حکم خريدن مال دزديده شده چیست؟

سوال:-   ازنقطه نظر اسلام آيا خريد مال مثلاً (كمپيوتر) درست است در حال كه شما ميدانيد مال مذکور دزدي شده است؟
موضوع:  دزدي ، داد و ستد ها، و قرار داد ها

جواب: مفتي ديار مصر، شيخ علي جمعه

تشكر از سوال تان اين توجه شما را براي داشتن نظر رشن در مورد دستورات اسلام منعكس مينمايد.
الله(ج) به مسلمانان امر نموده است تا به مردم دانشمند رجوع نموده و براي خود فهم درست  در مورد اساسات اسلام و تمام بخش هاي زنده گي حاصل نمايند.
در اسلام دزدي يك گناه بزرگ است طوريكه الله تعالی  براي آن مجازات معين را مشخص ساخته است  مسلمانان بايد مثال خوب در امانت داري، وفا به عهدها و دارای سایر صفات خوب باشند، مسلمانان نبايد هيچوقت مال دزديده شده را خريداري نمایند خصوصاً زمانيكه ميدانند كه دزدي شده است ، اين حق فروشنده و خريدار نيست كه اگا هانه مال دزديده شده را از ضایع نموده و يا آن را معامله نمايند.
در جواب به سوال شما  يك اقتصاد دان و مشاور مشهور چنین ميگويد:
مال دزديده شده در مالكيت مالك اصلي آن باقي مينمايد به اين معني كه فروشنده حق فروش آن را ندارد و خريدار آگاهانه نميتواند مال  دزديده شده را بخرد بخاطريكه او يك شي را از مالك اصلي آن خريداري نمينمايد. هر دو اين عمل جواز ندارد.
بر علاوه مالك اصلي آن حق كامل و بدون نزاع دارد كه ملكيت اش را از هر دست كه آن را دارد بگيرد، البته بدون جبران،( در حقيقت با وجود مجازات جنائي دزد) و بدون در نظر داشت اينكه شخص كه مال را در دست دارد پول پرداخته باشد و يا نپرداخته باشد. و بدون در نظر داشت اینكه  شخصي كه مال را در دست دارد میبفهمد كه مال دزديده شده است و ياخير؟
اگر گيرنده مال دزديده شده نا اگاهانه پول پرداخت كرده باشد او ميتواند دست به عمل حقوقي در مقابل كسي كه پول را در يافت نموده بزند لكن نه در مقابل مالك اصلي مال، به همين صورت اين مسله در قوانين عامه به شكل واقعي در تمام كشور ها به نظر من معمول است.
و اگر شما دلايل مناسب در مورد مشكوك بودن كتابچه اي داريد كه دزديده شده است . پس هرگزً شما آن را نخريد. اگر شما  تا حال نيز عين چيز را  دانسته میخريد، در حقیقتً شما دزدی را تائيد نموده ايد.
الله (ج) به ماكمک نمايد تا نمونه از تقوا ودینداری بوده و ما را ازشر شيطان  در امان داشته باشد.

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب