آيا به نوشيدن شير همسر حرمت ثابت مي گردد؟

 سوال:

 آيا به نوشيدن شيرهمسر و چوشيدن پستان آن حرمت ثابت مي گردد، نظر اسلام در اين مورد چگونه است؟ لطف فرموده در اين زمينه برايم معلومات فرماييد.

جواب:

شيرخوارگي و تحريم آن در مدتي است كه شيرخوار طفلي باشد در حدود دوسال ويا دونيم سال، حسب اختلاف آراي فقها، در غير آن تحريم ثابت نمي شود.قسمي كه در رضاعت كبير گفته شده، همين طوراست نوشيدن شوهر شير همسرش را.روايت است كه مردي اعرابي با زنش به مدينه آمد و وضع حمل كرد و پستانهاي زن تورم كرد و آن مرد شير او را مي مكيد و به زمين مي ريخت و جرعه اي ازآن در شكمش فرورفت پس از ابوموسي درآن باره پرسيد، ابوموسي گفت: زنت از تو دورشد، آنگاه مرد نزد ابن مسعود آمد و به او خبر داد او اعرابي را نزد ابوموسي آورده گفت: آيا اين سرسفيد را شير خوار مي داني؟ كسي از ازدواج در اثر شيرخوارگي حرام مي گردد كه گوشت و استخوانش از شير آن تشكيل شده  نمو كرده باشد.پس ابوموسي گفت: چيزي از من نپرسيد و اين خبر نزد خود تان باشد، جصاص مي گويد: اين دلالت بدان مي كند كه او از قول اولش برگشته به سوي قول ابن مسعود.

 اما بدون ضرورت نوشيدن شيرهمسرمكروه است:

شيرزن به اتقاق فقهاء پاك است، باكي ندارد كه شوهرپستان همسرخودرا به دهن گيرد. در صورت ضرورت اگرمردي شيرهمسرخودرا نوشيد هيچ مشكلي وجود ندارد، اما درصورت غيرضرورت، در زمينه فقهاي متأخراحناف اختلاف نظردارند، طوريكه در جلد5 صفحه 356  كتاب فتاوي عالمگيري آمده است.فتح القديرمي نويسد: شيرجزوي از بدن انسان است بدون ضرورت استفاده ازآن جايزنيست. وقول فيصل اين است كه مكروه است كه مردي عمداً شيرهمسرخود را بنوشد، چون مخالف خواسته طبيعت و افتادن در گردابه مخالفت فقهاست.

اما به نوشيدن آن حرمت ثابت نمي گردد

اما به نوشيدن شيرزن، بعد از گذشت مدت آن، ( دوسال يا دونيم سال حسب اختلاف فقها) حرمت ثابت نمي گردد و جدايي را ميان زن و شوهر به ميان نمي آورد.

: منبع

1-  روائع البيان تفسير آيات الاحكام القرآن، محمد علي صابوني

.2- فتاوي عالمگيري

3- فتاوي ابن تيميه.

  *مولوي نقيب الله حميد

your ads

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب