آداب تعامل با کسيکه در حال جان کندن است

1- شخصیکه در حالت جان کندن میباشد به پهلوی راست قسمیکه سر آن بطرف شمال و پا ها بسمت جنوب و زیر سر آن بالشت گذاشته شود تا رویش بطرف قبله شود، دست ها و پاهایش راست شود و تلقین کلمهء طیبه گردد و به خود شخص گفته نشود که بخوان اگر یک بار کلمه را جاری کرد کفایت میکند اسرار نگردد و اگر کدام جمله دیگر گفت به آن توجه نگردد هنگامیکه روح از وجودش بر آمد زنخ و دو انگشت پایش باتکهء پاک سفید بسته شود و بالای چشمانش دست کشیده تا پُت شود، ناله و چیغ و فریاد زیاد از اندازه نگردد و به سر و روی خود نزنند و گریبان پاره نکنند بلکه این دعا خوانده شود (( بسم الله وعلی ملة رسول الله))

2 – کفن آماده گردد و از مرد سه پارچه و از زن پنج پارچه است. 1. ازار 2. لفافه 3. پیراهن، چادر و سینه بند. ازار از سر تا قدم بدون اضافه، لفافه از سر تا قدم قدری اضافه، پیراهن از شانه تا نصف ساق پا برای مرد و زن و چادر موی سر دو حصه کرده در آن پیچیده یک حصه بطرف راست سینه و یک حصه بطرف چپ سینه و سینه بند از زیر بغل تا ناف اندازه ازار طول (یعنی درازی) 2 متر عرض (یعنی بر) 1 مترو10 سانتی لفافه و پیراهن هم به همین اندازه چادر طول 1 متر و عرض تقریبا ً 30 سانتی و سینه بند طول یک ونیم متر عرض تقریبا ً 7 سانتی تعین گردیده.

3-غسل مرده بر زنده واجب است البته اقارب نزدیک مرده را غسل دهند. قبلا ً آب را آماده ساخته و تختهء را که مرده بالای آن شسته میشود 7 بار شسته و خوشبوئی نمایند بعدا ً مرده را بالای آن گذاشته عورتش با پارچهء مستور (پُت) گردد و لباسهایش را بیرون نمایند. مرده را وضؤ داده قسمیکه از تکه سفید پاک سه کیسه شکل تیار شود و توسط هر یک آن با کلوخ پاک سه بار استنجأ داده شود بعد یک کیسه دیگر گرفته دست راست و چپ مرده را سه بار بشوید و یک کیسه دیگر گرفته با آب تر کرده دهن و بینی را قسمی بشوید که آب داخل نشود ولی اگر مرده جنوب و یا زن در حال حیض و نفاس مرده باشد آب در بینی و دهن انداخته شود و باز هم تکهء کیسه مانند دیگر گرفته روی و دستهایش را تا آرنجها شسته و مسح سرداده و پاهایش را تا بجلک ها بشوید بعد از وضؤ مرده را به پهلوی چپ خوابانیده پهلوی راست آنرا سه بار خوب شسته و آب بریزد که آب تا پائین جاری گردد سرش را نیز خوب تر میکنید بعدا ً به پهلوی راست خوابانیده پهلوی چپ آنرا سه بار خوب شسته تا که آب از سرتا پائین جاری گردد و سپس مرده را به خود تکیه داده آهسته شکم آنرا دست کشیده اگر چیزی بیرون آمد تنها آنرا شسته و غسل را دو باره ندهید با یک بارشستن بدن و ریختن سه سه بار آب در تمام بدن فرض اداء میشود و یک تکه سفید پاک را گرفته و مرده را خشک نماید و بروی چارپائی و یا زمین اول لفافه را هموار نموده بعد ایزار و یک قات پیراهن هموار گردیده مرده را بالای آن گذاشته و با چهار اندامش کافور مالیده و عطر در کفن زده آنرا از بالا و پائین بسته کرده و برای نماز جنازه آماده گی گیرند.

تهيه: حجت الله جسيمي

your ads

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب