آداب شب اول عروسي

سوال:

اخیراً من آدرس سایت شما را از یک دوست خود گرفته ام و واقعاً سایت شما را سایت بسیار جالب دریافتم.
شما میدانید که ایران اکثراً شیعه است و کارهای مذهبی آنها از ما فرق داره.
من در ایران مشغول دوکانداری هستم و بعد از عید عروسی میکنم اما نمیدانم که شب اول عروسی را به چه شکلی بگذرانم هدف من این است که طریقه اسلامی (خانه داری) به چه شکلی میشود اگر شما جواب بدهید خیلی ممنون تان میشوم.
با احترام
اگر جواب را به ایمیل من بفرستید خوش میشم

جواب:

1- مستحب است دست بر سر عروس بگذارد، “بسم الله” بگوید برایش دعای برکت نماید:

در روایتی از”بخاری” و “ابو داود”: آمده است که رسول خدا(صلی الله علیه وسلم) فرمودند:
“هرگاه کسی از شما با زنی ازدواج کرد، دست بر پیشانی او بکذارد، نام خدای عزوجل را ببرد و برای عروس دعای برکت نماید و بگوید: خدایا! من خیر این زن و خیر خلقت و سرشت نیک او را از تو می طلبم و از شر او و شر خلقت او و سرشت بد او به تو پناه می برم”

your ads

2- مستحب است داماد و عروس دو رکعت نماز بخوانند و بعد از اتمام آن دعا کنند:

ابن ابی شیبه از شقیق روایت می کند که مردی به خدمت”عبد الله بن مسعود(رضی الله عنه)” رسید و گفت: ((با دختر جوانی ازدواج کرده ام، می ترسم از من ناراضی و خشمگین شود.))

عبدالله بن مسعود(رضی الله عنه)گفت:” الفت و محبت از جانب خدا است وخشم بی مهری از شیطان، شیطان می خواهد آنچه را که خدای تعالی حلال کرده است در نظر شما ناپسند جلوه دهد، پس هرگاه به نزدت آمد ــ کنایه از آمدن برای نزدیکی است ــ  به او امر کن که پشت سرت دو رکعت نماز بخواند، پس این دعا را بخوان: خدایا به اهلم برکت ببخش و مرا برای آنان پربرکت گردان خدایا در جمع شدن و متفرق شدن ما، خیر و نیکی را مقدر بفرما.

3- مستحب است داماد با عروس مهربان باشد و برای او چیزی بیاورد که بنوشد یا بخورد:

اسما بنت یزید بن السکن می گوید: عایشه (رضی الله عنها) را آرایش کردم ــ برای شب عروسی جهت خلوت با همسر گرامیش، رسول اکرم( صلی الله علیه و سلم) ــ نبی اکرم(صلی الله علیه) به نزد او آمد وقدح بزرگی پر  از شیر آورد، مقداری از آن خورد و قدح را در برابر عایشه(رضی الله عنها) گرفت که از آن بنوشد، عایشه( رضی الله عنها) شرمگین شد و سرش را پایین انداخت” (روایت امام احمد)

ــ پیامبر خدا( صلی الله علیه وسلم) فرمود:” کامل ترین ایمان را در میان مومنین کسی دارد که با خوانواده اش( زن و فرزند) بهترین اخلاق و لطیف ترین رفتار را داشته باشد.” (رایت ترمذی و نسایی)

همچنین فرمود:” بهترین شما کسی است که برای زن و فرزندانش بهترین باشد و من بهترین شما برای زن و فرزندم هستم” (روایت ترمذی)
بدون تردید این رفتار مهرآمیز، موجب انس گرفتن عروس و از بین رفتن اضطراب و هراس می شود و رشته ارتباط آنها را بیش از پیش محکم می کند، زیرا می گویند، هر کس وارد جمع نا آشنایی شد، بیگانه است و هر غریبی هراسان خواهد بود.

4- لباس های خود را درآورند:

ــ و در روایت دیگری از ” ترمذی” آمده است که آن حضرت( صلی لله علیه وسلم) فرمود:” از عریان شدن بپر هیزید، زیرا ملایکی همراه شما هستند که فقط در دو موقعیت از شما جدا می شوند یکی هنگام قضای حاجت و دیگری هنگام نزدیکی( ارتباط جنسی)، پس از آنان شرم داشته باشید و حق احترامشان را به جای آورید.” و قبلا هم حدیثی را ذکر کردیم که حضرت عایشه( رضی الله عنها) گفت: رسول خدا( صلی لله علیه وسلم) در تمام زندگی نه از من دید نه من از او دیدم ( مقصود دیدن شرمگاه و اعضای تناسلی است.)

اما آنچه پسندیده بودن پوشش را تاکید می کند روایتی است از ” ترمذی” با سند ضعیف که می گوید: ” هرگاه می خواهید با زنانتان نزدیکی کنید مانند دو خر کاملا لخت نشوید.”

5- از جمله آداب نزدیکی، لمس کردن، بغل نمودن و بوسیدن است:

نوازش دادن، لمس کردن و بغل نمودن و بوسیدن قبل از شروع عمل جنسی لازم است، زیرا ابو منصور دیلمی( رضی الله عنه) روایت می کند که رسول خدا(صلی الله علیه وسلم) فرمود: ” مانند حیوان بر زنانتان نیافتید، لازم است بین شما واسطه ای باشد.”
گفتیم ای رسول خدا(صلی الله علیه وسلم) منظور شما از واسطه چیست؟ فرمود: ” بوسیدن و سخن گفتن.”

ــ همچنین ابو منصور روایت کرده است که پیامبر خدا(صلی الله علیه وسلم) فرمود: ” سه چیز نشانه ناتوانی است که یکی از آنها، این است که مرد به زن یا جاریه خود نزدیک شود بدون آنکه با او سخن بگوید یا آماده اش کند، عمل جنسی را انحام دهد یا اینکه قبل از او به لذت جنسی نایل شود.”

پس بر این احادیث می توان استدلال نمود که شوهر باید در هنگام عمل جنسی همراهی و سازگاری زن، و با هم رسیدن به لذت و انزال، اطمینان حاصل کند.
امام غزالی در کتاب” احیاء العلوم الدین” می گوید: ” هر گاه نیاز مرد بر آودره شد نباید زن را رها کند بلکه باید صبر نماید تا او نیز به لذت جنسی برسد، چه بسا که زن از جهت رسیدن به لذت و اوج هیجان جنسی مقداری تاخیر داشته باشد؛ پس در حالتی که  زن درهیجان جنسی است او را رها کند موجب ناراحتی و آزار او می شود و اختلاف طبع هر دو  رسیدن به مرحله انزال موجب نفرت زن می گردد، در حالی که اگر انزال هم زمان باشد برای هر دو لذت بخش تر است.

6- از جمله آداب معاشرت خواندن این دعا است:

” بخاری” از ابن عباس روایت می کند که پیامبراکرم(صلی الله علیه وسلم) فرمود:
” هرکدام از شما که به نزد زنش آمد( منظور آمدن به قصد نزدیکی) بگوید: ((به نام خدا، پروردگارا، شیطان را از ما دور کن و از آنچه به ما ارزانی می کنی( منظور بچه است)، نیز شیطان را دور نما)) اگر خدا ی تعالی فرزندی به آنها ببخشد، هیچگاه شیطان نمی تواند به او ضرری برساند.”

7- کیفیت نزدیکی به هر صورتی که بخواهد جایز است، به شرط آنکه دخول فقط در فرج باشد:

این اصل را از گفته ی  خدای عزوجل، استنباط کرده ایم که می فرماید: ” نساوکم حرث لکم فأتوا حرثکم انی شئتم.” ــ البقره / 223 ــ
ترجمه: زنان کشتزار شما هستند پس با زنانتان نزدیکی کنید هر طوری که خواهید.
مفهوم آیه این است که دخول باید فقط در فرج زن باشد زیرا فقط فرج زن است که محل کشت است اما کیفیت تزدیکی بستگی به خواست زن و شوهر دارد به پهلو از جلو یا پشت، اما محل دخول باید یکی باشد که آنهم فرج است.

” بخاری” از جابر( رضی الله عنه) روایت کی کند که یهودیان می گفتند: ” اگر مرد از پشت با زن نزدیکی کند و دخول در فرج باشد، فرزندی که از این نزدیکی بوجود می آند، لوچ(چپ چشم) خواند شد، برای همین بود که این آیه نازل شد” نساو کم حرث کم فأتوا حرثکم أنی شئتم” پس پیامبر(صلی الله علیه وسلم) فرمود:” از جلو و عقب نزدیکی کنید اما فقط به فرج زن دخول نمایید.”

بهترین شکل نزدیکی آن است که مرد زوی زی قرار بگیرد، این کیفیت را از حدیث نبی اکرم(صلی الله علیه وسلم) می توان استنباط نمود.
در روایتی از” مسلم” آمده است که گروهی از مهاجرین و انصار بر موجبات غسل اختلاف نظر داشتند، انصاری ها می گفتند: فقط زمانی غسل واجب می شود که انزال صورت گیرد و مهاجرین می گفتند: خیر اختلاط زن و مرد( کنایه از دخول) موجب غسل است.
ابو موسی اشعری( رضی الله عنه) می گوید من این اختلاف را رفع خواهم کرد می گوید: به خدمت حضرت عایشه( رضی الله عنها) رفتم اجازه گرفتم و اجازه فرمودند، گفتم: ” مادر! سوالی دارم ، اما از پرسیده آن شرم دارم” فرمود: ” شرم نکن! از من سوال کن مانند مادرت که تو را به دنیا آورده است، زیرا من مادر تو هستم.”
گفتم: چه چیزی موجب غسل می شود؟
فرمود: با فرد آگاهی مواجه شدی، پیامبر خدا(صلی الله علیه وسلم) فرمود: هر گاه مرد بین چهار دست و پای زن نشست ( مقصود بین دو دست و دو پا) و دو “ختان” به هم برسند، غسل واجت می شود.”

8- اگر مجددا قصد نزدیکی داشته باشد، وضو بگیرد:

9- بهتر است هر دو بعد از نزیكي غسل کنند و اگر حوصله نداشتند، حد اقل ، وضو بگیرند:

عبد الله بن قیس( رضی الله عنه) می گوید: از حضرت عایشه ( رضی الله عنها) پرسیدم که رسول خدا(صلی الله علیه وسلم) در ارتباط با جنابت چه می کرد؟ آیا قبل از خواب غسل می کرد یا بعد از خواب؟
فرمود: ” تمام این کارها را می کرد چه بسا غسل می کرد، سپس می خوابید یا فقط وضو می گرفت و بعد از آن می خوابید.”
گفتم: خدا را شکر که در این امر مجال و گشایش قرار داده است.( روایت مسلم)
البته غسل بهتر است زیرا هر کدام که برای نماز صبح بر خاستند بدون تنبلی یا مشقت و سختی نماز می خوانند نماز شان هم فوت نمی شود، خصوصا در فصول سرد که امکان سرماخوردگی و ابتلا به زکام و جود دارد.

10- جایز است که زن و شوهر در مکانی واحد غسل کنند:

زیرا در روایتی از ” بخاری” و “مسلم” آمده است که حضرت عایشه( رضی الله عنها) گفت: ” من و پیامبر خدا (صلی الله علیه وسلم) از یک ظرف برای غسل استفاده می کردیم و هر دو دست خود را در ظرف وارد می کردیم طوری که می گفتم قدری هم از آب را برای من بگذار.”
همچنین جایز است در هنگام غسل عریان باشند… اما پوشیده بودن بهتر است زیرا در حدیث آمده است:” شایسته است که از خدای تعالی شرم داشته باشید.” (روایت اصحاب سنن غیر از نسایی)

پیامبر اکرم(صلی الله علیه وسلم) می فرماید:” هر گاه هر کدام از شما با زنش نزدیکی کند،سپس مجددا قصد تکرار انرا داشته باشد، باید وضو بگیرد زیرا گرفتن وضو موجب نشاط برای انجام مجدد آن خواهد شد.”
در این مورد غسل بهتر است، زیرا” ابوداود” و ” نسایی” روایت کرده اند که روزی نبی اکرم(صلی الله علیه وسلم) بازنانش نزدیکی نمود و نزد هر کدام غسل کرد، راوی حدیث ابو رافع می گوید: از آن حضرت(صلی الله علیه وسلم) پرسیدم، چرا یکبار برای همه موارد غسل نمی نمایید؟ فرمود: “اینگونه تمییزتر، بهتر و پاک.در آوردن لباس ها موجب راحتی و آسایش جسمی است و حرکات بدن را تسهیل می کند و بهره گیری را افزایش می دهد و انس و الفت زن شوهر را می افزاید؛ البته بهتر است که عریان شدن کامل در زیر پوششی باشد زیرا در روایتی از “احمد” و ” ترمذی” و ” ابو داود” آمده است که رسول خدا( صلی الله علیه وسلم) فرمود: ” خدای تعالی بسیار باحیاست و پوشاننده گناه است و پوشیده بودن را دوست دارد.”
اصلاح انلاین

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب