حکم سریالهای مبتذل

سوال:

فيلم هاي مبتذل وسريال ها ازديدگاه شريعت چه حكم دارد ؟ وچه پيامد ها ي درجامعه خواهد داشت ؟

جواب: استاد عبدالقهار (صميم )

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله والصلاة والسلام علي رسول لله ……………………. اما بعد :
برادرنهايت عزيز :
بايد دانست كه نبرد حق و باطل سابقه‌ای کهن دارد، و تاریخ پر فراز و نشیب بشر، همواره شاهد این گونه رخدادها بوده است، هرگاه اهل حق برای رهانیدن همنوعان خود از منجلاب کج‌روی‌ها و انحرافات به پا خاسته‌اند، در مقابل، لشکریان ابلیس رویاروی اهل حق قرار گرفته، و برای خاموش کردن چراغ هدایت با انواع ترفندها و دسیسه‌ها سر بر آورده‌اند؛ اما غافل از این که :
سنت الله بر این بوده است که حق را همیشه بر باطل پیروز گرداند  .
اگر تاریخ اسلام را ورق بزنیم، متوجه خواهیم شد که از بدو تولد اسلام، دشمنان، لحظه‌ای غفلت و اهمال بخرج نداده بلکه از همان آغاز جوانه زدنش برای سم‌پاشی و ریشه‌کن کردن آن وارد پیکار شده‌اند، از فتنه‌ی ارتداد، تا جنگهای ددمنشانه‌ی صلیبی‌ها، تا انقراض دولت عثمانی، و همچنین قتل عام مردم مظلوم فلسطین و به خاک و خون کشیدن مردم عراق ووارد شدن برسرزمين جها د درافغانستان عزيزهمه‌ی این‌ها بیانگر کینه ‌توزی کفر و باطل علیه حق است.
کفر جهانی هر روز در لباسی جدید و رنگی دیگر چهره می‌نماید و با مبارزه جديد وارد نبرد عليه مسلمانان شده است ، اين مبارزه اي كه امروزملت مسلمان دربرابر آن قراردارند خطرناكترين جنگ درتاريخ بشريت عليه مسلمانان بشمار مي رود  زيرا اين جنگ فضاي ومبارزه اي ماهواره اي است .جنگ كه ازطريق شبكه هاي تلويزوني ، ماهواره اي ، وانترنيتي جهان اسلام وملت مسلمان را تحت فشارخود قرارداده است .
خطر اين جنگ ازآنجا قابل درك است كه  امروز دشمن دردروني خانه هاي ما بامبارزه ي مايان به خاسته است ، جنگ كه به طياره ، راكت ها دوربر ، موشك هاي قاره پيما ، بم ها اتم ضرورت ندارد .
جنگ كه درصفوف دشمن تلفات وخسارات بدنبال نداشته بلكه تمام خسارات متوجه صفوف مسلمين است .
جنگ كه دشمن با توپ تانك اش وارد ميدان نمي شود بلكه با لب خند ولب بوسي اش چشم ها ي مسلمانان را مي ربايد .
اين جنگ اي كه ازسوي دشمن براه انداخته مي شود .
جنگ شهوت پرستي ، مي نوشي ، ترياك وافيون ،  فتنه گري وشهوت انگيزي، زنان رقاصه وفاحشه  ، شبکه‌های فضایی و ماهواره‌ای  فيلم هاي مبتذل وسريال هاي گمراه كننده است .اين جنگ دربرابرسنگر اصيل اسلام همان عقيده اسلامي وانديشه فكري است راه اندازي مي شود .
امروز غرب برای از بین بردن اخلاق اسلامی در نشرپخش آن از هیچ کوششی دریغ نمی‌ورزد.
اگر امروزما به سیستم کانالهای ماهواره‌ای جهان نظر بیفکنیم قطعاً در می‌یابیم که تأثیرات بسیار مخرب و منفی را در اخلاق و آداب اجتماعی جوامع امروزي بر جا گذاشته و عامل اصلی انتقال ابتذال و برهنگی در جوامع کنونی قرار گرفته و حقیقتی است جدی که به آلودگی نسل جوان انجامیده است و تأثیر بدی برروح و روان کودکان و نوجوانان بر جای گذاشته است.
از اینجاست که هر روز مشاهده می‌کنیم که انواع مدهای وفيشن هاي و بی‌اساس در جوامع ما راه پیدا کرده و جوانان ما منتظر مدهای جدید در نحوه‌ی رفتار، کردار، نحوه پوشیدن لباس، سخن گفتن و برخوردهایی هستند که بدور از اخلاق و شئون اسلامی است.
از همين جا است كه امروزما  مي بينيم كه دختران و زنان مسلمان در شکل و هیئت اروپایی و غربی با لباسهای تنگ و چسبان و کوتاه و نیمه عریان خود را در معرض دید همگان در بازارها، دانشگاهها و اماکن عمومی به نمایش می‌گذارند و این حرکت نازیبای خودهايشان را به عنوان تمدن تلقی می‌کند و بر زعم آنان این یک نوع و مد پنداشته و بدان افتخار می‌ورزد.
شاعر مشرق زمین علامه اقبال در این زمینه چه زیبا سروده است :

آن ننگ بشر بین که زند دم زتجدد     عریان بنمودست چو حیوان بدن خود
پیچیده سر از حکم خدا کرده تمرد       بنموده به تقلید غلط    پیروی از مد
*             *         *

بنابرين خواهش بنده ازداعیان اسلامی اين است تا در تکنولوژی و فناوری، قاطبه‌ی بشر و عموم افکار، ملتها و جوامع اسلامی و غیر اسلامی را در سراسر گیتی مد‌ّنظر داشته و با افق فکری وسیع مسایل را مورد بررسی و بازنگری قرار دهند و از این وسایل ارتباطی در جهت نشر معارف اسلامی و شناساندن چهره‌ی واقعی اسلام استفاده نمایند و همانند غرب که از این رهگذر توانسته به اهداف عالی و دراز مدت خویش دست یابد، بر آنهاست تا همگام با وسایل روز با ایجاد کانالهای بسیار عالی و بزرگ به زبانهای مختلف و زنده‌ی دنیا برای ابلاغ رسالت خویش و معرفی چهره‌ی اصلی اسلام گامی جدی بردارند و به مردم جهان بفهمانند که اسلام همچون مسیحیت و مکاتیب و ادیان دیگر نیست که مخالف با پیشرفت و تکنولوژی باشد. بلکه اسلام دینی فراگیر و کامل است که با علم جدید موافق و انسانیت را به سوی آن تشویق و رهبری می‌نماید.
به اميد اينكه سايت اصلاح بتواند همچو يك سايت سازند وكارا درجهت شناسانده اسلام باشد .
موضوع فوق را به چهاربخش تقسيم نمودايم .
1-    تأثيرات و پيامد هاي آن درجامعه .
2-    نتایج و ثمرات تلخ آن .
3-    راه حل آن چيست ؟
4-    حكم شرعي آن چه خواهد بود .

تأثيرات وپيامدها فيلم هامبتذل  وسريالهاي شبكه هاي ماهواه ي درجامعه انساني :

امروز تأثیرات و پیامدهای ناگوار شبكه ها ي فضاي و ماهواره اي  وانترنيتي كه بنيه اصلي آن را  تلويزون ، فيلم ها مبتذل وسريال ها تشكيل ميدهد و توجیهات آن در مواضع مختلف، بر افکار و گرایشهای ملتها، فرهنگها، جوامع بشری، برای کسی مخفی نیست .
اینک به برخی از ضررهای ناشی از تماشای شبکه‌های ماهواره‌ای و برنامه‌هایی که از طریق صفحات تلویزیونی از قبیل نمایشنامه‌ها و برنامه و سریالها پخش می‌شود، می پردازیم.
•    بعضی از ضررها چنین‌اند که مستقیماً بر بیننده و جامعه‌ای که در آن راه اندازي ميشود منعکس می‌شود، همانگونه که علایم آن آشکار است.
•    بعض دیگر در آینده‌ای نه چندان دور بعد از، بین رفتن یک یا دو نسل خطرات آن به وقوع خواهد پیوست، و هر یک از این دو، خطرناک و با هم مرتبط‌اند.
و اگر به خسارات و خطرهای گوناگون ماهواره توجه نماییم، در می‌یابیم که چه ضررهایی بر عقیده، اخلاق، آداب، امنیت و ثبات جامعه وارد می‌سازد.
حال ما به پاره‌ای از این ضررها اشاره می‌کنیم :

1- زیانهای عقیدتی، فکری و روانی:
واضح است که آنچه بیشتر شبکه‌ها پخش می‌کنند در بر گیرنده‌ی ضعف ایمان می‌باشد که انسان را از عبادت خداوند دور و دستخوش خواهش‌ها می‌کند و این امریست آشکار و ملموس، زیرا نمایشهای حرام و ناجایز که از این کانالها پخش می‌شود، ایمان را ضعیف و بین او و خداوند فاصله ایجاد کرده و وی را غرق در ارتکاب حرام می‌کنند و به آنها انس گرفته و از اطاعت و بندگی خداوند بیگانه می‌شود.
از پیامبرخدا روایت شده است که فرمودند : (هرگاه بنده مرتکب حرامی شود، در قلب او نقطه‌ی سیاهی پدید می‌آید، وقتی از آن دست کشید و استغفار و توبه نمود از قلبش زدوده می‌شود اما اگر به گناهش ادامه داد به نقطة سیاه او افزوده می‌شود، تا سیاهی قلبش را فرا می‌گیرد) سپس رسول‌خدا این آیه‌ی قرآن را تلاوت فرمود : «کلا بل ران علی قلوبهم ما کانوا یکسبون»
(چنین نیست (که آنان می‌پندارند)، بلکه اعمالشان چون زنگاری بر دلهایشان نشسته است.) (1)
وقتی انسان به این مرحله رسید عبادت برایش دشوار می‌شود، اما در مقابل گناه و معصیت نشاط پیدا می‌کند و توجه بیشتری از خود نشان می‌دهد.
پس آن چنان می‌شود که حضرت مصطفی او را از حال آن بدبختی خبر می‌دهد که عملش در قبر به وی می‌گوید :
«به خدا سوگند تو را نمی‌شناختم، مگر اینکه به طاعت خداوند سست و به معصیت او چالاک بودی».
و سپس کار به جایی می‌رسد که هیچ چیزی از شهوتهای نفسانی نزد وی پسندیده‌تر نخواهد شد، بلکه نزد او «معاذ‌الله» به منزله‌ی اله قرار می‌گیرند هم چنان که خداوند می‌فرماید :
أفرأيت من اتخذ الهه هواه واضله الله علي علم وختم علي سمعه وقلبه وجعل علي بصره غشواة فمن يهد يه من بعد الله افلا تذكرون (2)
«آیا دیدی کسی را که معبود خود را هوای نفس خویش قرار داده وخداوند او را با آگاهی (بر این که شایسته هدایت نیست) گمراه ساخته و بر گوش و قلبش مهر زده و بر چشمش پرده افکنده است؟!».

2- تضعیف در عقیده‌ی تولّی و تبرّی :
بدیهی است که عقیده تولّی و تبرّی ریشه‌ای اصیل در دین اسلام دارد، رسول‌خدا فرمود : محکم‌ترین دستاویز ایمان : دوستی به خاطر الله و دشمنی برای الله است. (3)
خداوند متعال می‌فر‌ماید :
 لاتجد قوما يومنون باالله واليوم الاخريوآدون من حاد الله ورسوله ولو كانوا آبائهم اوابنائهم اواخوانهم اوعشيرتهم  (4)
«هیچ قومی را که ایمان به خدا و روز رستاخیز دارد نمی‌یابی که با دشمنان خدا و رسولش دوستی کنند، هر چند پدران یا فرزندان یا برادران یا خویشاوندان آنها باشند».
پس دوستی با مسلمانان و محبت خیر و خوبی برای شان و خوشحال بودن به هر چه که در آن خیر مسلمین هست و بغض و بیزاری از کفار و پرهیز از دوستی ایشان واجب است. ممکن است این سؤال پیش بیاید که چگونه ماهواره در ضعف تولّی و تبرّی دخالت دارد؟ در جواب می‌توانیم بگوییم :
زمانيكه يك سريال به نمايش گذاشته مي شود طبعي است كه درآن سريال ويافيلم كسانان هست كه نقش بازي كرده اند آنها يامسيحي هستند ويا يهودي ويا هندي … ولي درنهايت همه آنها بي دين هستند هنگام مشاه انسا ن با آنها انس مي گيرند با آنها محبت مي داشته باشد اين خود منافي ايمان است .
ازطرف ديگر اگر تلويزون باشد  بسیاری ازمجريان برنامه‌ها مردان و زنان مسیحی هستند که پس از پخش آنها شخص مسلمان گوشی را برداشته و با او ارتباط بر قرار می‌کند و شگفتی و تعجب خویش را برای آنها اعلام می‌کند. خصوصاً زمانی که کارگردان یا خبرنگار زن باشد، همچون در طی مصاحباتی که با هنرپیشه‌های کفار صورت می‌گیرد، توده مردم را مشاهده می‌کنید که تولیدات آنها را جستجو نموده و با آنها تماس می‌گیرند، و درخواست تأیید اتوگراف (فیلم) آن را می‌کنند و بر آن خوشحال شده و فخر می‌فروشند و هیچ‌گونه تردیدی نیست که این عمل آنان از روی محبّت به آنهاست، و سیدالعالمین از این امر ما را آگاه می‌کند و می‌فرماید : «هیچ فردی با گروهی محبت و دوستی نمی‌کند مگر در قیامت به همراه آنها محشور خواهد شد». (5)

3- زيانها سوء ماهواره و سريالها  در عادات و رسوم و تشابه و تقلید از عادات کفّار:
بیشترین برنامه‌هایی كه شبکه‌های ماهواره‌ای و برنامه‌هایی که از طریق صفحات تلویزیونی از قبیل نمایشنامه‌ها و برنامه و سریالها پخش می‌شود
شکی در این نیست که این سوژه‌های تبلیغاتی تحت نظر دشمنان اسلام  می‌باشد، و شیفتگان اینها به رنگ لباس و فرهنگ آنها در می‌آیند. اما اگر به چهره‌ی واقعی که حالا خود اين كشورهاي عرضه كننده با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و به زندگی و احساس حال آنها بنگریم، درمی‌یابیم که زندگی آنها مملو از بدبختی، سر در گمی، دغدغه‌ی خاطر، بحران روانی، فروپاشی خانواده، پستی اخلاق، و از هم پاشیدگی اجتماع است. بدین جهت به مواد مخدر و تهوّرات احمقانه و گرفتار انحرافات بی‌مورد در زندگی، حرکت، لباس، غذا، شکل و قیافه‌شان دچار پستی اخلاق و بی‌بند و باری می‌شوند. بدین سان گرفتار امراض روحی و روانی شده مرگ را بهتر از زندگی می‌پندارند.
اما شبکه‌های ماهواره‌ای، این گونه تصاویر واقعی در زندگی غرب  وكشورها منطقه را به اجرا نمی‌گذارند، بلکه تصاویر دیگری از جوانب دیگر پخش می‌کنند. هرگونه مدی که از غرب بیاید، قلّه‌ی پیشرفت و تمدن بشمار می‌رود، در نتیجه هیچ جوان مسلمان دختر و پسری یافت نمی‌شود مگر اینکه به نوعی از این فرهنگ منحط متأثر شده است. و بلاشک این گونه تقلیدها، محبت به آنها را می‌رساند.
شیخ‌السلام ابن تیمیّه «رح» می‌فرماید : هرگونه تقلید ظاهری نوعی دوستی و محبت باطنی را می‌رساند، همچنان که وحدت قلبی بیانگر مشابهت در ظاهر است. این امری است که حس و تجربه آن را ثابت کرده است حتی اگر دو نفر هموطن در یک کشور بیگانه با هم باشند؛ دوستی و همبستگی میان این دو، کار بزرگی است اگرچه در کشور خویش در میانشان آشنایی وجود نداشته یا با هم عداوت و دشمنی داشته باشند. (6)

4- ضررهای تربیتی، اخلاقی و اجتماعی :
از بارزترین ضررهای تربیتی، اخلاقی و اجتماعی که از طریق پخش برنامه‌های ماهواره‌ای بوجود می‌آید :
انحراف تربیتی در کودکان، دختران و پسران جوان و حتی مردان و زنان جامعه است.
چون نمایشهای حرامی که از چنین شبکه‌هایی به اجرا گذاشته می‌شود نشان‌دهنده روابط نامشروع میان زن و مرد است و چنان وانمود می‌کنند که تنها راه پیمودن برای هر زن و مرد همین می‌باشد و آنچه واقعاً موجب شگفتی است این که از طرف عده‌ی زیادی از دانشمندان غرب در نحوه‌ی عمل‌کرد هنرپیشه‌ها ابراز انزجار شده و در صدد تغییر این گونه برنامه‌ها برآمده‌اند، حال آن که بعضی از شبکه‌های عربی از این روش ماهواره‌ها اظهار خرسندی می‌کنند و استقبال پر شور مردم نیز نمایانگر علاقه آنها به ماهواره است اما اگر به تصوّرات ذهنی که از نمایشهای ماهواره در ایجاد ارتباط بین زن و مرد پیش آمده است، بپردازیم :
درمی‌یابیم : سهل‌انگاری در بافت ارتباط‌های حرام میان زن و مرد، تا جایی که این امری طبیعی به نظر می‌رسد.
درمی‌یابیم : خوب جلوه دادن حامله شدن دوشیزگان از راه زنا، و عادت دادن به آن، و توضیح چگونه رهایی یافتن از آن.
درمی‌یابیم : بی‌شرمی و بی‌باکی در وعده‌های زن و مرد بیگانه به امور حرام و نامشروع، با کیفیت و وسیله برای تحقق یافتن به آن کار، و حیله به خاطر آن، و همچنین خلوت کردن این دو و انجام اعمال تحریک کننده چون لمس و غیره…
بطوریکه جمع زیادی از مردم نمایش خوابیدن دو زن و مرد بیگانه را بر یک رختخواب غریب نمی‌دانند.
پس بعد از تماشای اینگونه برنامه‌های تکراری شبانه‌روزی نتیجه چه خواهد شد؟
أ : ایجاد انواع بی‌بند و باری به همراه اختلالات اجتماعی از جوانب مختلف.
از جمله : نمایش این گونه برنامه‌ها در زندگی دختران و پسران و بالاخص افراد مجرّد تأثیر بسزایی دارد زیرا پخش اینگونه برنامه‌ها شهوت‌برانگیز است و هرگاه دروازه آن باز گذاشته شود نه تنها فرد را چه مرد و چه زن آماده سقوط در گناه می‌کند، بلکه او درصدد شکستن دری برمی‌آید، که سدّ راه خواهش‌های نفسانی او باشد.
تعجّب اینجاست که عده‌ی زیادی از مردان و زنان، پدران و مادران، دختران و پسران چنین می‌پندارند که گفتگوهای بی‌قید و بند، و اختلاطهای آزادانه و شوخی‌های سرمستانه بین زن و مرد، آگاهی از مواضع پوشیده‌ی همدیگر، نوعی خوش‌گذرانی و سرگرمی است، و رها کردن تمایلات کنترل شده و جلوگیری از بن‌بست‌های نفسانی، تخفیفی در فشارهای جنسی است، اما در واقع این تحلیلی کاملاً نادرست است. شما را به خدا این روش در کشورهایی که این‌گونه عمل می‌کنند چگونه از آب درآمده است؟!
آیا کشورهای آزاد حیوان صفت اروپا و آمریکا قید و شرطی را برای کسی که قصد اختلاط و بی‌بند و باری دارد، مقرّر نموده‌اند؟
آیا این روش آنها برای مهار کردن نفس آنها کافی است؟
هرگز نه به خدا! بلکه به حرص و فحشا‌گری بیش از حد مبتلا شده‌اند.
و کودکانشان بر این روش رشد یافته، و جوانانشان پیر شده و باز هم برای اشباع غرایز خویش به انحرافات گوناگون همچون ازدواج مرد با مرد، و زن با زن دست زده‌اند.
چنین آن حضرت فرمودند : (المرأ مع من احب) (7) هر کس با آنکه دوست دارد حشر می‌شود و این شامل مرد و زن است.

5- اختلال در هویت جوامع اسلامی، و پایان دادن بر باقی‌مانده‌ی میراث و اخلاقیات آن است.
اگر کسی به طور آزمایشی، با نگاهی ژرف به منشور منحرفانه‌ی ماهواره‌ها و آنچه از شبکه‌های عربی پخش می‌شود، بیندازد ملاحظه می‌کند که آنها نمونه‌ای از برنامه‌های عاری از اخلاق غربی هستند که محل اعجاب و تقلید  است که اخلاق و شئون اسلامی در آن زیر پا گذاشته شده است، بدین وسیله جوامع اسلامی وارد مرحله‌ی تقلید و عدم استقلال می‌شوند. شکی نیست که شبکه‌های مخرب ماهواره‌ای، روابط و علاقه‌ی زنان و مردان را به دلیل این که این یک نوع رابطه‌ی جنسی است، به نمایش می‌گذارند، و ملتزم این امر هستند که از احکام شرعی به خاطر آنها چشم پوشیده شود، پس هر کسی با دیگری آشنا شده و با او اختلاط می‌کند، و هر چه دلش بخواهد با او انجام می‌دهد و هیچ فردی حق دخالت هیچ‌گونه امر و نهی را برای او ندارد، گرچه رابطه آنها رابطه زنا و دوستی نامشروع باشد.
همچنین نمایش مصرف شراب است، گویا اشکالی ندارد، در حالی که این چیز عادت همیشگی آنهاست که نوشیدن آن مثل نوشیدن آب و شربت در میان آنها رواج یافته است.

6– قدرت دادن اوباشها در ارتکاب جرمهای سازمان یافته:
آنچه که در شبکه‌های تلویزیونی به اسم «فیلم تلسی و…» پخش می‌کند ربودن زنان… کودکان… و ربودن عموم مردم است.

و از نتایج و ثمرات تلخ آن افتادن در محرمات است

پناه بر خدآ!
مادر و پدرم فدای آن حضرت باشند که چقدر بر امتش مهربان بود روزی که آنها را از خطاهای امت‌های گمراه بر حذر داشت، فرمود : «البته از روشهای کسانی که پیش از شما بودند، مو به مو و وجب به وجب پیروی خواهد کرد، حتی اگر به سوراخ سوسماری داخل شدند، شما نیز از آنان پیروی می‌کنید، صحابه پرسیدند : یا رسول‌الله! منظور شما یهود و نصار است؟ فرمود : آری پس چه کسی!» (8)
و در روایت ترمذی و حاکم چنین آمده است : «حتی اگر کسی از آنها آشکارا با مادرش زنا بکند شما نیز چنین خواهید کرد. (9)
جامعه‌شناس معروف استاد احمد مجذوب در این زمینه چنین می‌گوید : در یکی از کشورهای اسلامی 12 هزار مورد سقط جنین، یعنی 12 هزار طفل افتاده «همچون بمب‌های ساعتی پیدا شده است» (10) و این بیانگر فروپاشی کیان خانواده است که محل بزرگداشت ادیان است.
همچنین از ضررهای تربیتی و اخلاقی، پیامدهای زیان‌بار اجتماعی است.
و همين برنامه‌های ماهواره‌ای در برخی از جوانان حالت قهقرایی بوجود آورده و آنها را از مردانگی‌شان انداخته است، طوری که راه دختران را پیشه‌ی خویش ساخته و در این هنگام ایشان با زنان در لطافت و زیبایی و تقلید در گفتار، حرکات، لباس و… و… مسابقه می‌دهند!!
آیا انتظاری غیر از این می‌رود که بگوییم اینها محصول این نمایشها هستند؟!
ازنتایج تلخ آن کناره‌گیری از ازدواج و بسنده کردن به نمایشهای حرام است.
اگر به جوانانی که از نمایشهای مبتذل و اعمال فاحشه که منبع اصلی آن از ماهواره سرچشمه گرفته می‌شود، توجّه نمایید، متوجّه خواهید شد که جوانان از ازدواج کناره گرفته و نسبت به ازدواج بی‌رغبت هستند.
و از جمله نتايج تلخ وزينبارآن، انحرافات جنسی و رکود فکری است
چنان که زن با زن و مرد با مرد ازدواج می‌کند، خصوصاً افرادی که از زندگی زناشویی آگاهی ندارند.امرزودرجوامع غربي مثالهاي ازاين به چشم مي خورد.

راه حل  چیست؟

به مجرد فهمیدن خطرهای ناشی از پخش ماهواره و عموم شبکه‌های تلویزیونی، وسريالهادر اذهان برخی پیش می‌آید که راه حل آن چیست ؟ و بالاخص راه رهایی از برنامه‌های تلویزیونی که امروز جزء لاینفک زندگی روزمره‌ی همه‌ی مردم بااختلاف عمر، نژاد و فرهنگشان شده است.
در جواب باید گفت : درمان چنین امری چندان سهل و آسان نیست، و اگر شخصی در خانه‌اش مراعات همه‌ی امور را بکند و کسانی که زیر دست او هستند، از او متابعت نمایند، باز هم برنامه‌های مربوطه‌ی کسانی که او با آنها وابستگی داردف از همسایگان و اقوام و دیگران پذیرفته نیست، ما در اینجا برخی از راهکارها را در نظر گرفته‌ایم که آنها را اجمالا ذکر می‌کنیم :

1-    جلوگير از اين دسته وسايل مخرب وبنيان برانداز:
زيراوارد کردن دستگاههایی که شبکه‌های ماهواره‌ای مختلف را دنبال می‌کنند، و خریداری آنها برای منزل، اشتباه سنگین و زیانباریست، که ضررهایی در حال و آینده‌ای در پی دارد، بدین جهت علما به تحریم خریداری این دستگاهها فتوا داده‌اند، همان‌گونه که استاد علامه عبدالعزیز بن باز (رح) و علامه محمد صالح بن عثیمین  وفضيله الشيخ عبدالله جبرين نیز بر حرمت آن فتوا داده‌اند.(11)
بسا اوقات بعضی دلایل غیرقابل قبول می‌آورند، مثلا ایشان این دستگاهها را بدین جهت خریداری می‌نمایند که فرزندانشان به خانه‌های دیگران نروند.
یا می‌گویند : ما شبکه‌هایی را که دنبال کردن آنها گنجایش دارد، تماشا می‌کنیم و آنچه را مناسب نیست، حذف می‌کنیم و هرگاه چنین باشد پس هر یکی از آنها تصور نماید که اگر در این هنگام یا وقت دیگر مرگ به سراغ او بیاید دستگاهی که جنگ خدا و رسولش و دشمنی با دین او را د بردارد و او به ارث می‌گذارد، حال او چه خواهد شد؟

2- رشد تقويت ارزشهاي اسلامي :
بابد، براي رشد تقويت ارزشهاي اسلامي  وفهم شریعت، و تقویت بعد ایمانی و خوف خداوند، و نگهداری از قلبهای بچه‌های نوپا، به همراه کشت نمودن تعظیم شریعت در دلهایشان، و در نظر گرفتن همنشینان و دوستان خوب برای آنها تلاش شود.
نه آنچنان که بعضی می‌گویند : جوان را بگذار که هر در دروازه‌ی خوب و بد را بکوبد و هر کدام را که خواست، با عقل و درایت خویش انتخاب نماید.
3 – جايگزين نمودن فرهنگهاي  اسلامي درجايگاه فرهنگهاي ابتذالي:
امروز گزینه ‌های فرهنگی و تفریحی بیشماری یافته می‌شود مانند برنامه‌های مفید کامپیوتری که اوقات فراغت بچه‌ها را می‌‌توان، بدون این که ضرری عایدشان شود، بلکه بسیار مفید و در توسعه مدارک علمی‌شان کمک می‌کند، پر نمود این‌گونه برنامه‌ها برای همه افراد خانواده، دختر و پسر، بزرگ و کوچک مناسب می‌باشد.
اینها برخی راه کارها، یا به تعبیری دیگر، پیشنهادهایی بودند، و هر فردی می‌فهمد که کدام یک موافق میل اوست، و سلامتی او در کدام یک نهفته است، و کدام یک او را از پرت‌گاه نابودی نجات می‌دهد شاید برخی از دانشوران در این زمینه توجّهات بیشتری برای حل این معضل و ایجاد جایگزینهای مناسب‌تری را مدنظر داشته باشند.

حكم شرعي درمورد سريالها وفيلم ها ي مبتذل امروزي  :
اگرما به فلسفه وجودي شريعت اسلامي بنگريم در مي يابيم  كه هدف اصلي آن حفظ كيان امت اسلامي مي باشد  كه براساس پنج كليه مي چرخد :
1-   حفظ دين    2 – عقل      3- نفس      4  –  مال        5- عرض وآبرو .
روي همين علت هرآن كس كه بريكي ازين اصول پنجگانه تعرض كند مرتكب گناهي بزرگي شده است ، وكسانانكه درپي تضعيف اين كليات گرددند ويا به فساد آن مردم را فراخوانند وياراهكارها واسباب وسايل را براي ازبين بردن آن ها روي كارگيرند ، درواقع اعلان جنگ باخداوپيامبر كرده اند وسرنوشت آنان كه برخدا ورسول برسرپيكارهستند سرنوشت زيانبارودردمند خواهد بود .
بد ين ملحوظ پيامبرگرامي صلي الله عليه وسلم درحجة الوداع درخطبه تاريخي خود به اين نكات اشاره كرده فرمود : ان دمائكم واموالكم واعراضكم حرام عليكم كحرمة يومكم هذا وفي بلدكم هذا وفي شهركم هذا ، ستلقون ربكم يسألكم ربكم عن اعمالكم  )  (12) همانا ريزاندن خون هاي شما ، خوردن مالهاي شما ، پايمال نمودن ابروشما درميان تان حرام است  مانند اينكه اين روزها وماه ها واين سرزمين حرام است ، وعنقريب باپروردگارتان ملاقات خواهيد نمود واو شمار درمورد عمل هايتان سوال مي كند .
امروز اين شبكه هاي فضاي و ماهواره اي ، سريالهاي هواس راني  ، فيلم هاي مبتذل روي همين نقاط مي چرخند كه به هرطريق كه بتوانند اين كليات را متاثر سازند
درنتيجه انسانها ي بي تفاوتي را به جامعه تقديم كنند برهيچ حركت پوچ وخراب وبي بند باري وفساد اخلاقي جبين خويش را ترش نكنند .
بناء شريعت اسلامي ازهمان ابتداء راه هارا بند مي سازد تا آب را درآسياي ديگران
نريزند .
1-    قل للمومنين يغضوا من ابصارهم ويحفظوا فروجهم ذالكم ازكي لهم إن الله خبير بمايصنعون ، وقل للمومنات يغضضن من ابصارهن ويحفظن فروجهن …. (13)
بگوبه مردان مومن چشمانشان را ازنگاه حرام وفرجشان را اززنا محفوظ دارند اين امرباعث تزكيه وتطهير ايشان است ، وخداوند آگاه است به هركاري كه انجام مي دهند وبه زنان مومنه هم بگوچشم هايشان را ازنگاه به نامحرم بازدارند وفرجشان را محفوظ نگهدارند .
2- پغمبراسلام نگاه هاي طمعكارانه  ، وحريصانه يكي اززن ومرد نامحرم به ديگري به عنوان زناي چشم نامبرده است . مي فرمايد :{ العينان تزنيان وزنا هما النظر }(14)  چشمها هم زنا مي كنند وزناي آنها نگاه ونظراست .
پيامبرصلي الله عليه وسلم نظركردن زنا نام نهاده است چون اين كارنوعي لذت جوي وتغذيه غريزه جنسي ازطريق نامشروع مي باشد . اين فرموده رسول اكرم صلي الله عليه وسلم مطابق است با آنچه درقران آمده است .
خداوند مي فرمايد : يعلم خائنة الاعين وما تخفي الصدور }(15) خداوند به خيانت چشمها (چشم چراني ) و رازهاي درون سنه آگاهي دارد .
3- يكي ازموارد كه واجب است چشم دربرابر آن كنترول شود عورت است .
پغمبراسلام صلي الله عليه وسلم نگاه به عورت را مطلقا حرام نموده است خواه نگاه مرد به عورت مرد ويازن باشد وياهم نگاه زن به عورت زن يامرد باشد فرق نمي كند اين نظر ازروي شهوت باشد يا بدون شهوت . مي فرمايد :
{ لاينظر الرجل الي عورة الرجل ولاينظرالمراة الي عورة المراة …..}(16)
مرد نبايد به عورت مرد نگاه كند وزن هم نبايد به عورت زن نگاه كند .
پس ببنيد كه تمام جسم زنان عورت است وديدن ان ازديدگاه شريعت اسلامي به هيچ عنوان جوازندارد سپس چگونه ديدن يك مرد اجنبي بسوي زن نامحرم درصفجه تلوزيون همچنان نظركردن بسوي زنان برهنه ونيمه برهنه درصحنه هاي فيلم ها ي مبتذل وسريالها ي جوازمي داشته باشد .(17)
سخن آخر :
ازبرادرمحترم سايل نظر به توجه خاص كه با اسلام عزيز دارند ابرازتشكري مي نمايم . زيرا شما هستيد كه هنوزهم درفش اسلام دراهتزاز است . شما هستيد كه هنوز هم نام اسلام با قيست .شما هستيد كه دشمنان اسلام هنوزهم ازناحيه گستره اسلام وشجاعت مسلمين رنج مي برند . شما هستيد كه هنوزهم دشمنان اسلام فكر مي كنند كه فرزندان صلاح الدين ايوبي ونورالدين زنگي درپي ازادي قدس استند
باميد انروز كه باري ديگر مسلمانا فاتحانه داخل قدس شوند نعرهاي الله اكبر بلند شود .

———————————–
پي نوشت ها :
(1) جزئی از حدیث صحیح که شیخین و دیگران آن را از حضرت براء بن عازب روایت کرده‌اند البانی آن را در کتاب احکام الجنائز در صفحه : 202 استخراج نموده و پیشتر حافظ ابن کثیر در تفسیرش (2/131) و ابن حجر در شرح بخاری (3/234-240) تحقیق نموده‌اند و شامل فوائد بسیار زیاد و ارزنده‌ی دیگری نیز هست.
(2) جاثیه / 23
(3) مسند امام احمد (4/286) مسند ابوداود لیاسی (101 ش / 747).
(4) (مجادله / 22)
(5) بخشی از حدیث صحیح که امام احمد در مسندش آن را روایت کرده‌ است (145/6، 160) و حاکم در مستدرک (1/19) و (4/383) و دیگران از حضرت عایشه رضی الله عنها.
(6) اقتضاء الصراط المستقیم (1/549).
(7) بخاری (2640) مسلم (6168).
(8) صحیح بخاری، ش : (3456) و (7320) صحیح مسلم : (2669).
(9) ترمذی : (2643) مستدرک (1/128) مجمع الزوائد (7/261) بزاز (2853) و رجالش                                                          نیز ثقه‌اند.
(10) مجله مجمع البیان ه‍. ش (141) ص (39)
(11) مجموع فتاوي ومقالات ، فتاوي البلد الحرام 922، وسائل الاعلام ورئية الاسلاميه / 28
(12) مسلم
(13) نور30-31
(14) متفق عليه
(15) غافر/19
(16) مسلم
(17) وسائل الاعلام ورئية الاسلامية /40 -41

your ads

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب