اخلاق از منظر دین اسلام چگونه است ؟

در قرآن کریم آمده است:-
ترجمه : “آن ذاتیکه آفرید مرگ و زندگی را تا امتحان کند شما را که کدام یک تان بهترین اعمال را انجام میدهید .”( الملک , 2) از این آیت قرآن عظیم الشان میتوان چنین نتیجه گرفت که دین مقدس اسلام بر انجام دادن عمل و کردار نیک تاکید نموده و زندگی این دنیا را یک آزمون برای انجام دادن اعمال خوب و بد دانسته یعنی در این دنیا تمام اعمال و کردار انسانها ثبت شده و در آخرت مطابق با اخلاق یعنی اعمال و کردار انسانها با آنها محاسبه میگردد . منابع و مصادر اخلاق اسلامی عبارتند از :
الف- قرآن کریم
ب- سنت مطهره
ج – اجماع
د- قیاس

هدف اساسی از روش های اخلاقی در اسلام عبارتند از :
1- کسب و رضا خداوند (جل جلاله)
2- اجر و ثواب و نایل شدن به سعادت هر دو دنیا
3- ایجاد فضای اطمینان و استقرار , محبت و اخوت در این دنیا

روی هم رفته باید نوشت که دین اسلام بر اخلاق نیکو تاکید نموده و آن را در ساختار اجتماع امر ضروری میداند و در کنار هدف های رضایت الله متعال و اجر و ثواب دربرگیرنده هدف ایجاد فضای اطمینان و استقرار , محبت و اخوت در این دنیا است . یعنی میتوان گفت : که اخلاق را اسلام زمینه برای ایجاد فضای اطمینان یا مصونیت برای باشنده های یک اجتماع و پیشینه یی برای محبت و برادری دنیوی میداند .

Afghan School Textbooks

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب