سخن چيني ودورويي

سخن چين به كسي گفته مي شود كه در نزد شخصي خود را دوست جلوه داده با وي به غيبت يك مسلمان ميپردازد، و زماني آن شخص مقابل درد دل نموده شكاياتي را بيان دارد و يا هم به غيبت كسي بپردازد آن شخص سخن چين به عوض اينكه ، اين مسلمان را از غيبت منع نمايد ، وياهم برايش نصيحت دوستانه نموده، بين او جانب مقابلش راه آشتي و دوستي را سراغ نمايد، برعكس به نزد آن شخص رفته سخنان اولي را برايش نقل داده ودربين آنان آتش خصومت را شعله ور ميسازد .
حضرت حذيفه (رضي الله عنه ) روايت ميكند كه از پيغمبر(صلى الله عليه وسلم) شنيدم که ميگفت : سخن چين به جنت داخل نمي شود.
حضرت ابي هريرة(رضي الله عنه) از پيغمبر(صلى الله عليه وسلم) روايت ميکند : بدترين مردمان درروز قيامت انسانها ي دو رو ميباشند، که با اينان به يک رو و با آنان با روي ديگر ميايند .
حضرت ابن عباس (رضي الله عنهما) روايت ميکند که پيامبر(صلى الله عليه وسلم) بر د وقبر مرور نمودند و ارشاد فرمودند که اين دو نفر در قبر عذاب ميشوند ، و سبب عذاب شان کدام گناه کبيره هم نيست ، بلکه يکي در هنگام ادرار احتياط نميکرد و ديگرش سخن چيني ميکرد. ( رواه البخاري)
اين مجازات سخت نصيب سخن چنان به علتي است كه آنان زنده گي عادي مردم را با شيطنت و انتقال سخنان ديگران  تلخ ميسازند، مردم را دشمن يکديگر ميسازند، وبه  اختلافات و بدبيني ها دامن ميزنند .
حکم مقابله به سخن چين

نخست بايد دانست که سخن چين سخت ترين عذا ب را در روز قيامت خواهد ديد ، سخن چين بدبخت به گواهي پيامبر(صلى الله عليه وسلم ) در روز قيامت دوزبان آتشي خواهد داشت كه اين خطرناكترين عذاب ها است، ولي با چنين اشخاص بد بخت و مفسد جامعه، مسلمانان خدا پرست و با تقوا چگونه موقفي اتخاذ نمايند  ؟ قرآن عظيم الشان درين مورد هدايت بسيار زيبا و خوب دارد كه بهترين رهنمون براي ما ميباشد :(يا أيها الذين آمنوا إن جاءکم فاسق بنبأ فتبينوا أن تصيبوا قوما بجهالة فتصبحهوعلى مافعلتم نادمين)  اي مؤمنان : هرگاه به نزد شما کدام فاسقي خبري را مياورد ، شما در مورد زياد تحقيق نمائيد ، تا چنان نشود که کسي را به ناداني ضرري رسانيد و بعد از آن ( حق را کشف نمائيد) و به آنچه نموده ايد پشيمان شويد .

اين آيت شريف موقف مسلمانان را در مقابل شيطانان ، سخن چينان ، جاسوسان ، و مردم فاسق بيان ميدارد ، که هرگاه انسان فاسقي به نزد شما آمده و از زبان کسي براي شما سخنان و گفته هايي را انتقال داد شما قبل ازينکه در مورد آن شخص تصميم بگيريد و يا هم با او مقابله نموده، او را اذيت نماييد و در صدد بدي به او شويد، بايد خوب تحقيق نماييد که آيا اين سخني را که اين فاسق بشما گفته  راست است و يا دروغ ، زيرا تصميم عاجل شما سبب پشيماني شما خواهد شد .
مثلا : شخصي به نزد شخصي آمده برايش در مورد شخص ديگري شيطنت مينمايد که فلان شخص در مورد  شما چنين و چنان گفت. اين شخص هم سخنان اورا باور نموده به آن شخص بيچاره ضرر ميرساند، که اين ضرر او شايد اهانت، دشنام، لت و کوب و يا هم امور ديگري باشد، ولي بعد ها با گذشت زمان کشف مينمايد که همه سخنان آن شخص دروغ بوده و از عملکرد خويش پشيمان ميشود ، که بعد از رسانيدن آسيب به آن شخص بيگناه پشيماني هيچ سودي نخواهد داشت .
سؤال: کسيکه براي ما خبري رابياورد، شايد انساني با شد که ما او را  متدين ميدانيم، آيا او هم درين حکم شامل است زيرا قرآن کريم درينجا حکم  فاسق را بيان داشته است ؟

جواب:  همينکه يک انسان سخن چيني مينمايد و ميخواهد در بين دو مسلمان بي اتفاقي، دشمني ، بدبيني، حسادت, آتش دشمني را بيافروزد، اين عمل اورا در جمله فاسقان محسوب ميدارد، زيرا در قرآن کريم براي کسانيکه مردم را مسخره ميکنند و يا هم با القاب نا مناسب ندا ميکنند فاسق گفته شده است ، اين انسان نيز با شيطنت و سخن چيني ميخواهد دو انسان را مسخره نمايد ، بهم بياندازد، دشمن سازد که اينها همه علامات فاسق بودن است .

عبدالظاهر داعي

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe



ترنم یوتیوب چینل

نوې ویدیو هره ورځ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب