ده توصيه و پيشنهاد براى موفقيت در زندگى و كار

 مسلماً موفقيت هر شخص در زندگى و كارش براى او بسيار مهم و حائز اهميت است, چونكه هر شخص موفقيت خود را در عمل و شغل خود مى داند و دوست دارد كه اطرافيان و همكارانش او را دوست داشته باشند و او فردى موْثر و كار آمد باشد. دستيابى به موفقيت در زندگى شغلى دشوار است, در اين گفتار ده توصيه و پيشنهاد مطرح شده است, اميدواريم هر يك از شما با به كار بستن آنها به موفقيت بيشتر دست يابد.

1_ تلاش كن تا خودت را درك كنى:هر فرد زمانى مى تواند خود را بهتر درك كند كه نقاط قوت و ضعفش را بشناسد, سپس براى تقويت و رشد نقاط قوت و رهايى از نقاط ضعف از هيچ كوششى دريغ نكند. در مشكلات روزمره زندگى بهتر مى توان خود را درك كرد, در صورتى كه ديگران را به خاطر آن مشكلات متهم نكنيم, بلكه ببينيم كه كدام عمل ما سبب اين  مشكلات شده است, همچنان براى شناخت بهتر لازم است استعداد ها و توانايى هاى خود را بشناسيم تا بيش از توان خود را به زحمت  نيندازيم, و اهدافى را دنبال كنيم كه رسيدن به آنها براى ما امكان پذير است.

2_ خود را به تفكر منظم عادت بده:تفكر بهترين اسلحه انسان در اوضاع مختلف و گوناگون زندگى است, تفكر منظم از داشتن معلومات فراوان و مطالعه كتابهاى زياد سودمند تر است, زيرا كه تفكر منظم انسان را به شناخت عوامل مشكلات و موانع كمك مى نمايد تا براى رفع آنها راه حل و چارهء مناسبى را پيدا كند.

3_ با زندگى  كارى با شادى و خوش بينى مواجه شو:شادى و اميد مشوق انسان به سوى پيشرفت و تعالى و بر طرف كننده خستگى ها است, هر كس خواهان موفقيت در زندگى كارى است, بايد باشادكامى و انتظارات خوب و نيكو به عمل اقدام نمايد و از جنبه هاى زيباى زندگى چشم و دل نبندد, و فرد زمانى برسختى هاى زندگى غالب مى شود, كه به زندگى خود با تفاول و نيك انديشى نگاه كند.

4_ در احساسات مردم خود را شريك كن:مشاركت در احساسات مردم يك امر لازمى است, بايد مشكلات ديگران را شنيد و در حل آنها سهيم شد. اين امر باعث مى شود كه با خوشحالى آنها خوشحال شوى و باغم و اندوه آنان ناراحت شوى, در مناسبت هاى مختلف با آنها شريك شو تا همواره احساس كنى كه تو با مردم هستى و مردم با تو هستند.

5_ مغرور  و متكبر مباش:برخى بر اين باور اند كه به همه چيز دست يافته و بالاتر از نقد و راهنمايى اند, در حالى كه اين يك باور اشتباه است و سبب مى شود كه چنين شخصى گوش هاى خود را بر هر گونه راهنمايى و خير خواهى ديگران ببندد و تنها بماند و دوستان خود را از دست بدهد, اما شخص فروتن و متواضع عادتاً دوست و محبوب اطرافيان مى گردد.

6_ از شكست خوردن نا اميد مشو و از آن براى بهتر زيستن درس بياموز!زندگى كارى راهى طاقت فرسا است, انسانهاى اندك شمارى پيدا مى شوند كه بدون شكست پى در پى  موفقيت بزرگى را حاصل كرده باشند, هركسى در زندگى خود پيروز شده, حتماً با سختى ها زيادى دست و پنجه نرم كرده تا توانسته است پيروز شود و به سوى موفقيت گام بردارد, پس هر وقت در زندگيت طعم تلخ شكست راچشيدى, اسباب و عمل آنرا بررسى كن تا آينده تكرار نشود.

7_ زندگى و كار همچون معلم به مادرس مى آموزند:آموختن علم درمدرسه و كلاس هاى درس, با درسهاى زندگى متفاوت است, يك فرد از خواندن پيوسته و مداوم معلومات و اطلاعات به دست مى آورد. اما خبرگى و مهارت در علوم تنها از ارتباط نزديك با مسائلى كه در زندگى كارى وجود دارد, حاصل مى شود, اوضاع و احوالى كه تو در زندگى با آن روبرو مى شوى خبرگى را براى توبه ارمغان مى آورد.

 8_ پاك زبان و كم سخن باش:سخن نيكو صدقه است: سخنان خوبى همچون “لطفاً” “اگر اجازه دهيد” مانند سحر بر مخاطب تو تأثير مى گذارد, همچنين خوب گوش فرادادن به سخنان ديگران و سكوت و كم سخنى از صفات بسيار نيكو هستند.

9_ از هيچ عملى پاداش زود هنگام انتظار نداشته باش:بعضى از مردم هيچ عملى را بدون ثواب و مزد فورى انجام نمى دهند, در حالى كه شخص علاقه مند به كار بايد كارش را به صورت مداوم و كامل انجام دهد بدون اينكه منتظر پاداش و تشكر فورى باشد.

 10_ بدان كه افراد مختلف با هم متفاوت اند:هرگز دو نفر را همانند يكديگر نخواهى يافت, همه از لحاظ شكل, رنگ, خواهش و شخصيت با يكديگر متفاوت اند, لذا در مواجههء با افراد مختلف نبايد توقع داشت كه همه يكسان با تو برخورد كنند. و قطعاً  شناخت تو از افراد مختلف باعث مى شود كه با توجه به خصوصيات هر يك با همه رفتار مناسبى داشته باشى, و هر گونه با مردم رفتار كنى با تو آن گونه رفتار خواهد كرد.لذا اگر خواهان موفقيت واقعى هستى, لازم است كه به اين توصيه ها توجه كنى و هميشه در زندگى خود اخلاق خوب, صداقت و امانت دارى و شفقت و خداترسى را مدنظر داشته باشى.با تشكر از مجله نداى اسلام شماره (22_23)

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe



ترنم یوتیوب چینل

نوې ویدیو هره ورځ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب