خداوند سود و سود خواران را نابود می کند

پسر فقیری بودم ، پدرم کارگر و مادرم خدمت کار بود ، خوراک و پوشاک ما بسیار ساده ، وقتی به سن بلوغ رسیدم پدر و مادرم مرا از خود دور کردند، چون بار دوشی بیش نبودم!

ناگزیر ایشان را ترک کرده و به شهری سفر نمودم که مرا نمی شناختند ،بعنوان صفاکار یک مدرسه آغاز به کار نمودم ، هنگامی که درس مدرسه آغاز می شد، عقب پنجره ایستاده و به درس استاد گوش می دادم ؛ از این طریق خواندن و نوشتن را آموختمو بعد در امتحانات ابتدایی شرکت کرده کامیاب شدم و به درس خویش ادامه داده تا به درجه دپلوم نایل گردیدم ،سپس به زادگاه خویش باز گشتم آنگاه پدر و مادرم وفات کرده بودند.

به وظیفه ای خوبی نایل گردیدم در محل کارم دوستان و همنشینهای زیادی پیدا کردم، بی بند و باری بد اخلاقی ایشان بر من اثر گذاشت و همه دروازه های اصراف و ولخرجی رابه روی من گشود، مصارفم بالا رفت و مجبور شدم در بدل سود قرض بگیرم تا بتواند جوابگوی مصارفم باشد!بعد ها مسکن خود را که تنها من و همسر حامله ام در آن زندگی می کردیم فروختم و از پول آن اصل قرض را پرداختم و مقدار اندکی از پول برایم باقی ماند که نمی توانستم بیش از چند صبایی با آن پول چرخ زنده گی را بگردانم .

بعد ازچارهاندیشی فراوان وفکر عمیق تصمیم گرفتم بجای اینکه از دیگران قرض به سود بگیرم ، خود با همین پول اندک به فقیران و محتجان در بدل سود قرض بدهم ! تصمیم خویش را عملی کرده وپرداخت قرض را در بدل سود به فقرا و محتاجان آغاز نمودم و بعد از دوسال به مال فراوانی نایل گردیدم مجدداً بخود خانه خریدم و برای بار دوم ازداوج کردم ، تجارتم گسترش یافت و در بازارصرفان دوکان باز کردم و آهسته آهسته به یک تاجر صادر کننده و وارد کننده کالا تبدیل شدم ، ولی اصل کارم همان پرداخت قرض در بدل سود بود .

ثروت من پیوسته افزایش می یافت و صاحب چند دختر و پسر نیز شدم و از یک نیازمندی که بسود قرض می گرفت به تاجری بدل شدم که خود به سود قرض می دادم و از حاصل دسترنج دیگران بازارم ، روز بروز رونق بیشتری می یافت.روزی یکی از مشتریان از ما جنس درخواستکرد و کارمندان شرکت چنس را به یکی از موتر های حمل و نقل شرکت جابجا کردند و فرزند بزرگم بخاطر تسلیم دهی کالا به مشتری ، سوار موتر شد و از مسیری که در ساحل بحر واقع شده بود حرکت کردند و در مسیر راه ناگهان موتر از جاده منحرف شد و بزرگترین فرزندم با موتر و کالای تجارتی از بین رفت و راننده موتر بطور شگفت آوری نجات یافت .از این حادثه چند روز نگذشته بود که به اثر یک آتش سوزی دریکی از انبار های شرکت ، فرزند دیگر خویش را یکجا با سرمایه فراوان از دست دادم و هنوز دلهای ما از آتش اندوه رهایی نیافته بود و اشک در چشمان مان حلقه می زد که به اثر انفجار کپسول گاز در خانه ، یگانه دخترم که تازه نامزدش کرده بودیم سوخت و فلج گردید! حوادث پیوسته سرمایه و خانوده ام را نشانه میرفت و من نمی دانستم چگونه با آن مقابله کنم، در نهایت دانستم که آنچه برای بنده رخ داده است نتیجه یک سخن بود، نافرمانی پروردگار! آن هم نه یک نافرمانی ساده بلکه رفتن به جنگ خدا ور سولش همان گونه که قرآن می فرماید : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَذَرُوا مَا بَقِيَ مِنَ الرِّبَا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ (*) فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِنْ تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُءُوسُ أَمْوَالِكُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ (بقره 278-279) اى اهل ايمان ! از خدا بترسید ، اگر مؤمن [ واقعى ]هستيد آنچه را از ربا «سود »[ بر عهده مردم ] باقى مانده رها كنيد .(*) واگر چنين نكرديد [ و به سود خوارى اصرار ورزيديد ] به جنگى بزرگ از سوى خدا و رسولش [ بر ضد خود ]آماده باشید؛ و اگر توبه كرديد، اصل سرمايه هاى شما براى خود شماست [ و سودهاى گرفته شده را به مردم بازگردانيد ] كه در اين صورت نه ستم مي  كنيد و نه مورد ستم قرار مي  گيريد».آری بعد ها دانستم که این بهای بود که هر سود خوار باید بپردازد و این همان دعای مظلومان است که دامن من و هر سود خوار دیگری را می گیرد و خداوند نیز در کمین همه ظالمان است !ظالم تر از آن کیست که به محتاجان و نیاز مندان ظلم می کند و نتیجه عرق ریزی زحمات روز ها و شب های ایشان را در سایه های سرد و گوارا حیف و میل می کند و به عیش و نوش می پردازد و با خدا و پیامبرش اعلان جنگ میدهد ! باید از این سرگذشت درس گرفت؛ هر سود خوار باید بداند که سرنوشت درد ناکی در انتظارش است، هرچند زمان طولانی شود و خداوند سود خواران را مهلت دهد باز روزی فرا میرسد که این آیه مبارکه در زنده گی شان صاق افتد : يَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبَا وَيُرْبِي الصَّدَقَاتِ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثِيمٍ )«سوره بقره 276» خدا ربا «سود »را نابود مي  كند ، و صدقات را فزونى مي  دهد ; و خدا هيچ ناسپاس بزه كارى را دوست ندارد . این نتیجه حتمی است، شما خود بگویید فرد و یا ملتی که به جنگ خدا رسولش کمر بسته کند چگونه رستگار خواهد شد؟!!!

برگردان : عبدالقدیر صالحی

منبع: سايت عربي زبان (طریق الاسلام )

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب