همسرم نماز نمیخواند چطور کنم نماز بخواند؟

سوال:
همسرم اهل خلاف و امور غیر قانونی نیست اما زیاد به نماز خود اهمیت نمی دهد و ابتدا سعی کردم با شیوه سکوت و اینکه از پایبندی خودم نسبت به نماز سروقت تاثیر بگیرد او را به نماز خواندن بهتر تشویق نمایم اما فایده ای نداشت. و حالا هربار باید او را با اجبار چندین بار تذکر برای نماز خواندنش بلندش کنم. چه کنم? آیا نمازی که به اجبار و خواهش من بجا آورد ,سودی به حالش دارد؟

جواب:
وقتی ما می خواهیم رفتاری را در فرد به وجود بیاوریم باید از شیوه ی تشویق بهره ببریم و اگر می خواهیم رفتاری را در طرف مقابل از بین ببریم باید از شیوه ی تنبیه استفاده کنیم.

شما می خواهید پایبندی به نماز خواندن را در همسر خود تقویت نمائید پس باید از تشویق استفاده کنید. بهتر است از تذکر ,بی اعتنایی,قهر و داد و فریاد استفاده نشود.وقتی بعد از یادآوری وقت نماز شوهر شما به نماز ایستاد بعد از آن با محبت و خوبی به شوهر , تشویق انجام شود.

یا مثلا به عنوان مثال اتفاق خوشایندی افتاد یادآوری کنید که شاید این اتفاق برمی گردد به خوب بودن تو.
يا بگوييم: هر موقع تو نماز می خوانی من را آنطور خوشحال می کنی که دوست دارم برای خوشحال کردنت همه کار انجام بدهم.

به هیج عنوان نباید از زور, اجبار و پرخاشگری استفاده کرد.
گاهی با پیامی در باب فضائل نماز و نمازگزار تشویق انجام شود و نه اینکه همیشه با پیامی حاوی عقوبت ها …
به این نکته هم باید توجه شود که فرد از روی تنبلی در نماز خود سستی می کند یا اینکه اعتقادی به اینکه نماز فرض و واجب است ندارد.چرا که اجبار شما و بعد از آن خواندن ایشان در حالی که اعتقادی ندارند هیچ ارزشی ندارد.

با توجه به سوال اینطور برداشت می شود که شوهر شما از روی کسالت , سستی می کند.با توجه به آیه ۱۳۲ سوره طه :
وَامُر اَهلَکَ بِالصَّلاة وَاصطَبِر عَلَیهَا لَا نَساَلُکَ رِزقاً نَّحنُ نَرزُقُکَ وَالعَاقِبَهُ لِلتَّقوَی
وظیفه است که صدا زدن به وقت نماز انجام گیرد.صحبت کردن در زمانی آرام و به موقع , در خصوص نتایج نماز و عواقب بی نمازی بی تاثیر نخواهد بود.

به یاد داشته باشید که در روانشناسی ما یک قانون داریم بنام اشباع! یعنی ما وقتی یک مسئله را مرتب به یک نفر تذکر دهیم آن شخص دیگر به هیچ عنوان تمایلی به انجام آن خواسته ی ما نخواهد داشت.
تمام تلاش خود را ادامه دهید و نگذارید شیطان شما را دلسرد و ناامید کند و دعا کردن را فراموش نکنید بدانید که خداوند پاسخ و اجر تلاش شما و صبر و دعای شما را خواهد داد.
منبع: تابش

your ads

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب