سليقه هاى اعضا باعث اطاعت شكنى نمى گردد

نوشته:نعيم صديقى
ترجمه: نقيب الله حميد.

سليقه هاى اعضا باعث اطاعت شكنى نمى گردد:

3_پايدارى بر نظام و سيستم اطاعت و فرمان بردارى هيچگاه با پادرميانى تغيير اشخاص و مهره هاى كار، به وجود نمى آيد و نه همسان بودن اشخاص براى احياى نظام اطاعت امر لازمى و ضرورى مى باشد.
امكان دارد كه در گستره فراخ فعاليت هاى تنظيمى و سازمانى، مردمى گماشته شوند كه در ميان آنان، بعضى افراد در مرحله عالى و برخى هم در مرحله پايين تنظيمى قرارداشته باشند، و از بعضى سطح دانش و آگاهى شان بيشتر و از برخى هم كمتر باشد و امكان دارد كه اينها از لحاظ تقوا باهم تفاوت داشته باشند و رويهم، دسته ى از آنها بيشتر در مورد حالات كنونى معلومات داشته باشند و دسته ى ديگر شان از روزگاران پيشين خوب تر آگاه باشند.
ممكن برخى شان نگاه گرم به ظاهر ظاهر احكام شرعى داشته باشند و برخى ديگر در پى جستن حكمت هاى احكام شرعى به تقلا پردازد.
و در امور تنظيمى امكان دارد كه يك قسمت از اينها يك بخش فعاليت هاى تنظيمى و تحريكى را محراق توجه قرار دهند و به نزد طيف ديگر توجه و تمركز به بخش ديگرى از امور جريان در اولويت قرار داشته باشد و بدان سو تلاش و فعاليت خود را تمركز بخشد.
همچنان در ميان گروه فعالان، از لحاظ تندى و نرمى مزاج و دوست داشتن زندگى بى تكلف و ساده و زندگى فيشنى تفاوت و ناهمسانى مى باشد و رويهمرفته، برخى بسيار حرف زدن را دوست دارد و عده ى هم خاموشانه  وبى كاربرد پرحرفى، كارهاى محوله ى خود را به سر مى رساند و رسالت خويش را ادا مى نمايد.
به همين گونه از لحاظ لباس، خوراك، آرايش قيافه ظاهر اشخاص و فعالان حركت و جريان باهم تفاوت و نابرابر ميداشته باشند  و هرانسان صفات و ويژگى هاى رفتارى و اخلاقى خود دارد كه اين ويژگى هاى شخصى و انفرادى بر تنظيم و جريان و نظم و دسپلين اثر نسبى خود را به جاى مى گذارد.
مهم اين است كه تفاوت هاى سليقه ى و ظاهرى افراد، نبايد باعث ناهمسانى و پراگندگى در مجال اطاعت و فرمان بردارى قرارگيرد و چنان مطرح نگردد كه فلانى چرا متصف و آراسته به چنين صفات و خصوصيات نيست در حالى كه چنين صفات در وجود فلانى شخص وجود دارد؟
هرگاه دسته ى معتاد به سليقه ى بخصوص باشند و بعداً  آن عادت سليقه ى شان دستخوش تغيير و دگرگونى قرار گيرد با وجود ناخرسندى ايشان در اين مورد، چنين كار، باعث بروز تنبلى و كسالت اين دسته از مردم در فعاليت هاى سازمانى شان قرار مى گيرد.
رسول الله صلى الله عليه وسلم در زمينه جلوگيرى از اينگونه بروز فساد و پراگندگى مى فرمايد: هرگاه يك غلام سياه پوست حبشى بر شما به حيث اميرگماشته شود، از وى اطاعت و فرمان بردارى نماييد، به شكل، قيافه، رنگ و لباس او توجه نكنيد.
اسلام، اطاعت از امير و زمامدار و مسئول را وابسته به اين نكرده است كه صفات و سليقه وى با خصوصيات، ذوق و سليقه مامورين و زيردستان و ديگر اعضاى يك جريان همسان و همگون باشد.
جريان اسلامى محور فكر وانديشه مى چرخد:
جريان و حركت اسلامى محور شخصيت ها نمى چرخد، روزگارى، اين جريان به قيادت  وزمامدارى رسول اكرم صلى الله عليه وسلم پيش رفت و زمانى ابوبكر صديق رضى الله عنه اين جريان را رهبرى كرد، و آنگاه
كه حضرت ابوبكر صديق رضى الله عنه برمسند اين جريان قرار گرفت، در خطاب براى مؤمنان اين آيه را خواند: وَمَا مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ وَمَن يَنقَلِبْ عَلَىَ عَقِبَيْهِ فَلَن يَضُرَّ اللّهَ شَيْئًا وَسَيَجْزِى اللّهُ الشَّاكِرِينَ. (آل عمران144)
ترجمه: و محمد جز فرستاده ‏اى كه پيش از او [هم] پيامبرانى [آمده و] گذشتند نيست آيا اگر او بميرد يا كشته شود از عقيده خود برمى‏گرديد و هر كس از عقيده خود بازگردد هرگز هيچ زيانى به خدا نمى ‏رساند و به زودى خداوند سپاسگزاران را پاداش مى ‏دهد.
پس از حضرت ابوبكر صديق رضى الله عنه، اين جريان سيرتداوم خود را به رهبرى و رهنمايى حضرت عمر فاروق رضى الله عنه پيمود، وايشان تندمزاج بود.
پس از ايشان حضرت عثمان رضى الله عنه زمامدار اين جريان قرار گرفت او با آنكه آراسته به مزاج نرم بود، اين حركت را قيادت نمود و پس از ايشان حضرت على الله عنه با صفات بخصوص خودش، قايد و رهبر اين حركت قرار گرفت.
با وجود چنين تغييرات در قيادت و مقام رهبرى، اصل اطاعت از اين مسئولان، به همان حالت نخستين خود باقى بوده و تغييرات باعث تشتت در اين مجال قرار نگرفت ، چون اطاعت شكنى و نافرمانى گناه كبيره
بود.
اين نكته را فراموش نكنيم كه اطاعت از نظم، وابسته به اشخاص نيست، بلكه اطاعت مربوط و وابسته به همان منصب هاى شرعى است كه اشخاص مسئول براى پيشبرد و به فعاليت در آوردن آن گماشته مى شوند.
اگر هرگاه به اساس ضرورت، اين اشخاص، رد وبدل شوند، بازهم، اداى حقوقى كه از طرف الله و رسول الله صلى الله عليه وسلم براى ما آمده است و اجب بوده وبايد، آن حقوق را به گونه لازمش با دقت و اخلاص و
بدون تغيير و كسالت ادا نماييم.

your ads

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب