پيام به متعلمين و محصلين بمناسبت فرارسيدن امتحانات

دانشجويان عزيز ميهن!

یکی از مراحل حساس و فراموش ناشدنی را که انسان در زندگی جوانی تجربه میکند، سپری نمودن امتحانات مکتب، مدرسه و یا پوهنتون است. ویژه گی مهم این مرحله، آمیزش نیروها، استعدادها و عناصر نهفته ی فطری و روحی انسان است که برای رسیدن به هدف دلخواه و پیشی گرفتن از سایر همقطاران به ظهور میرسد. درین وقت هیجانات، امیدها، شکست ها، خوشی و نا امیدی پیوسته ذهن و تصورات جوان را به خود مشغول میسازد و او را با مبارزات سخت و مشکلی با رقبای نیرومندی از نظر استعداد و قدرت ذهنی به میدان میکشاند.

اما شما جوانان باید بدانید که تلاش و تکاپوی شما فقط در محدوده صنف درسی و یادر سطح مکتب و پوهنتون خلاصه نمیگردد بلکه آزمایشات قوی تری دیگری را نیز در آینده پیش رو دارید. شما آینده سازان کشور، مصلحین امت و پیشوایان آینده جهان استید، آنچه کشور و امت اسلامی از شما انتظار دارد بازگردانیدن عزت، عظمت وشخصیتی است که امت اسلامی و فرد مسلمان سالها است از دست داده است.

سخن ديگري قابل تامل اين است كه امروز بعضی جوانان میپندارند که غرب، فرهنگ و تمدن را از نو آفریده و به جهان کنونی عرضه داشته است و درطول تاریخ تنها غرب، صاحب تمدن و فرهنگ بوده وبس. اما این پندار نه بر اساس آگاهی و درک استوار است و نه بر حقایق و واقعیت های تاریخی تکیه دارد. بلکه این مسلمانان بودند که پرچم علم را در مقطع حساس تاریخی که جهان غرب در خواب جهالت به سر میبرد بلند کردند و پایه های فرهنگ و تمدن انسانی و صنعتی را محکم و استوار ساختند. به گفته خود مستشرقین غربیکه مسلمانان بزرگترینخدمات را در عرصه علم و صنعت انجام دادند.

سیدیو میگوید:”رازی و ابن سینا باکتاب های طبی خود مدت زمانی طولانی مدارس غرب را به شدت تحت تأثیر قرار داده بودند. کتاب قانون ابن سینا، انجیل طبی در غرب محسوب میشد و مدت 6 یا8 قرن ابوعلی سینا سلطان مطلق مدارس غرب بود.”

اما امروز متأسفانه صدها هزار مریض ما به سایر کشورها جهت تداوی امراض عادی خود میروند.

زمانی که غربی ها خون یک دیگر راظالمانه سر میکشیدند و بوی از عدالت و انصاف را به مشام نداشتند. امام اعظم رحمه الله در حال ترتیب و تنظیم سیستم قضا و قوانین مربوطبه آن بود و شاگردش امام ابویوسف به حیث اولین قاضی القضات در جهان جهت تأمین عدالت روی کار آمد. اما امروز قضات و کارکنان محاکم ما جهت آموزش های حقوقی و قضایی به کشور ایتالیا و دیگر کشورهای اروپایی میروند و آنچه را زمانی خود بنا نهادند امروز از دیگران میآموزند.

زمانی که ابی ذکریای عوام در زمینه زراعت کتاب مینوشت و ابن بیطار مصروف تحقیق و ساخت داروهای گیاهی و کیمیاوی بود غربی ها غرق در کثافت و نجاست بودند و با امراض گوناگونی دست و پنجه نرم میکردند…

این قصه بسی دراز است و نمیتوان آن را فقط درین صفحه خلاصه نمود، زیرا برای شناخت و آشنایی بهتر لازم است تا ازیک یک علمای مسلمان که در زمینه های الجبر، هندسه، کیمیا، طب، زراعت، گیاشناسی طبی، صنعت، حقوق وقضا، زبان و ادب، هنرهای زیبا… خدمت نموده اند نام ببریم. پس به این گفته گوستاولوبون اکتفا مینمایيم که میگوید. “اگر اعراب بر صحنه تاریخ ظاهر نمیشدند، بیداری اروپای جدید نیز قطعاً چندین قرن به تأخیر می افتاد.”

اما امروز تمام این سنگینی عقب افتادگی که ناشی از خواب مسلمین در یک دوران مهم زمانی بود به دوش تو جوان دانش آموز و رسالتمند قرار دارد و برتوست که با تلاش و زحمات شباروزی خویش افتخارات گذشته و ازدست رفته را بازگردانی و جهان منحرف از مسیر عدالت و تمدن مادی آن را، با علم و دانش گهربار خود رهنما گردی.

ای جوان دانش آموز مسلمان!

در پهلوی این همه مصروفیت های خویش، از فکر آخرت هم غافل مباش و بدان که روزی برای آخرین و بزرگترین امتحان ایستاده میشوی. امتحانی که نتیجه ابدی درپی دارد. پس امروز آمادگی لازمی را داشته باش و برای این آمادگی بهترین راه این خواهد بود تا با فکر و نیت خیررسانی به مردم مظلوم کشور خود و امت اسلامی به درس و تحصیل ات ادامه دهی و درین راه سخت بکوشی و با امید و توکل به یاری حق تعالی به آینده سعادتمندی در انتظار باشی. باید متوجه باشی که درس و تحصیل فقط یک ذوق ذهنی و ضرورت عصر کنونی برای دریافت پول و مسلک نمیباشد، بلکه در پهلوی آن وجیبه دینی و اسلامی است که باید آن را انجام دهی. درین صورت هم خیر دنیا را بدست آورده و هم رحمت و جنت اللهجل جلاله را در آخرت نصیب میگردی.

دست های ما برای مؤفقیت و کامیابی شما جوانان عزیز در امتحانات حاضر و همه امتحانات زندگی به درگاه الهی بلند است و سربلندی شمار از بارگاه الهی خواهانیم.

سرچینه: اصلاح انلاین

your ads

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب