پيامد و نتيجه تزكيه نفس

تزکیه نفس و تطهیر آن از آلودگیها آثار و فوائد فراوانی برای فرد و جامعه‏ای که فرد در آن زندگی می‏کند دارد که در درجه اوّل این فوائد به خود تزکیه کننده باز می‏گردد. از جمله این فوائد عبارت است از:
1ـ فلاح و رستگاری: تزکیه نفس موجب رستگار شدن فرد در دنیا و آخرت است.
2ـ محبت خداوند: پیامد دیگر تزکیه جلب محبت خداوند است «فیهِ رِجالٌ یُحِبّونَ اَن یَتَطَهَّروا واللّهُ یُحِبُّ المُطَّهِّرین» (1)
3ـ فهم معانی باطنی قرآن: قرآن کریم ظاهری دارد و باطنی و دست یابی به معانی ظاهری قرآن برای غالب انسانها میسر است اما به معانی باطنی قرآن جز پاکدلان دست نخواهند یافت.
طهارت در این آیات علاوه بر این که طهارت ظاهری را شامل بوده و دلالت بر حرمت مس قرآن بر غیر طاهرین دارد طهارت باطنی را نیز شامل است و بر این مطلب اشاره دارد که تنها کسانی به اسرار و معانی باطنی قرآن دست می‏یابند که قلوب آنان از آلودگیهای شرک و گناه پاک باشد و دست یافتن به تمام یا بخشی از این معانی بستگی به مقدار طهارت باطنی فرد دارد که در درجه اول پیامبر هستند و در درجات بعد دیگر انسانها هر یک به اندازه طهارت نفس خود.
4ـ پاداش الهی: پاداش مؤمنانی که قلوب خود را از آلودگیها تزکیه نموده و اعمال صالح انجام دهند درجات بالای بهشت و زندگی دائمی در آن است.(2) علاوه بر این که این‏گونه افراد از آتش جهنم مبرا بوده و از ناحیه آن ضرری نخواهند دید.
5- نتيجه ديگرآن همانا مستغني شدن از متاع و ماديات دنياست و انسان غناي قلب مي يابد و چشمش از داشته هاي ديگران قطع مي شود و براي دست يابي متاع جاوداني آخرت تلاش مي ورزد.
6- حرف او بالاي ديگران تأثيربه سزاي مي گذارد و حرفش به هدف مي رسد و در آن سوز و عطوفت وجود ميداشته باشد.
7 – آنگاه كه تزكيه نفس بهره شخصي گردد او ديگر به آنچه دارد قناعت ميداشته باشد و حرص و  آز از وي رخت بر مي بندد و در برابر سختي ها و دشواري هاي اقتصادي و اجتماعي نعمت صبر و حوصله برايش دست ميدهد.
با تأسف نبود تزكيه نفس و نداشتن اين طلاي معنوي بي همانند باعث به آن شده كه ما آزمند و دست نگر ديگران باشيم و هر قدر متاع و ثروت نصيب ما شود قناعت براي ما دست نمي دهد.

پي نوشت ها:
1- توبه، 108
2-  طه، 75 و 76

تهيه: مولوي نبي الله حقجو

your ads

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب