آیا تبریک گفتن سال نو جایز است؟

اگر منظور از تبریک گفتن به دیگران، تبریک به مناسبت عید باشد این امر جایز نیست بجز عید رمضان یا فطر و عید قربان، زیرا اعیاد مسلمین سه تا هستند: عید فطر، عید قربان و روز جمعه، و جز این اعیاد برای مسلمان عید دیگری وجود ندارد و مسلمانان نباید بغیر از دو عید (فطر و قربان) به هم تبریک گویند زیرا ثابت شده است که صحابه بزرگوار این اعیاد را به هم تبریک می گفتند (منبع: الفتح 2/446 و “الفتاوی الکبری” (2/228)).

بنابراین جایز نیست که به کسی گفته شود: عید نوروز شما مبارک!

اما اگر منظور از تبریک گفتن بمناسبت تغییر ایام و تحویل سال جدید باشد و لفظ “عید” در آن ذکر نشود یا اینکه اصلا منظور از تبریک، مناسبت آن با عیدی باستانی نباشد، مثلا گفته شود :”سال نو مبارک” در اینصورت بنظر نمی رسد گفتن آن مشکلی داشته باشد، هرچند بهتراست شخص شروع کننده تبریک به دیگران نباشد بلکه در جواب دیگران به وی تهنیت گوید.

در مورد تبریک گفتن اول سال هجری قمری، خلاصه فتوای شیخ بن عثیمین رحمه الله این است که گفت این مسئله سنت نیست، و از پیامبر صلی الله علیه و سلم و صحابه و سلف صالح چنین تبریکاتی وارد نشده است، ولی گفت اگر تبریک بگوید اشکالی ندارد زیرا از عادات هست و جزو عبادت نیست.
اما در مورد تبریک گفتن اعیاد و یا مناسبات دینی کفار، شیخ ابن عثیمین گفت: ” و هر کسی که چیزی از این قبیل انجام داد، چه از روی مجامله باشد و چه بخاطر دوستی و یا شرم و حیا و غیره، گناهکار میشود زیرا سستی در دین خدا را نشان میدهد و از اسباب تقویت نفوس کفار و فخر ورزیدن به دینشان میشود.” (مجموع فتاوی و رسائل شیخ ابن عثیمین 3/369)

و البته همانطور که گفته شد، این حکم برای زمانی بود که منظور از تبریک گفتن ، تبریک بمناسبت عید نوروز نباشد، زیرا این امر حرام است و در اسلام عید نوروز وجود ندارد و بلکه از اعیاد مجوسیان است. فقط اگر هدف از تبریک، تهنیت گفتن بمناسبت تحویل سال جدید باشد نه تبریک عید، و مسلمان باید همیشه از الله تعالی بخواهد که روزها و سالهای اورا با برکت سازد.
والله اعلم

منبع: با اختصار از سایت جامع فتوای اهلسنت

Afghan School Textbooks

Advertisement | Why Ads? | Advertise here

پوهنتون چینل

پوهنتون چینل درسره سبسکرایب او شریک کړئ

سبسکرایب Subscribe



ترنم یوتیوب چینل

نوې ویدیو هره ورځ

سبسکرایب Subscribe


Editorial Team

د واسع ویب د لیکوالۍ او خپرونکي ټیم لخوا. که مطالب مو خوښ شوي وي، له نورو سره یې هم شریکه کړئ. تاسو هم کولی شئ خپلې لیکنې د خپرولو لپاره موږ ته راولېږئ. #مننه_چې_یاستئ

خپل نظر مو دلته ولیکئ

wasiclinic.com
Back to top button
واسع ویب