آیا قرائت قرآن برای زن حائضه جایز است؟

سوال:اگر یک زن تفسیر شریف یا تعلیمات اسلامی را تدریس میکند مجبور می شود تا برای آمادگی گرفتن به تدریس ودر حین تدریس به مضامین ذکرشده را لمس نماید در وقت حیض این لمس نمودن مضامین متذکره جواز دارد؟زیرا در هر درس چندین آیت قرآنکریم وجود دارد.اگر لمس آن جواز ندارد آیا کدام چاره یا راه حل دیگر وجود دارد لطف نموده جواب ارایه فرمایید

السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
قرائت قرآن برای زن حائضه حرام نیست، آنچه که بر طبق رای جمهور علما جایز نیست؛ لمس مصحف است، یعنی زن حائضه یا مرد جنب نباید قرآن را لمس کند مگر آنکه از حائلی مانند پارچه استفاده کند.

و حدیثی که درباره نهی قرائت قرآن توسط زن حائضه و فساء آمده، ضعیف می باشد.
از ابن عمر رضی الله عنه روایت شده: « لا تقرأ الحائض ولا الجنب شیئا من القرآن».
یعنی: «زن حائضه و شخص جنب نباید چیزی از قرآن را تلاوت کند».

این حدیث ضعیف است، و امام احمد و امام بخاری آنرا ضعیف و حتی باطل دانسته اند. “المحرر” (74).
و شیخ الاسلام ابن تیمیه در مورد آن گفته: «به اتفاق اهل معرفت به علم حدیث، ضعیف است». “مجموع الفتاوی” (26/191).

و حافظ ابن حجر گفته: «تمام طرقش ضعیف است». “فتح الباری” (1/487).
همچنین علامه البانی در “تخریج مشکاة المصابیح” (439) گفته: حدیث منکر است.

شیخ الاسلام ابن تیمیه رحمه الله می گویند: «مسلما زنان در زمان حیات رسول خدا صلی الله علیه وسلم در حیض افتاده اند ولی ایشان آنها را از قرائت قرآن نهی نکردند، همانگونه که از دعا و ذکر خواندن نیز نهی نکردند، بلکه حتی به زنان حائض امر می کردند که در روز عید همراه با تکبیر مردان مسلمان تکبیر گویند». “مجموع الفتاوی” (21 /460) .

و باز فرمودند: «در سنت نبوی هیچ مانعی برای قرائت قرآن توسط زنان وجود ندارد، و مسلما زنان در عهد رسول خدا صلی الله علیه وسلم در حیض می افتادند، و اگر قرائت قرآن بمانند نماز خواندن بر آنها حرام می بود، قطعا پیامبر صلی الله علیه وسلم آنرا برای امتش بیان می فرمودند، و امهات المومنین را بدان آگاه می کرد و آنها نیز به مردم می رساندند، پس از آنجائیکه هیچیک از پیامبر صلی الله علیه وسلم حرمت قرائت قرآن برای حائض را نقل نکردند، پس جایز نیست که آنرا (بر زنان) حرام نمود». “مجموع الفتاوی” (26 /191).

علامه ابن عثیمین رحمه الله می گویند: «برای زن حائضه جایز است که قرآن را از روی کتاب تفسیر یا غیر تفسیر بخواند.. اگر از روی کتاب تفسیر باشد در اینحالت داشتن طهارت برای وی مشروط نیست، اما اگر از روی غیر کتب تفسیر باشد مثلا مستقیما از کتاب قرآن بخواند، در اینحالت باید بین او و مصحف حائلی باشد مانند دستمال یا دستکش یا همانند اینها، زیرا زن حائض و نیز کسانی که طهارت ندارند نباید مصحف را (مستقیما با دست) لمس کنند». “فتاوی نور علی الدرب” – لابن عثیمین (123 /27) .

خلاصه اینکه: قرائت قرآن برای زن حائضه جایز است، بشرطیکه قرآن را مستقیما با دست لمس نکنند، ولی می توانند با استفاده از حائلی مانند دستکش و یا تکه پارچه ای مصحف را بر روی شئی پاک بگذارند و سپس شروع بع تلاوت کنند و صفحات آنرا نیز با همان حائل ورق بزنند.

البته زن حائض می تواند از طریق مونیتور کامپیوتر یا موبایل شخصی خود نیز به قرائت قرآن بپردازد، که اگر از این طریق باشد هیچ نیازی به طهارت ندارد و حتی لمس صفحه نمایش آن نیز نیازی به داشتن طهارت ندارد و کاملا جایز است، زیرا صفحه نمایش حکم مصحف قرآن را ندارد.
والله اعلم

Afghan School Textbooks

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe



ترنم یوتیوب چینل

نوې ویدیو هره ورځ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب