نه به نوروز!

الله تعالى ميفرمايد: ﴿ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا ﴾ [المائدة: ۳].

ترجمه: امروز دين شما را كامل كردم و نعمت خود را بر شما تكميل نمودم و اسلام را به عنوان اّئين جاودان شما پذيرفتم.
آیت فوق بطور صریح برای تأمل کنندگان یک نشانی واضح و آشکار است که دیگر گنجایش افزایش و یا کمی در دین الهی وجود ندارد و انجام دهنده آن از دین خارج میگردد.
لازم است كه مسلمان بى ثبات و بى اراده نباشد كه در دنبال هر نعره و شعار روان گردد, بلكه شايان شان اوست كه شخصيت خود را بمقتضاى شريعت الله تعالى برابر و اّراسته بسازد تا در نتيجه متبوع باشد و نه تابع و تا رهنما و الگو باشد و نه دنباله رو, زيرا كه بحمد الله, شريعت او تعالى از هر حيث كامل است. جاى بسى تاسف است که افراد و کشورهایى اسلامى به جشن هاى دینى و ساختگى غیر مسلمانان بیشتر از اعیاد اسلامى اهمیت میدهند از آن جمله نوروز میباشد که از اعیاد زردشتی ها میباشد .
براى هیچ مسلمانى جایز نیست که در روز نوروز و بدین مناسبت جشن بگیرد. تجليل و بزرگداشت, از نوروز مشابهت با زردشتیان تلقى مى شود, چون مشابهت و همخوانى با ايشان در ظاهر, منجر به مشابهت درباطن مى گردد. رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم ما را از همگونى و مشابهت با دیگران برحذر داشتند وهر آنچه را که پیامبر مسلمانان تعیین و تایید کنند صحیح و مورد تایید الله ﷻ است و هر آنچه را که ایشان مردود شمارند نزد الله سبحان بی ارزش و باطل است رسول الله ﷺ فرمودند:
«مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ» (رواه أبو داود)
ترجمه: هركه خود را به قوم و گروهى مشابه نمود پس اواز اّن قوم به حساب مى اّيد.
عيد فطر, عيد اضحى و عيد پرميمنت هفتگى, روز جمعهء اعياد مشهور شرعى,بوده وعلاوه از اين اعياد شرعى, هر جشن و عيد ديگرى, نو پيدا و خود ساختهء بشر است. لذا چنين اعيادى, بر ساخته گان اّن, مردود بوده و در شريعت برحق او تعالى باطل قلمداد شده است. دليل براين مدعاى ما, اين فرمودهء رسول اكرم ﷺ مى باشد:
« مَنْ عَمِلَ عَمَلاً ليسَ عليه أمرُنا هذا فهو رَدٌّ» رواه مسلم.
ترجمه: كسيكه انجام ميدهد عملى را كه بر اّن دليلى از ما ندارد پس اّن عمل مردود بوده و نزد الله تعالی مقبول نيست.
بالای هر مسلمانان واجب است تا در برابر كفر و اعيادش به حد توان غيور باشد و نباید در تجليل اعياد و جشنهاى مذهبى ايشان شركت نمايند و يا پسندش كنند, زيرا كه اين, تعاون با كفر تلقى مى شود, چيزى كه قراّنكريم از اّن, بشدت تمام, منع فرموده است.
فلسفهء تبديلى عيدين فقط به اين خاطر بود كه هيچ عيدى بين مردم نبوده مگر اينكه سببش بالابردن شعاير دينى بوده است و ياموافقت به امام و رهبر مذهبى يا شبيه اّن, پس رسول الله ﷺ احساس خطر كرد كه اگر به عادت قبلى خودشان اّزاد گذاشته شوند, شعاير جاهليت ارزش پيدا مى كند و يا روش گذشتگان شان ترويج مى يابد. بدين ملحوظ اّن دو روز را به دو روز ديگر تبديل نمود, كه درين دو روز شعاير اّيين حنيفيت بالا رفت, و همراه با تجمل و اّرايش, ذكر الله وجود داشت, و د رهايى از طاعت هم بود تا اجتماع مسلمانان تنها براى لهوولعب بناشد, و هيچ اجتماعى ايشان خالى از اعلان كلمة الله نباشد.حكمت و فلسفهء ممنوعيت اعياد جاهلى ( نوروز و مهرگان) و تبديلى اّن براى مسلمانان اين است كه اگر پيغمبر ﷺ اّنها را بر اّن حال باقى مى گذاشت چنان در اذهان مردم, جاى گزين مى شد كه ايشان به شعار جاهليت احترام مى گذارند.
درباره عید مسلمین رسول الله ﷺ فرموده اند : « إن لکل قوم عیداً و لنا عیدان الفطر و الاضحی» هر قومی یک جشن (عید) دارد و ما دو جشن (عید) داریم، جشن عید فطر و عید قربان .
پس به پیروی از پیامبر ما حضرت محمد ﷺ تجلیل از هیچ روزی بجز عید سعید فطر و عید سعید قربان جایز نمی باشد، و نو روز از جشن های رزدشتیان است و عید دانستن این روز تشابه به آنها محسوب می گردد ، واز آنجائیکه عید نوروز وکریسمس وغیره از آئین ومقدسات غیر اسلامی بشمار می آید واجب است هر فرد مسلمان منکر این نوع عیدها باشد .زیرا جشن گرفتن وشاد بودن به این نوع عیدها مانند اینست که شخص آنها را پذیرفته باشد در حالیکه در دین اسلام دو عید بیشتر وجود ندارد وآنهم عید فطر وقربان همانگونه که در حدیثی که أبو داود (۱۱۳۴) ونسائی (۱۵۵۶ از رسول الله صلی الله علیه وسلم روایت کرده اند که فرموده است :
عَنْ أَنَسٍ رضی الله عنه قَالَ قَدِمَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ الْمَدِینَهَ وَلَهُمْ یَوْمَانِ یَلْعَبُونَ فِیهِمَا ، فَقَالَ : مَا هَذَانِ الْیَوْمَانِ ؟ قَالُوا : کُنَّا نَلْعَبُ فِیهِمَا فِی الْجَاهِلِیَّهِ . فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : «إِنَّ اللَّهَ قَدْ أَبْدَلَکُمْ بِهِمَا خَیْرًا مِنْهُمَا : یَوْمَ الْأَضْحَی ، وَیَوْمَ الْفِطْرِ» (ابو داود) .
انس بن مالک می گوید: زمانیکه رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم وارد مدینه شدند مشاهده کردند أهل مدینه دو روز در سال را بعنوان عید اعلام کرده اند ودر آن جشن ومراسم برگزار می کنند که از آن پرسید وگفتند این روزی است که ما در آن جشن می گیریم
رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند : ” پروردگار دو روز بهتری را برایتان قرار داده است وآنهم عید فطر وقربان است “

از تحقيقات فوق, واضح شد كه تجليل, از نوروز و نوروزى دادن بخاطر اّن, چونكه عيد كفار است, حرام گردانيده شده است و هر مسلمانى كه از اين روز بمثابه يك عيد مانند مجوسيان تجليل كند, به تحقيق كه از كفار تقليد نموده و خود را همانند ايشان ساخته است, چه اين تجليل در شهر و محلات اّبايى مان باشد و چه بارفتن به مزار, زادگاه و منبع اصلى اين عيد و رسم اّتش پرستان و چه بابردن لباسهاى جديد و قيمت بها, يابردن جلبى,ماهى, ميوه جات وغيره به نامزادان و يا رفتن به قبرستانها و اّب پاشيدن روى قبرها و چه باترتيب دادن اّن هفت سين و يا هفت شين كه در ميان مجموعه اخير الذكر شراب نيز, ديده مى شود كه نوشيدن اّن در دين ما, بطور قطع حرام مى باشد و يا با امور ديگرى كه از صميم اعياد, رسم و رواجهاى كفار بوده و با انجام دادن اّن, همانندى با ايشان عرض وجود مى كند و از لحاظ اعتقادى خطرناك است.

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب