چرا و چگونه پدیده فساد اخلاقی در یک جامعه بشری به میان می آید؟

پدیده فساد اخلاقی عامل های متعدد شکل دهنده دارد که در ذیل در مورد هر کدام آن به گونه مفصل یادوری میشود.

1- خانواده و مشکل های خانواده گی :
خانواده در سلوک و روش یک فرد نقش موثر را ایفا میکند . این خانواده است که یک فرد را با اخلاق حمیده و یا هم با اخلاق نا پسند و زشت به جامعه تقدیم میکند . زمانیکه بزرگان یک خانواده در فساد اخلاقی غرق باشند نسل ما بعد آن خانواده نیز راه آن ها را ادامه داده و با اخلاق زشت و ناپسند به جامعه تقدیم میگردند . بی خبری اعضای یک خانواده از اعمال اولاد ها و سایر اعضای خانواده خود نیز نقش دهنده پدیده فساد اخلاقی است . مشکل های خانواده گی هم به ذات خود در ترویج پدیده فساد اخلاقی نقش ایفا میکند . میخواهم در یک مثال حرف های خود را واضح تر بیان نمایم . زمانیکه میان یک شوهر و خانم مشکل وجود داشته و در خانه یک وضعیت بی پروایی حکم فرما باشد یعنی خانم به راه خود و شوهر به راه خود روان باشد در کنار اینکه روابط نا مشروع دیگر از سوی شوهر و خانم شکل میگیرد اولاد های این خانواده هم غرق در فساد اخلاقی میگردند . بیشترینه زن های متاهل که به فساد اخلاقی دچار اند در کنار بعضی عامل های دیگر مشکل های خانواده گی یکی از عامل های موثر آنست .

2- تهاجم فرهنگی :
تهاجم فرهنگی که هدف آن شکار فرهنگ یک مملکت میباشد به گونه مستقیم و غیر مستقیم در شکل دهی پدیده فساد اخلاقی تاثیر گزار است . تهاجم فرهنگی که از مجرای رسانه های صوتی چاپی دیداری , شبکه های اجتماعی و … بالای یک مملکت تاثیر میگزارد از سوی دیگر شکل دهنده فساد اخلاقی نیز هست . قسمیکه در فوق یادور شدم اخلاق یک سیستم قراردادی است یک موردی شاید در یک نقطه از زمین اخلاقی محسوب شد اما در نقطه دیگری از زمین غیر اخلاقی محسوب میگردد . پس این تفاوت های شکل دهنده فساد اخلاقی است. زمانیکه یک سریال از یک سرزمین بیگانه با فرهنگ متفاوت در یک جغرافیای دیگر به منظور تهاجم فرهنگی به نشر میرسد به گونه مستقیم بالای افکار عامه تاثیر گزار بوده عمل های که غیر اخلاقی بوده در تضاد با مسایل اخلاقی آن جغرافیای باشد و هنوز آن جامعه آماده آن تحول نباشد منجر به فساد اخلاقی میگردد . شاید در آن سریال شیوه لباس پوشیدن , حرف زدن , روابط عاشقی , گشت و گزار در شهر و بازار و … متفاوت تر از این جغرافیا باشد اما از سوی دیگر نسل جوان این جامعه آگاهی دقیق ندارند و کار آنها را اخلاقی شمرده و به کاپی برداری روال زندگی آنها پرداخته که خود به خود شکل دهنده فساد اخلاقی است.

3- نا آگاه بودن جامعه :
جامعه نا آگاه و کاپی بردار خیلی ها زود فساد اخلاقی را در خود رشد میدهد . هر فرهنگ را بدون تحلیل و تفکیک پیامد های مثبت و منفی آن پذیرفته و آن را بدون کدام پیشینه نهادینه ساخته که در ذات خود تفاوت های فرهنگی باعث ایجاد فساد اخلاقی در یک جامعه نا آگاه میگردد .

4- فقر اقتصادی :
مشکل های اقتصادی یکی از عامل های عمده است که بیشتر باعث فساد اخلاقی میگردد . یعنی زمانی که یک فرد در ناگزیری اقتصادی قرار میگیرد بدون تفکر و تحلیل دست به فساد اخلاقی زده و نیاز اقتصادی خود را از این مجرا مرفوع میکند بیشتر خانم های متاهل که در فساد اخلاقی غرق اند در کنار مشکل های خانواده گی علت اش همین عامل بوده میتواند .
5- مواد مخدر و پدیده اعتیاد :
مواد مخدر و معتاد شدن به آن نیز یکی از عامل های پدیده فساد اخلاقی است . زمانیکه یک خانم با یک مرد رابطه نا مشروع پیدا کرد زن نمیخواهد که از وی سو استفاده جنسی صورت گیرد اما طرف مقابل با مواد مخدر خواست جنسی خود را بالای او می قبولاند . یعنی وی را در عالم بیخبری با مواد مخدر از حال بی حال ساخته سپس او را غرق در فساد اخلاقی میسازد . از یک طرف وی در فساد اخلاقی غرق گردید از سوی دیگر هم معتاد به مواد مخدر میگردد .

6- مساعد نبودن زمینه ازدواج ( مصارف گزاف ازدواج ) :
چون در نهاد هر فرد غریزه وجود دارد و نیاز برای اشباع غریزه است . در این میان یکی هم غریزه شهوانی افراد است که نیاز به اشباع دارد که راه مشروع آن نکاح است . بدبختانه در بعضی از جامعه ها زمینه ازدواج فراهم نیست به علت های گوناگون مثلا مصارف گزاف ازدواج , طویانه های کمر شکن و … که جوانان نمیتوانند نکاح کنند و غریزه شهوانی خود را اشباع کنند از این رو دست به فساد های اخلاقی میزنند . باز هم باید گفت که برای جوانان این توجیه شده نمیتواند که زمینه ازدواج فراهم نیست پس باید عمل های غیر اخلاقی انجام داد در مقابل دین اسلام راه حل را پیشنهاد نموده است . جوانانی که توانایی ازدواج ندارند باید روزه بگیرند . از سوی دیگر میتوانند با دختر های که از لحاظ اقتصادی در یک سطح پایین قرار دارند نکاح کنند هم آنها را از جنجال های اقتصادی نجات داده هم تشکیل خانواده نموده از سوی هم غریزه شهوانی خود را اشباع نموده و از افزایش پدیده فساد اخلاقی جلوگیری میگردد .

7- دسترسی آسان به سایت های انترنتی غیر اخلاقی :

دسترسی آسان به ویب سایت های غیر اخلاقی حتی نوجوانان را نیز غرق در فساد اخلاقی میسازد .

8- شبکه های اجتماعی:
شبکه های اجتماعی که در اصل زمینه برای ارتباطات است به نوعی در بسیاری از جامعه های یکی از عامل های فساد اخلاقی قلمداد میگردد . در بسیاری از کشور ها به صدها رابطه نا مشروع از همین دنیای مجازی آغاز میگردد . علت آن در اینست که سطح آگاهی مردم از شبکه های اجتماعی پایین بوده فرهنگ استفاده از آن نهادینه نگردیده و از این شبکه ها در راه های منفی و غیر اخلاقی آن استفاده صورت میگیرد .

9- معافیت از جزا :
زمانیکه قانون به صورت یکسان تطبیق نگردیده و معافیت از جزای فساد اخلاقی وجود داشته باشد و در ذهن فرد حس ترس از مجازات توسط یک قوه تصمیم گیرنده فراتر از یک فرد یعنی دولت وجود نداشته باشد پس یک فرد بدون کدام هراس دست به فساد اخلاقی میزند . یعنی در کل نقص در دستگاه های عدلی و قضایی نیز یکی از عامل های ترویج و رشد فساد اخلاقی است . اما پیروان دین اسلام نیاز بر ترس از یک قوه فراتر از فرد که همانا دولت است ندارند چون آنها میدانند که خداوند پاک که یک قدرت پا برجا است هیچ قدرت دنیا توان برابری با او را ندارد و از برابری با آن ذات مقدس عاجز است . همیشه در هر حال نظاره گر اعمال و کردار بنده های خود در هر مکان است . اگر یک مسلمان واقعی همیشه پرودگار خود را حاضر و ناظر بر همه کار های خود دانسته و از او ترس داشته باشد هیچگاهی دست به اعمال غیر اخلاقی یا فساد اخلاقی نمیزند .

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe



ترنم یوتیوب چینل

نوې ویدیو هره ورځ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب