آیا خود را ارضا کردن بدون جماع جایز است؟

بنده یک سوال دارم و ان اینکه هرگاه خانم شخص در مریضی ماهوار قرار
داشته باشد و شخص چون خانمش مریض است نتواند با وی همبستر شود و مدت زیاد
هم است که همبستر نشده است و بی صبر هم میباشد ایا میتواند وی را بوسه
کند و یا هم بدون عمل جماع در عین بوسه زدن خود را ارضا نماید؟
والسلام

السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
در دوران نفاس و حیض حرام است که از طریق مهبل (فرج) جماع کرد، و شریعت آنرا حرام کرده است، چنانکه خداوند متعال می فرماید: « فَاعتَزِلُوْاْ النِّسَاْءَ فِیْ المَحِیْضِ وَ لاْتَقْرَبُوْهُنَّ حَتَّی یَطْهُرْنَ، فَإذَاْ تَطَهَّرْنَ فَأتُوْهُنَّ مِنْ حَیْثُ أمَرَکُمُ اللهُ» (بقره : 222)

یعنی: «در حالت قاعدگی از (جماع) با زنان کناره‌گیری نمایید و با ایشان (از طریق مهبل) نزدیکی نکنید، تا آنگاه که پاک می‌شوند، هنگامی که پاک شدند از جایی که خدا به شما فرمان داده است (و راه طبیعی زناشویی و وسیلة حفظ نسل است) با آنان نزدیکی کنید».
اما این حرمت تنها برای جماع از طریق مهبل است، ولی شوهر می تواند از سایر اندام زن لذت جویی برد، البته بجز از طریق مقعد (زیرا نزدیکی از طریق مقعد در همه ی احوال حرام است و جزو گناهان کبیره است) اما لذت جویی از زن از سایر اعضای بدن او در وقت نفاس و حیض حلال است، زیرا پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: «إصنعوا کل شی إلاالنکاح». ابوداود (255) و مسلم (302).
یعنی: «هرکاری غیر از آمیزش (از طریق مهبل و مقعد)، با آنها انجام دهید».

بنابراین بر طبق فرموده پیامبر صلی الله علیه وسلم، بهره بردن از زن در غیر مهبل (فرج وشرمگاه) در دوران حیض و نفاس جایز است. همچنین از “مسروق بن اجدع” روایت شده‌ که گفت‌: «‌‌از عایشه پرسیدم‌: من می خواهم درباره چیزی از شما سوال کنم ولی شرم دارم! عایشه رضی الله عنها گفت: ولی من مادرت هستم و تو پسرم هستی، مسروق گفت: مرد چه چیزی را می‌تواند با زنش انجام دهد وقتی که او قاعده (در حیض) باشد؟ ‌عایشه رضی الله عنها گفت‌: ‌‌هر چیزی بجز نزدیکی جنسی‌‌‌«. امام طبری در تفسیرش (4/378) با سند صحیح و امام بخاری در کتاب تاریخش.
و تردیدی نیست که عایشه رضی الله عنها آگاه ترین مردم نسبت به این مسئله است، زیرا او زوجه نبی صلی الله علیه وسلم بود. و هیچیک از مذاهب اهل سنت مخالف آن نبوده اند، و ظاهرا شما اطلاع نداشتید.

و از بین فقهای حنفی؛ محمد بن حسن شیبانی (شاگرد برجسته امام ابوحنیفه) و امام طحاوی حنفی نیز حکم به جواز استمتاع و لذت جویی از زن در دوران حیض و نفاس – بجز از طریق مقعد و مهبل – داده اند. و همچنین امام سفیان ثوری و امام احمد حنبل و اسحاق بن راهویه نیز همین رای را ابراز داشته اند، و امام ابن منذر و امام نووی و ابن حزم نیز همه موافق این رای هستند، و بعضی دیگر از علمای شافعیه و مالکیه نیز بر همین رای هستند.

اصولا هیچ دلیلی بر حرام بودن لذت جویی و استمتاع از زن در دوران حیض و نفاس – البته بجز از فرج و مقعد – وجود ندارد، و تنها چیزی را که شریعت حرام کرده همان مجامعت از طریق مهبل (فرج) است و البته نزدیکی از طریق مقعد که در همه احوال حرام است، بنابراین چون دلیلی از کتاب و سنت بر حرام بودن استمتاع از بدن زن (بغیر از مهبل و مقعد) در دوران حیض و نفاس وجود ندارد، از اینرو این عمل جایز است، مگر برای کسانی که احتمال می دهند که بر شهوت خود کنترل نداشته باشند که در این حالت یا اصلا به همسرش نزدیک نشود و یا باید تکه پارچه ای را مابین ناف و زانوی زن قرار دهند و بعد استمتاع جوید.
برای معلومات بیشتر می توانید به کتابهای فقهی حنفی و شافعی و حنبلی و مالکی مراجعه کنید که این مسئله را جایز دانسته اند. پس بهتر است اطلاعات و معلومات خود را افزایش دهید.
والله اعلم

اصلاح انلاین

your ads

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe



ترنم یوتیوب چینل

نوې ویدیو هره ورځ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب