راه حمام از گناه کجاست؟

انسان طوری به دنیا می آید که چهره آن از گرد و غبار گناه پاک می باشد،باگذشت ایام و گذشتن اوقات، وسوسه های شیطانی و خواهشات نفسانی دست به هم داده چهره شفاف انسان را با غبار گناه تاریک می سازند و انسان معصوم را در بحر بی کنار و ناپایان عصیان سقوط می دهند.
گناهان است که راه راست و جاده مستقیم زندگی را برای انسان عوض می کند؛ در بدل مساجد، جاهای فحشاگستر را نشان می دهد، بجای آهنگ نغز و دل انگیز قرآن کریم، هرزه سرایی ها و آوازخوانی های شیطانی را انگشت می نهد … و بالآخره همین گناه سبب می شود تا جبینی که با سجده کردن به آفریدگارش خود را اعزاز می بخشید، سر بردگی به بی بندوباری ها فرود آرد.
گناه و پافشاری بر گناه قلب را آلوده ساخته وآنرا همچو سنگ سخت می سازد که باز هیچ راهی برای بیرون رفت از این محیط آلوده سراغ نمی شود و مگر آن که صاحب همچو حالت را پروردگار بزرگ به دیده مرحمت خویش ببیند و آنرا در چادر رحمت خود بپیچاند.
خداوند(جل جلاله) می فرماید:
(ثم قست قلوبکم من بعد ذالک فهی کالحجارة او أشد قسوة)
ترجمه: پس سخت شدند دلهای تان بعد از این، پس شدند آنها مانند سنگ یا از آنهم سخت تر.
بعضی مردم دیده می شوند که تا دوگوش غرق اقیانوس عصیان اند، ترکیز بر گناه ها روشنی چهره شان را به غارت برده است، اگر ناصحی با ایشان از در دلسوزی پیش آید، می گویند که خداوند( جل جلاله)ذات مهربان است؛ اما این دسته مردم قهاربودن خداوند بزرگ را به فراموشی سپرده اند و از صفت جبار بودن خداوند( جل جلاله) به طور کلی بی خبراند، آیا این طبقه مردم از یاد برده اند، آن ندای که پیامبر بزرگ اسلام به دختر و جگر گوشه خود می گوید که: (یا فاطمه بنت رسول الله! إنقذی نفسک من النار، فإنی لا أملک لک می الله شیئا) یعنی ای فاطمه دختر فرستاده خدا! خودت را از آتش دوزخ نجات ده، زیرا ( در روز قیامت) مالک هیچ چیزی نیستم!!
آری! از هیچ کسی پوشیده نیست که گناه، انسان را از خداوند بزرگ دور می سازد، گناه سبب می شود تا خداوند(جل جلاله) انسان را جزا بدهد؛ خواه آن جزا و عقوبت در دنیا باشد و یا در آخرت، زیرا خداوند (جل جلا له) می تواند با تنگی روزی، دردهای بی درمان و صدها مشکل دیگر، در این دنیا و یا هم با داخل کردن در آتش دوزخ در فردای قیامت انسان گناه پیشه را جزا بدهد؛ ولی باز هم از روی لطف و مرحمت خویش توبه بندگان خود را می پذیرد.
اما غافل نباید شد که توبه نیز از خود وقت دارد، آگاه باش و یقین کن، هنگامی که فرشته مرگ را به دیده خود مشاهده نمودی که آمده است تا روحت را از قید بدنت رها سازد و نفست نیز در گلویت رسیده است، توبه و ندامت بر گناهان هیچ نفعی ندارد!!
باگوشهای باز و یقین کامل بشنو! اکنون که طلوع آفتاب را از مغرب زمین باچشمان خود دیدی، ندمت و پشیمانی بر گناهان هیچ سودی نمی بخشد.
پس همین حالا قبل از آنکه فرشته مرگ به سراغت بیاید و خواهان قبض روحت شود، توبه کن؛ قبل از آنکه در صور دمیده شود و در میدان حشر به حضور خداوند(جل جل له)حاضر گردی و زیر پرسش آن ذات قادر و توانا قرار گیری، توبه کن؛ درهمین جوانی توبه کن، زیرا نمی دانم پیری و گهن سالی را بیابی یا خیر … در همین صبحدم به توبه آغاز کن، خدا می داند هنگامی که مؤذن با گل بانگ محمدی مردم را به نماز شام فرا می خواند جایگاه تو روی زمین باشد ویا زیر زمین؛ توبه کن ….
حکایت:
ابن قیم(رحمه الله) حکایت می کند که شخصی بود که تمام زندگی خود را در مجالس گناه، رقص و پای کوبی و خوشگذرانی ها سپری کرده بود،هنگامی که سختی و مشکلات نزع بر او مشاهده شد، برایش کلمه لا اله الا الله محمد الرسول الله را تلقین کردند، مگر آن شحص در همین حالت ــ از روی تمسخر ــ می گفت: راه حمام کدام است، این حرف بود که تمام زندگی خود را با آن سپری نموده و حالا نیز آنرا تکرار می کرد، تا آنکه در آغوش مرگ خسپید.
خداوند بزرگ ما را بینایی بفرماید و توفیق بدهد، تا گناهان  خود را ببینیم و بر آن پشیمان شده، از در بار آن ذات قادر مغفرت بخواهیم.
درجوانی توبه کردن نشه ای پیغمبریست      گرگ ظالم پیر گردد می شود پرهیزگار

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب