آيا شنيدن نعت جايز است؟

سوال:

آيا شنيدن نعت در وصف رسول الله صلى الله جايز است؟

جواب:

وعلیکم السلام و رحمة الله و برکاته
بنام خداوند بخشنده و مهربان
برادر نهایت محترم!
اولتر از همه تشکر از سوال شما که در حقیقت محبت زیاد شما را با حضرت محمد صلى الله عليه وسلم نشان میدهد. خداوند جل جلاله همه ما را با او در جنت یکجا سازد. آمین.
مطابق شریعت اسلامی، فرد مسلمان باید حضرت محمد صلى الله عليه وسلم را وصف کرده و از اخلاق او پیروی کرده و دیگران را نیز تشویق به راه مبارک آن حضرت صلى الله عليه وسلم نماید، ولی باید در پیروی از کردار های حضرت محمد صلى الله عليه وسلم زیاده روی صورت نگیرد. همچنان گوش گرفتن به نعت ها و اشعار که حضرت محمد صلى الله عليه وسلم را توصیف و اخلاق مبارک شان را بیان میکند باکی ندارد.
نعت ها اشعاری هستند که در وصف حضرت محمد صلى الله عليه وسلم سروده می شوند. این یک کار بسیار ستوده است که از راه، روش و اخلاق آن حضرت صلى الله عليه وسلم پیروی کنیم خود و دیگران را نیز هرچه بیشتر به راه او تشویق کنیم. در زبان عربی اشعاری زیادی در وصف محمد صلى الله عليه وسلم توسط صحابه های کرام و مسلمانان دیگری نیز سروده شده است. و در این جائی شکی نیست که شنیدن چنین اشعار مانعی ندارد.
وقتی که ما حضرت محمد صلى الله عليه وسلم را توصیف می کنیم باید در آن زیاده روی (غلو و افراط) نکنیم. حضرت محمد صلى الله عليه وسلم می فرماید:” در توصیف من زياده روي نکنید طوری که عیسوی ها در توصيف حضرت عیسی زياده روي كردند. وقتی که مرا توصیف می کردید بگویید بنده و فرستاده خداوند.
متاسفانه بعضى اشعار در ميان ما نيز وجود دارند كه در آن خرافات و شركيات وجود دارد كه بايد جدا ازين اشعار خود داري كرد. و اگر چنين نباشد، هيچ ايرادې ندارد.

منبع: اسلام آنلاين
مفتی: مزمل صدیقی
ترجمه: نثاراحمد اسلام مل

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب