نصیحت امام حسن البنا برای دعوتگران

تلاش در جهت اصلاح نفس خویشتن، نخستین مسؤولیت ما است. با نفس‌های خویش مجاهده کنید و آنها را به عمل به تعالیم و احکام والای اسلام وادارید و در این زمینه هیچ نوع سهل‌انگاری نکنید.

عبادات فرضی را ادا نموده، به طاعت پروردگارتان روی آورید، از گناهان بگریزید و خود را از معاصی پاک نمایید، و همیشه قلب‌ها و احساسات خویش را به مالک آسمان‌ها و زمین پیوند دهید.

در برابر تنبلی و ناتوانی مقاومت کنید، همچنین جوانان‌تان و احساسات و عواطف خویش را به انجام فضیلت‌های پاک و بی‌آلایش رهنمون شوید؛ با کشش‌های شتابزده و خواهشات گمراه‌کننده مخالفت نمایید؛‌ با علاقمندی شدید از وقت خویش استفاده نموده، هیچ لحظه‌ای از آن را بدون فایده هدر ندهید.

نفس‌های خویش را سخت‌گیرانه محاسبه نموده، اجازه ندهید دقیقه‌ای بر شما بگذرد و شما در آن کاری شایسته و تلاشی مبارک انجام نداده باشید.

برادران گرامی! متوجه باشید که تلاش در جهت اصلاح خانواده،‌ یکی از مقدس‌ترین مسؤولیت‌های‌تان به شمار می‌آید؛ امت اسلامی در واقع متشکل از مجموع همین خانواده‌ها است؛ اگر پایه‌های خانواده‌ها مستحکم گردید، همراه با آن زیربنای امت اسلامی نیز قوی خواهد شد و ما از کارآیی نسل آینده کاملاً مطمئن خواهیم گردید.

با اعضای خانواده، وابستگان و دوستان خویش تعامل توأم با مهر و عطوفت داشته باشید و همه را به پذیرفتن اندیشة خویش وادار نموده و با ادب و لطف و منطق و دلیل آنان را به برتری رأی، اعتدال روش و مفید بودن کار و تلاش خویش قانع سازید، تا این‌که در کار و فعالیت مقدس‌تان شما را همراهی کنند.

برادران من! بدانید که اولین سلاح شما در این مسیر، وحدت صف و رابطة قوی‌تان می‌باشد؛ این چیز قوی‌ترین سلاحی است که آن را در دست دارید؛ وحدت خویش را با حرص تمام حفظ کنید و همیشه با جماعت باشید و از اوامر برادران‌تان سرپیچی نکنید؛‌ متوجه باشید که مشغله‌های بی‌ارزش و اوهام کشنده شما را متفرق نسازد.

اندیشة خود را در همه‌جا نشر کنید: در دوکان‌ها، بازارها، خانه‌ها،‌ مساجد، هوتل‌ها،‌ مجالس خاص و عام، قریه‌ها، محلات، شهرها، پایتخت‌ها، کارخانه‌ها، پارک‌ها، مکتب‌ها و غیره.

قلب‌های تمام مردم را پیرامون قرآن و در زیر لوای محمد مصطفی صلی‌‌الله‌علیه‌وسلم جمع نمایید،‌ محمد صلی‌‌الله‌علیه‌وسلم برترین مخلوق خدا و رحمت الهی برای جهانیان است؛ بیرق او، بیرق حمد و قانون وی راه رستگاری و کامیابی و رهنمایی‌های او بهترین رهنمایی‌ها است؛ کسی که در سایة او قرار گیرد و در زیر بیروق او روان شود، در دنیا پیروز و سربلند گردیده: (وَلَيَنصُرَنَّ اللهُ مَن يَنصُرُهُ) (الحج:40)، و در آخرت رستگار و سرفراز خواهد شد: (يَوْمَ لاَ يُخْزِى اللهُ النَّبِيَّ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ) (التحريم: 8)

در هر کوچه و برزن یک جماعت دعوی تأسیس کنید؛ در هر قریه یک حلقة قرآنی ایجاد نمایید؛ در هر شهر یک بیرق محمدی به اهتزاز درآورید؛ در هر خالیگاه برادری را قرار دهید که شعار اصولی شما را سر داده و مردم را به سوی تعالیم‌تان فرا بخواند و پیام شما را به همگان هدیه دهد و از مردم برای‌ شما بیعت بگیرد؛ و در عین حال خود را نیز برای احراز مقامات برتر معنوی در داخل صف آماده کند.

ترجمة امین الله معتصم

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب