افغانستان تاریخ

د مشروطيت غورځنګ

د امیرعبدالرحمن خان مستبدانه سیاست پواسطه دهيواد ټولنيز وضیعت خراب شوې وو سره له دې چې خلکو په ښکاره ډول مخالفت نشوکولی خوعمومي وضعه ورځ په ورځ خارجي استعمار او مستبده چارواکو دسختو فشارونو له امله د قهر ډکه فضا يې برابره کړه .

امیرعبدالرحمن خان مړينه اوامیر حبیب الله خان واک ته رسېدل تر يوځای په لومړۍ مرحله کې د داسې طبعي پېښو درامنځته کېدونه مخنېوې وکړو ځکه امیر حبيب الله خان دخلکو په احساساتو ژور پوه شوې ؤ فورا یې يولړ اقدامات وکړه چې دخلکو پاملرنه یې ځانته واړوله. نوي امیر واقعاً خپلو سلفو په نسبت دداسې صفاتو او ممیزاتو درلودونکې ؤچې دنوښتوالې اغېزه درلوده اودنوي عصر او اړتياو سره مطابقت درلود هغه خپل لومړی تمایل د هيواد سياسي خود ارادیت په اساس چې دهغې جملې نه دخلکواساسي ارمانونه نمایش ته کېښودل اوخپل محبوبیت يې په ټولنه کې پورته يوړه. خو وروسته مشاهده وشوه چې دغو اقداماتو نمايشي بڼه درلودله اودملت دقهر سړولو او خپل سلطنتي قدرت دپياوړي کولو پرته بل څه موخه نه درلودله. دې دسوړوالي مرحلې ډیر دوام ونکړه کله چې په داخلي اوضاع مسلط شو ژوربدلونونو يې په فکرکې ځاې ونيواو په ځاې ددې چې هيواد بنسټيزو ستونزو حل ته مخه وکړي په تجمل اوسينګار بوخت کېدلوسره دخپلو شخصي غوښتنو اسیرشو دهند څخه په لومړۍ ليدنه کې دبرتانوي هند داخلاقواومادي تمدن ظاهري بڼې په هغه هيواد پسې ليوني کړه پرته ددې چې دخپلې افغانې ټولنې فرهنګي جوړښت تشخیص کړی نو د افراط ترسرحده په هغې ډوب شو، امیرډېره پاملرنه په زړه پورې مسایلو ته واړوله. سلطنتي درباريې د لويو شاهانو په څېر په لويو آدابو، لباس او ځانګړي اشرافي القابو پوره کړو او د خپلې شخصي غوښتنو مطابق يې د ځانګړي دود او رواج غوره کول.

امیرحبیب الله خان دتفریح او ښه وخت تيرولوسره ډېره علاقه لرله، ښځو يې قيمتي زیورات په تن کول چې دهغې بېلګه په کمه کچه ليدل کېږي د دربار لګښتونه بې کچې زیات و ځانګړي حدود او سرحدونه يې نه درلودل دخپلې غوښتنې مطابق يې لګښت ترسره کوو. ددې ملاماتونکې مصارفو تمویل کونکې هغه افراد و چې نه يې کافي خواړه لرل اونه يې دزده کړې لپاره ښوونځي درلودل، پداسې اوضاع او احوالو کې د ټولنې منورو ځوانانو يو ټولې راټول شو چې ددې ظلم په وړاندې مبارزه وکړي .

زمونږ په هيواد کې داخلي او خارجي استبداد په وړاندې ضدي افکارو پخوانۍ تاريخي رېښې لري اودټولنې په ځانګړي تاریخي اوسیاسي حالاتو کې تبارز کړي دي چې هر يو يې په خپل وار سره په تاريخي مسیر کې ژور بدلونونه رامينځته کړي، چې ددغه ازادي غوښتونکو نهضتونو نه د ابو مسلم خراساني، طاهر فوشنجي، بایزید روښان، میرویس خان، خوشحال خان خټک، احمد شا بابا، سید جمال الدین افغان او نور د يادولو وړ دي مشروطیت غورځنګ ددې نهضتونو په مسیر کې د ښاري روشنفکرۍ په محیط سر اوچت کړی دی او د هيواد راتلونکې لپاره يې دازادۍ لاره هواره کړې ده.
امیرحبیب الله خان د دور فرهنګی نهضت د حبیبې ليسې نه پېل شو چې وروسته يې سیاسي اړخ پيداکړو ددغې ليسې استادانو دهيواد اود نړۍ په اړه مطالعه لرله ځکه دغه وخت خارجې مطبوعات کابل ته راتلل چې په لوستوسره يې ددې قشر سیاسي غوښتنې تحريک کېدلې.

ددې مکتب روشنفکران راټول اوپه ۱۹۰۸ م کال په پټه توګه يې ددغه حرکت بنسټ کېښود. ددې نهضت رئیس مولوی محمد سرور واصف ددې لېسې داستادانو څخه وو. مشروطه غوښتونکو ځوانانو تعداد درې سوه نفروته رسېدو. دوی پدې باور و چې خپل مرام به د توان ترکچې دسولې له لارې پرمخ وړي او امیربه د معارف عام کولو، دولتی اموروکې اصلاح قبلونې، ظلم او استبداد پاي ته رسولو لپاره تشویق کړي دې غورځنګ د دربار يو تعداد غلام بچګان چې افسران، مامورین او اهل حرفه باندې ګډون درلود د ځان سره يو ځاې کړه. د امیرحبیب الله خان په وخت کې افغانستان بهرنۍ او سیاسي خپلواکي نه لرله، کله چې د سراج الاخبار د انجمن له لورې د هغه اخبار لومړنۍ ګڼه خپره شوه، د بریتانوي هند حکومت هغه ونشو زغملای نو موانع يې برابر کړل څو هغه جریده د يوې ګڼې له خپرولو څخه وروسته مصادره شوه خو د هغه انجمن د غړو فکر ارام نشو څو له دوو یا دریو کلونو وروسته تر پخوا په منظم ډول د یوه ګوند په څیر دا حرکت نوی شو. دا تحریک دافغانستان په تاریخ کې د لومړني مشروطیت غورځنګ په نوم ځای لري، چې دا غورځنګ په ۱۹۰۸م کال کې د مولوي محمد سرور واصف په مشرۍ پیل شو. کله به چې ډلې ته نوی کس شاملیده نو هغه يې یوې فرعي حلقې ته معرفي کاوه څو هغه د اعتماد وړ وګرځي او بیا به هغه په قرآنکریم او توره باندې دلاندې موادو د اجراء کولو لپاره سوګند کولو.
• د اسلام د اصولو اطاعت، د قرانکریم تقدیس او د ټولو اسلامي احکامو منل.
• د ملي حقوقو د لاسته راوړلو، د رژیم د مشروطه کولو، د ملي حاکمیت د تأمین او د قانون په لار کې تل کوښښ کول.
• د ژوند په چارو کې د رښتینولۍ تلقین او د بدو عاداتو غندل.
• د افغانستان د ټولو قومونو او قبیلو ترمنځ حسن تفاهم، پخلاتوب او د ملي یووالي په لار کې زیار ایستل.
• د معارف، ښوونځیو او د خلکو د ویښتیا د وسایلو او خپرونو عمومي کنټرول.
• د ازادو ټاکنو له لارې د خلکو له نماینده ګانو څخه د ملي شورا جوړول.
• د افغانستان بشپړه خپلواکې ترلاسه کول.
• له نورې نړۍ سره د سیاسي او اقتصادي اړیکو پراختیا.
• د ټولنیز عدالت او برابرۍ د اصولو تأمینول.
• نوي مدنیت او صنعت ته پراختیا ورکول، د لارو، ښارونو او داوبو د ‌‌‌ذخیرو جوړول.
دا لس ګوني مواد يې تبرکاً د قرآنکریم په ارشاد (تلک عشرة کاملة) بلل.

دې غورځنګ یو نښان درلود چې د نیمې دایرې په څیر د غنمو وږی ؤ او پاسنئ برخه يې خالي وه، په منځ کې یو کتاب ؤ چې د کتاب په ښي څنډه توره پرته وه او په کیڼ اړخ کې یوه مشواڼۍ ایښې وه چې یو بڼکی لرونکی قلم په کې کیښودل شوی ؤ. ددې غورځنګ د سمبول کتاب د تبرک علامه او د اسلامي اصولو پیروي او د افغانستان د خپلواکۍ په لار کې په توره تکیه وه، قلم د معارف او زده کړې نماینده ګي کوله، چې توره او قلم به يې دواړه په قرانکریم متبرک کول، چې بیا د امان الله خان د پاچاهۍ په دور کې همدا سمبول د معارف رسمي نښان ؤ.

دمشروطه غوښتونکو په يوه غونډه کې فیصله وشوه چې ددې جمعيت هر يوغړی دې باید یوه تفنګچه دځان سره ولري، داچې دولت د خپلو جاسوسانو منهاج الدین په واسطه دغورځنګ دپلانونو نه اطلاع حاصل کړه او د حبیب الله خان په بې طرفۍ باندې پوه شوی وو چې ددې غورځنګ اصلي موخه د حبیب الله خان وژل اويومشروطه دولت جوړول دي نو امیر ددې سرکوبولولپاره راپورته شو په عین حال کې ددې جنبش اعضاو مجلس ترتیب کړه او يوخط يې دامير په نوم وليږه چې دغلام محمد میمنه ګي په واسطه په جلال آباد کې داميرحضورته وړاندې شو ددې ليک موخه داوه چې يوطرف نه امیر دخپل ښه نيت نه خبر اوبل لوري نه هغه تهمت او بهتان چې دجاسوسانو په واسطه په دوی تړل شوي ؤ لرې کړي خو امیر څلورتنه غړي دمشروطه خوهانو په جلال آباد کې اعدام کړه چې دهغې ډلې نه دوه تنه غلام بچګان د جوهر شاه او لعل محمد خان په نومونو و چې دتفنګچې په ډزو يې په شهادت ورسول ا و محمد عثمان خان پرواني يې دتوپ خولې ته وتړه ددې پرته نوورکسان يې په کابل کې ونيول د څو ورځو وروسته يې دشيرپور په تپه کې توپ ته وتړل چې دهغې جملې نه مولوی محمد سرور خان واصف او ورور يې هم شامل ځنې نور يې زندانيان شول. پدې ترتیب سره داستبداد لاس لومړي ځل لپاره په هيواد کې دازادۍ غوښتونکو مرۍ لومړي ځل لپاره غلې کړي او سمدستي يې دمشروطیت غږ لومړي ځل لپاره د توپونو په ډزو او ځنځيرونو په زولنو غلې کړې خو لږ وخت نه وو تېرشوي چې د ايرو لاندې سپرغۍ دوباره تازه شوې وړو ټوليو په شیندل شوي شکل کې په سياسي فعاليت پېل وکړو.

دمشروطیت غورځنګ دويم ځل دولت دسخت سانسور په وجه ددې زمینه پيدا نه کړه چې د يو حزب په توګه ځانګړی تشکیل ولري بيا هم دخپل مشروطيت ارمانونه يې تعقيبول خو يو بدلون چې په هغې کې ليدل کېږي دچريکې یرغل تکتيک وو چې د دوۍ يوغړي عبدالرحمن خان لودین نومي ددې طريقي له لارې عملاً پاچا په تفنګچه په نښه کړه خو په وژلو يې بريالي نشو دې فکري حرکت دربار هم نيولې وو يو اندازه روشنفکره درباريان او غلام بچګانو د مشروطیت نظام لپاره هلې ځلې کولې دښاغلی غلام محمد غبار په وينا دغه ددربار( پټ حزب په نوم ياد شول ) په سرکې آمان الله خان د حبیب الله خان زوی قرار لره. څو پياوړي غړي يې عبارت د عبدالهادی داوي، عبدالرحمن لودین، میر غلام محمد غبار، او غلام بچګانونه محمد ولی خان دروازي ،غلام حیدر خان اعتمادي، شجاع الدوله غوربندي تر آدم خان ديادولو وړ دي.
دې غورځنګ خپل پټ فعالیت ته د امیر حبیب الله خان ترمړينې پورې ادامه ورکړه کله چې امیر حبیب الله خان د لغمان کله ګوش په ښکار ځاې کې ووژل شو او امان الله خان په کابل کې پاچا شو هغه وخت مشروطه غوښتونکو غړي چې په زندان کې وه آزاد شول او هم دولتي اداروکې په کار وګمارل شو چې ددې خلکو په بصیرت په اساس دامان الله خان اصلاحات دلاس لاندې ونيول شو.

donate

wasiweb.com

wasiweb.com Publisher Team publish your sent articles. you can send your articles to publish, also you can be author with us. Share the website and articles with your friends

خپل نظر مو دلته ولیکئ

Back to top button
error: