامل دیگر بسیار مهم را برای درمان این مرض توصیه می کنند این نسخه بسیار مجرب است ان نماز شب و گریه های شبانه است که هر قلب سخت را نرم و خاشع می کنند.

محمد جمالزهي

your ads

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب