آيا استعمال طلا و رخت ابريشم براي مرد جايز است؟

در حالي كه اسلام زينت را مباح نموده و حتي مي خواهد مسلمانان مزين باشند و استفاده از آن را ترك نكنند.
قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِيَ أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّيِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ (سوره اعراف آيه 32)
يعني بگو: چه كسي زينتي را كه خداوند براي بندگانش پديد آورده است حرام كرده است؟ و يا روزي هاي پاكيزه را حرام نموده است؟
اما دو نوع زينت را بر مردان حرام كرده است ولي زنان را در استفاده از اين دو نوع نيز آزاد گذارده است:
نوع اول مزين شدن به طلا و نوع دوم مزين شدن به حرير است.
از حصرت علي كرم الله وجهه روايت شده است: پيغمبرصلي الله عليه وسلم يك تكه حرير را در دست راست و يك قطعه طلا را در دست چپش قرار داد بعداً فرمود:
ان هذين حرام علي ذكور امتي ( احمد و ابوداود و نسائي و ابن حبان و ابن ماجه )
يعني اين دو تا بر مردان امت من حرام است.
در روايت ابن ماجه اين جمله آمده است:
و حل لاناثهم. يعني بر زنانشان حلال است.
از حضرت عمر رضي الله عنه نقل شده است كه مي فرمود: از پيغمبرصلي الله عليه وسلم شنيدم كه فرمود: لا تلبسوا الحرير فان من لبسه في الدنيا لم يلبسه في الاخرة. (مسلم و بخاري)
يعني حرير را نپوشيد زيرا هر مردي كه در دنيا آن را بپوشد در قيامت از پوشيدن آن محروم است.
پيغمبرصلي الله عليه وسلم در باره مزين شدن مردان به لباس حرير مي فرمايد:
ان هذه لباس من لاخلاق له (مسلم و بخاري) يعني اين لباس، لباس كسي است كه در قيامت بهره اي ندارد.
پيغمبرصلي الله عليه وسلم شخصي را ديد كه انگشتر طلا در دست دارد، آن را از دستش بيرون آورد و به دور انداخت و فرمود: يعمد احدكم الي جمرة من نارفيجعلها في يده. يعني بعضي از شما عمداً تمايل به پاره آتشتي پيدا مي كند و آن را در دست خود قرار مي دهد.
يعني انگشتر طلا به دست كردن موجب آتش دوزخ مي گردد. بعد از اين كه پيغمبرصلي الله عليه وسلم رفت به آن مرد گفتند برو انگشترت را بردار و به طريق ديگر از آن استفاده نما.
مرد جواب داد: قسم به خدا چيزي را كه پيغمبرصلي الله عليه وسلم دور انداخته باشد من ديگر آن را بر نمي دارم. (مسلم)
اما استعمال نقره براي مردان جايز است. بخاري از ابن عمر روايت مي كند: اتخذ رسول الله خاتماً من ورق(فضه) و كان في يده ثم بعد في يد ابي بگر ثم كان بعد في يد عمر، ثم كان بعد في عثمان حتي وقع بعد في بئر اريس.
رسول الله يك انگشتر نقره در دست داشت بعد از وفات پيغمبر صلي الله عليه وسلم در دست ابوبكررضي الله عنه بود و بعد از ابوبكر ضي الله عنه در دست عمرضي الله عنه بود  وبعد از عمرضي الله عنه، عثمان رضي الله عنه آن را در انگشت مي كرد تا اين كه در چاهي به نام اريس افتاد و گم شد.

دليل و حكمت حرمت حرير و طلا بر مردان:
هدف اسلام از تحريم استفاده زينتي از حرير و طلا براي مردان يك هدف تربيتي و اخلاقي و به منظور بالا بردن شخصيت و مردانگي مردان است. اسلام كه دين نيرو و جهاد است مي خواهد كه شهامت و شجاعت و مردانگي مردان  را از نشانه هاي ضعف و شكست و نابودي محفوظ نگهدارد. مردي كه خداوند او را از لحاظ نيرو و قدرت و تركيب جسماني بر زن برتري داده است سزاوار و شايسته مقام او نيست كه در استفاده از زينت آلات با زن مسابقه دهد و در اين امر با او شريك باشد.

علاوه بر اين در تحريم مزبور يك هدف اجتماعي مهمي در نظر گرفته شده است، چون يكي از اهداف بسيار مهم اسلام مبارزه همه جانبه با اشرافيت و خوشگذراني است اشرافيت در نظر قرآن موجب از هم گسيختن روابط معنوي جامعه مي باشد زيرا كه اين امر كيان ملتها را به نابودي مي كشاند، اشرافيت يكي از مظاهر بي عدالتي در جامعه است  عده كمي، اكثر قريب به اتفاق مردم را استثمار مي نمايند و به حساب آنان دست به عياشي مي زنند، اين عده در هر عصر و زماني با هر برنامه اي كه براساس حق وخير و صلاح جامعه باشد، دشمني ورزيده اند، قرآن كريم در مورد آنان مي فرمايد:
وَإِذَا أَرَدْنَا أَن نُّهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُواْ فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا .
يعني هرگاه بخواهيم اهل شهري را هلاك گردانيم به اشراف و ثروتمندان آن دستور مي دهيم كه از خداوند اطاعت نمايند اما آنان به جاي اطاعت خدا در آن شهر گناه انجام  مي دهند و از حق تجاوز مي نمايند پس مستحق عذاب خدا مي شوند آن وقت آن شهر را به كلي ويران مي نماييم.
حرمت استعمال طلا علاوه بر دلايل مذكور دليل اقتصادي نيز دارد كه از نظر اسلام قابل اهميت مي باشد، طلا پشتوانه جهاني پول محسوب مي گردد و مسلمان حق ندارد كه آن را از ميدان اقتصادي خارج نمايد و به صورت زينت آلات براي مردان و يا به صورت ظروف در آورد.

دكتور يوسف قرضاوي

Afghan School Textbooks

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب